5 x Healthy Habits: Hoe begin je?

5 x Healthy Habits: Hoe begin je?

Gisteren bevond ik mij op een super toffe set van een (healthy) tv-programma. In een keuken vol gezonde hapjes namen we een pilot op (hopelijk kan ik hier snel meer over vertellen!) en kletsten we vooral over gezonde voeding en gezonde gewoonten.

Het grappige is dat waar ik ook kom in mijn ‘functie’ als health coach / nutritionist de gesprekken al gauw over diëten en voeding gaan. Om mij heen knabbelt men dan braaf op komkommertjes en tomaatjes en worden er vragen gesteld over ‘wat nu écht werkt’, en wat nu ‘hét geheim’ is om die enkele kilo’s te veel er zo snel mogelijk af te krijgen.

‘The secret is there is no secret’

Dat geheim bestaat niet. En de rekensom is ‘simpel’: keer de manier waarop je die overtollige kilo’s hebt verzameld eens om. Ga minder eten dan je nodig hebt, ga meer bewegen en zorg dat je een tijd lang in een negatieve energiebalans verkeert. ‘Ja eigenlijk weet ik het ook wel’, wordt er om mij heen verzucht. ‘Ik moet ook gewoon minder gaan snoepen’.

Tja. Gezonde gewoonten. We willen ze graag eigen maken. We weten vaak best heel goed wat we moeten doen (en vooral moeten laten!) om die paar extra kilo’s er af te krijgen. Toch blijkt het in de praktijk een stuk lastiger om die gezonde gewoonten aan te leren, en de minder goede gewoonten af te leren.

Maar het kan wel! En daar heb ik een paar handige beginners-tips voor:

Healthy habits: Hoe dan

30 dagen

Nee geen 30 dagen squat challenges of 30-days-detox-geneuzel Maar houd jouw nieuwe gezonde gewoonte in ieder geval een maand vol. Spreek dat met jezelf af. Stel, je besluit om geen suiker meer in je koffie/thee te doen. Scheelt toch weer een aanzienlijke hoeveelheid kcal per dag. Of stel, je besluit iedere dag na het avondeten een uur te gaan wandelen in plaats van te bankhangen. Even wennen? Ja waarschijnlijk wel. Maar daarom spreek je met jezelf af dat je dit in ieder geval 30 dagen volhoudt. Wedden dat je na een maand – na de eerste positieve veranderingen – niet meer beter weet?

Begin klein

Ik heb het al eerder genoemd, maar begin klein. Stel heldere, haalbare en kleine(re) doelen voor jezelf als het aankomt op gezonde(re) gewoonten. Begin bijvoorbeeld met twee kopjes zwarte koffie per dag en twee kopjes thee met suiker. Na die 30 dagen verwijder je alle suiker uit je drankjes enzovoorts. Zo is het een minder grote overgang voor je lijf (en hoofd) en wen je langzaam aan jouw nieuwe health habits.

Voorbereiding is het halve werk

Stress kun je nooit helemaal elimineren en onverwachte situaties of planningen die compleet anders lopen ook niet. Je kunt je wel voorbereiden op onverwachte zaken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je altijd een eiwitreep en/of een appel in je tas hebt zodat je ‘ja-maar-ze-hadden-niets-gezonds-waar-ik-was-excuus niet geldt. Leg je gymkleding naast je hoofdkussen als je weet dat je je liever nog een keer omdraait als de wekker gaat voor je nieuwe gezonde gewoonte om direct na het opstaan een rondje te lopen.

It’s a lifestyle

De reden dat ik het woord dieet liever niet gebruik is omdat een dieet tijdelijk is. En een tijdelijke oplossing. Tuurlijk, je wil die – pak ‘m beet – vijf kilo er af, maar je wil die vijf kilo er ook af houden. Je wil gezond(er) worden en vooral blijven. Toch? Zorg er daarom voor dat de gewoonten die je jezelf wil aanleren ook echt passen in jouw leven. En niet voor even, maar liefst voor altijd. Zeven keer per week naar de sportschool en alleen nog maar groenten en kipfilet eten? Dat wil je niet forever. Trust me.

Beloon je harde werk

En nee, niet met een week lang burgers en frietjes met mayo. Beloon jezelf met nieuwe sportkleding, met een nieuwe tas, een luxe gezichtscrème, you name it, maar als je jouw nieuwe gezonde gewoonten eenmaal onder de knie hebt, dan mag je jezelf ook best een schouderklopje geven.

Heb jij een goeie tip? Let me know!

Enne, work it!