Deze '2 minuten regel' verandert jouw leven

Deze ‘2 minuten regel’ verandert jouw leven

In de bijna vijf jaar dat Fannetiek.nl bestaat (hoor ik een jubileum-feestje?) heb ik een triljoen tips gegeven over motivatie, doorzettingsvermogen en ofcourse over voeding en training. Misschien heb je er wat aan aan gehad, en gebruik je sommige tips nog steeds.

Het enige wat ik niet kan, ook niet na al die tijd, is het daadwerkelijk uitvoeren van de tips en trucs voor jou. Nope. Dat moet je zelf doen. I’m sorry, ik kan niet alles. Maar ik kan wel veel. En daarom geef ik je vandaag de ultieme lifehack om al die tips en trucs voor het behalen van jouw droomfysiek en een fitter leven ook echt uit te voeren. Vandaag. En wel nu.

Stop met uitstellen van jouw goede voornemens, maar begin direct. Ok, na het lezen van dit artikel over de 2 minuten regel. Dé regel die jou gaat helpen om jouw healthy goals te bereiken, en die makkelijker is dan welke regel dan ook.

2 minuten

Yup. Twee minuten. 120 seconden. Zo veel tijd is er nodig bij deze 2 minuten regel. En die regel houdt niet meer in dan: ‘als het minder dan twee minuten van je tijd kost, doe het dan NU’. Deze hele simpele regel is toe te passen op alle zaken die jij maar blijft uitstellen, en die dus ruimte in blijven nemen in je hoofd. Zonde.

‘als het minder dan twee minuten van je tijd kost, doe het dan NU’

Deze ‘2-minute-rule’ komt overigens uit het boek ‘Getting things done’, van David Allen. En alhoewel je ze kunt toepassen op daily tasks en werk- of studiegerelateerde zaken, is de regel ook heel goed toe te passen op het behalen van jouw fit goals.

120 seconden

Vaak zijn de dingen die jij uitstelt namelijk helemaal niet moeilijk om te doen. Het is niet zo dat je ze niet kúnt uitvoeren omdat je niet weet hoe. Je weet heel goed hoe of wat je moet doen. Je stelt ze echter uit om verschillende redenen (geen zin, lui, geen tijd, komt wel, etc.).

Maar met de 2 minuten regel vervallen al jouw excuses. Binnen 120 seconden. Ruim je was op, hang je jas op, doe de afwas direct na het eten, verstuur dat berichtje of die email, kortom: als een taak minder dan 2 minuten duurt, doe het dan nu. Simpeler wordt het niet.

Start nu

Ook het veranderen van jouw gedrag rondom voeding en training werkt met de 2 minuten regel. En nee, natuurlijk behaal je je doel niet in twee minuten, maar jouw doel kan wel worden gestart in die twee minuten.

  • Wil je gezonder gaan eten? Eet dan NU een stuk fruit in plaats van een koekje (duur: minder dan twee minuten).
  • Wil je drie keer per week gaan hardlopen? Trek dan NU je hardloopschoenen aan en ga naar buiten (duur: minder dan twee minuten).
  • Wil je FIT AS FCK worden? Pre-order dan NU mijn boek (duur: minder dan twee minuten via deze link)

See what I did there ;-)

Gewoonte

Het belangrijkste bij het aannemen (of aanleren) van nieuw gedrag is om simpelweg te beginnen. En niet éen keer, maar herhaaldelijk. Dus niet een keertje groenten eten in plaats van patat, maar herhalen (de groenten dan he). Niet een keer naar de gym gaan, maar herhalen. Niet een keertje gaan (hard)lopen, maar herhalen. Je wordt er vanzelf goed in, en je zal zien dat alles wat je herhaalt een gewoonte wordt. Kijk, en dat gaat een verschil maken in het behalen van jouw doel. Make it a habit. Of de twee minuten regel ook voor jou werkt weet ik niet natuurlijk, maar je weet het niet als je het niet probeert!

Dus mijn opdracht voor jou is simpel. Aankomende week pas je de twee minuten regel toe. Alle zaken die je binnen twee minuten kunt doen, doe je direct. En jouw nieuwe fit goals die binnen twee minuten kunnen worden gestart, start je direct.

Deal?

Mijn boek mag je overigens ook vaker bestellen, voor een vriendin, voor je moeder, je tante of zus.

 

Inspired by speaker James Clear.

 

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone