vragenrubriek van Fannetiek #5

vragenrubriek van Fannetiek #5

Vaak nagedaan maar nooit geëvenaard: De Vragenrubriek van Fannetiek! Nummer vijf alweer. Ik verzamelde weer een aantal vragen van jullie en beantwoord ze hieronder. Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes. Dus heb je een brandende vraag? Schroom dan niet en stel ‘m via dit vragenformulier.

Fann-vraag: Vanaf wanneer is je eigen gezonde dieet/voeding niet meer toereikend en raad jij aan om ook pillen/shakes te gebruiken?Fanntwoord:  Goeie vraag! Allereerst wil ik benadrukken om altijd – en in de eerste plaats – zo veel mogelijk vitaminen, mineralen en de rest van je dagelijkse voedingsbehoefte te halen uit gezonde en verse voeding. Mocht dit nu niet lukken, kun je er voor kiezen dit aan te vullen met vitamines ‘uit een potje’. Zo krijgen wij bijvoorbeeld in de herfst en winter vaak te weinig vitamine D binnen en kan het handig zijn dit met supplementen aan te vullen. Ook is het soms moeilijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Dit kan worden opgelost met een eiwitshake. Hier lees je meer over of je nu wel of geen (en wanneer!) een eiwitshake moet nemen en hier lees je meer over supplementen.

Fann-vraag: Ik hoor vaak dat trainen vooral nuttig is als je doorgaat tot je kruipend de sportschool uitkomt. Ik heb alleen fysiek redelijk inspannend werk, en als ik spierpijn heb functioneer ik niet optimaal. Het liefst ga ik daarom niet zó hard door. Heeft het dan nog wel zin om te trainen?
Fanntwoord: Uiteraard! Sporten is altijd goed. Tenzij je ziek van de pijn bent. Of gewoon ziek bent. Maar spierpijn is geen goede voorspeller voor spiermassa of een indicatie voor een goede training. Spierpijn is afhankelijk van de gevoeligheid van de pijnreceptoren van de spiercellen. Het kan goed zijn dat je wel degelijk spierschade hebt opgelopen maar dat je lichaam geen of minder signalen afgeeft waardoor je geen spierpijn voelt. Mocht je nu vaker keer denken ‘mwah, het gaat eigenlijk wel’, en geen zweetdruppeltje op je handdoek vinden, ga dan eens na of je op de juiste intensiteit traint.

Fann-vraag: Ik train zo’n drie keer per week in de sportschool maar wil thuis ook wat kunnen doen. Welk soort attributen of gewichten zijn handig voor thuis?
Fanntwoord:  Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken natuurlijk. Ik ken mensen die een hele gym op zolder hebben gebouwd, en zelf heb ik ook wat gewichten thuis liggen. Die ik overigens niet aanraak omdat ik het gepiep en gekraak en het geluid van ijzer op ijzer in mijn eigen sportschool te leuk vind. Maar even serieus. Een Kettlebel is leuk om thuis te hebben. Online vind je wel duizend verschillende kettlebel filmpjes en het mooie is dat je dit overal kunt doen. Kijk wel uit voor ramen en spiegels. Of mensen. Ook de plank, de push up, crunches, walking lunges, tricep dips, of gewoon een uur flink wandelen (dit mag ook buiten, thuis lijkt me snel saai worden), noem-maar-op, er is zo veel te doen in en om huis.

Fann-vraag: Al die squatchallenges leveren mij niet die ronde strakke billen op die ik wel wil hebben. Wat kan ik nog meer doen?
Fanntwoord: Even kijken op www.fitzonderfabels en het artikel van mijn collega Bro-ette Jeanet Wolf lezen. Zij schreef een fijn en begrijpelijk artikel over hoe je mooie, ronde billen krijgt.

Fann-vraag: Heb jij recepten om havermout ’s ochtends lekker te maken? Ik vind het nogal saai als ontbijt.
Fanntwoord:
Havermout.is.nooit.saai. Dat kan niet. Havermout rules. En natuurlijk heb ik een paar leuke receptjes om je bakje ’s ochtends op te vrolijken. Je checkt ze hier:

Chocolate Baked Oats
Fruity Baked Oats
Boekweitbananenontbijtcake 

 

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone