Processed with VSCO with hb2 preset

5 x hoe je met self-love jouw doelen gaat halen

Goed. Een stukkie over self-love. En hoe self-love (dus hóuden van jezelf en ook geloven in jezelf) jou kan helpen in het bereiken van jouw doelen.

Ik was er al aan begonnen maar toen kwam de nominatie van de Women’s Health FitList tussendoor (heb jij al op mij gestemd?) en ging dat voor.
Dat was een gevalletje self-love van mijn kant. Now let’s continue.

Hóe dan

Ik heb in de jaren dat ik schrijf op fannetiek.nl al heel veel gezegd over motivatie, over food hacks, over get-your-ass-off-the-couch en over wat je moet dóen, wil je resultaten behalen en jouw fit-doelen bereiken.

Ik kan het echter allemaal wel vertellen, de vraag blijft vaak ‘ja maar hóe dan’. Dat je een bepaald (fysiek) doel hebt bedacht is stap 1, nu nog de uitvoering en a c t i e .

En naast die actie is het voornamelijk een kwestie van doorzetten en volhouden: staying on track, in plaats van de bekende ‘back on track’.

Omdat gewichtsverlies of het net even wat strakker in je vel willen komen een best lange en vaak moeizame weg lijkt, is het ook heel makkelijk deze weg zelf te blokkeren.

Negatieve gedachten (‘het lukt me toch niet’), demotiverende gedachten (‘ik zie maar geen resultaat’ of ‘waar doe ik het eigenlijk voor’) of de bekende ‘maandag-begin-ik-echt’ overtuigingen: allemaal niet heel handig als je echte resultaten wil behalen wel? Precies.

5 x met self-love jouw doelen behalen

Om al die negatieve geluiden uit jouw hoofd te krijgen heb ik hieronder 5 x ‘ja maar hoe dan’ tips op een rijtje gezet. Als je namelijk eerst leert trots op jezelf te zijn, van jezelf leert te houden en dit ook daadwerkelijk durft uit te spreken, zul je zien dat je veel makkelijker van die bank afkomt. Ook op moeilijke momenten.

1. What you think you become

Je bent wat je denkt. Is echt zo. Ik schreef er al eerder over in de Zomer-serie, maar als jij iedere dag opstaat en zuchtend voor de spiegel staat te mopperen op jezelf, maakt dit jouw fitjourney niet bepaald makkelijker. De ‘ik kan het niet’, ‘ik wil het niet’, ‘het lukt me niet’. En weet je, je krijgt vanzelf gelijk. Als je zo blijft denken dan lukt het ook niet.

Houd op jezelf de grond in te praten, maar wees eens trots op jezelf dat je bezig bent een gezonder en fitter lijf te krijgen. Geloof in jezelf. Probeer het eens.

2. Laat perfectie los

Er bestaat niet zoiets als ‘het perfecte lichaam’. Iedereen is uniek, jij ook, en jouw lichaam ook. Wacht niet tot het moment dat je écht helemaal tevreden bent over het getal op de weegschaal, je benen, billen of buik en dan pas hardop kunt zeggen dat je ook echt blij bent. Spreek nú uit waar je blij mee bent en focus op waar je heen wil. Vergeet niet ook even terug te kijken naar waar je vandaan komt en waar je vandaag de dag staat. Be proud. Het leven is echt te kort om continue in oorlog te zijn met jezelf en je lichaam. Trust me.

3. Vergeet nummers

Welke kledingmaat jij draagt heeft precies niks te maken met wie jij bént. Of je nu maat 36, 38, 40, 42 of welk getal dan ook van het rek trekt; zelfvertrouwen heeft hier niets mee te maken. Let eens op je houding, trek je schouders recht, lach eens wat vaker en focus eens wat minder op getallen. Geldt ook voor het getal op de weegschaal! Dit vertelt jou alleen wat je weegt, maar het zegt niets over hoe mooi en sexy je bent (yes, own it girl) of hoe lief, creatief, grappig of zorgzaam je bent.

Verwacht niet gelukkig te worden van een bepaald getal. Geluk zit ‘m echt in andere zaken. Zelfvertrouwen staat mooier dan een bepaalde kledingmaat.

4. Ga wat dóen

Yup, kom van die bank af. Ga van die spiegel vandaan. Ga naar de sportschool, ga hardlopen, zwemmen, fietsen, ga dansen, I don’t care. Maar des te sneller je daadwerkelijk in actie komt, des te sneller jouw workout schema een gewoonte wordt. Er is niemand die na een rondje hardlopen zegt ‘nou, dat was echt nergens goed voor’. Plus, beweging zorgt naast een gezond en gevarieerd eetpatroon voor sneller resultaat. En sporten is gewoon leuk. Dus go. Nu.

5. Shhhht

Wat ik al zei, jouw fitjourney gaat nooit een rechte lijn van succes zijn. Nooit. Dat kun je meteen vergeten. Want life happens en er gaan leuke en minder leuke dingen voorbij komen in jouw leven. Daar heb je vaak geen controle over, dus probeer dit ook niet te controleren. Wat je wél zelf in de hand hebt is hoe je omgaat met tegenslag en teleurstellingen. ‘Fall down seven times, stand up eight’.

Houd op te luisteren naar de negatieve stemmen in je hoofd. Houd op met denken dat je niet goed genoeg bent, dat het jou niet lukt of dat je niets waard bent. Als je iets niet tegen je beste vriendin zou zeggen, waarom dan wel tegen jezelf?


Nogmaals, ik ben geen zweverig type as you may know. Ik probeer wel eens te mediteren maar daarmee houdt het op. Waar ik wel in geloof is mezelf. In wat ik kan en wie ik ben.

Kijk eens goed naar jezelf. Naar wie je bent en wat je doet. Wees eens trots op jezelf en dankbaar voor alle dingen die je hebt en doet. Want als je dat nu al niet kan, waarom denk je dat dit wel lukt zodra je een bepaald doel hebt bereikt?

Houd op met het zoeken naar perfectie maar werk iedere dag aan jouw doelen, op jouw manier en in jouw tempo. Hey, en als je een dag geen zin hebt om van die bank af te komen dan blijf je lekker zitten. Maar begin bij self-love. Leer van je lijf te houden, je leven en van jezelf.

Dat zit een stuk lekkerder op die bank.

 

Gelezen? Mooi.
Kun jij hieronder dan eens iets opnoemen waar je supertrots of blij mee bent?

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone