5 x start vandaag tips

5 x start vandaag tips

Terwijl ik aan het schrijven ben bedenk ik me steeds dat ik zo graag al iets zou willen laten lezen. Zodat je een klein beetje een beeld hebt van FIT AS FCK en wat komen gaat. Maar goed, ik kan geen voorpublicatie weggeven. I’m sorry. Ach, het is zo voorjaar 2018.

Wel kan ik met onderstaande punten een klein beetje duidelijk maken met welk deel ik nu bezig ben. Iets over motivatie en mindset. En aan de hand daarvan heb ik een lijst gemaakt met 5 zaken waar je vandaag mee moet beginnen. Of nu.

Zelf-discipline

Het is alweer oktober en ik hoop uiteraard dat het super goed met je gaat. Met jou, met je gezondheid en met jouw fitgoals. Voor zover je die hebt natuurlijk. Ik hoop dat je progressie hebt gemaakt, en de vooruitgang hebt geboekt die je wilde. Jouw resultaten van vandaag zijn mogelijk gemaakt door jouw inzet van gisteren. Maakt niet uit hoe klein of groot het resultaat is (en dus jouw progressie), progress is progress. En als jij vandaag een kilo zwaarder kan liften, of een kilometer verder of sneller kan lopen dan gisteren, is ook dat het resultaat van jóuw harde werk.

Iets met zelf-discipline. Good job.

Maar ook tegenvallende progressie of steeds-maar-niet-het-resultaat-zien-wat-je-eigenlijk-wil zien heeft alles te maken met zelf-discipline. Yup, it’s on you. En jouw acties.

Denk maar eens aan de dagelijkse struggles met je studie (deadlines!), met je voeding (morgen gooi ik die chocolade koekjes echt het raam uit), of met jouw trainingen (het regent ergo ik ga niet). Deze struggles worden niet veroorzaakt door een fysiek probleem. Het is niet dat je het niet kán, maar je hebt op dit moment simpelweg niet genoeg wilskracht en discipline om deze ‘taken’ uit te voeren. Je wil niet. Niet hard genoeg.

Iets met zelf-discipline. Toch?

Van uitstel komt..

Het is makkelijk om moeilijke dingen uit te stellen tot morgen, of de dag daarna.

I know. Procrastinating 2.0. Ik doe het ook met schrijven. Als ik weet dat ik moeilijke stukken moet tikken, of dat er delen aankomen waar ik nog niet helemaal over uit ben, merk ik dat ik zaken ga uitstellen.

We zijn geneigd te denken dat bepaalde taken morgen ineens ‘makkelijker’ zijn. Dus stellen we moeilijke en vervelende dingen uit. We steken onze kop in het zand, willen er niet aan denken en doen ook lekker niks.

Tot je op een dag wakker wordt en beseft dat je niet alleen zaken aan het uitstellen bent, maar merkt dat je ook geestelijk niet in staat om sh*tty things uit te voeren.

Wake up call

Laat dit dan een goeie wake-up call zijn. Want morgen worden dingen niet makkelijker en niet anders. Als jij niet vandaag begint of afmaakt wat je moet doen heb je het eigenlijk al opgegeven. En dan heb ik het over alle mogelijk taken of doelen die je kunt bedenken.

Het is niet alleen jouw lichaam dat je moet trainen om fit te blijven, trust me. Jouw mindset (geest) is ook een spier. Jouw doorzettingsvermogen en jouw motivatie moet je óók trainen.

Als jij jezelf niet af en toe een harde schop onder je kont geeft en verdorie van die bank afkomt, maak je het alleen maar moeilijker voor jezelf. Daag jezelf uit, lichamelijk maar ook geestelijk.

Maak het jezelf nu eens niet makkelijk. Wacht niet tot de deadline. Wacht niet tot de chocolade koekjes op zijn of tot de weegschaal een rood signaal geeft. Beat your head. Win het eens van jouw gedachten.

Wachten en hopen op wonderen – op welk vlak dan ook – maakt iets niet makkelijker.

En geloof mij, je kunt heel veel doen in een dag. Zorg er echter wel voor dat die dag vandaag is.

5 x klaar voor de start..af!

Met bovenstaand verhaal in je achterhoofd geef ik jou hieronder 5 tips die jou helpen bij het trainen van jouw brain, en dus gaan helpen bij het behalen van jouw doelen.

Welke dat ook zijn.

1. Start met het loslaten van onzinnige zaken

Oftewel, ruim op. Ik schreef er al eens eerder over, maar laat onzinnige idealen, dromen, doelen en mensen los. Bedenk altijd of wat je doet, wat je zegt en wat je denkt zin heeft. Brengt het jou naar een betere plek? Maakt het jou een fijner persoon? I know, dit klinkt super zweverig voor mijn doen, maar denk er eens over na. Laat zaken, omgevingen en mensen los die jou niet beter, leuker, gezelliger, gelukkiger of gezonder maken. Dit is geen vorm van opgeven, dit is júist werken aan jouw doelen.

2. Start uit je comfortzone

Niet alles wat je wil of gaat doen hoeft makkelijk te zijn. Het is soms juist goed om even uit je comfortzone te stappen. Wanneer je vastloopt, in je eigen gedachten of gedrag, verruim dan even je blik. Ga naar een compleet andere plek en stap uit de alledaagse bezigheden en omgeving. Soms zitten we zo vast in een bepaald denkpatroon (over onszelf of over hoe we leven) dat we niet meer zien hoe dingen óók kunnen zijn. Jouw leven wordt bepaald door de keuzes die jij maakt.  En die keuzes heb je zelf in de hand. Iedere dag opnieuw.

3. Start met jou

Yep, you. Jij bent namelijk uniek. Houd op met jezelf te vergelijken met anderen. Zoek niet naar erkenning. Trek het je niet aan als iemand iets tegen jou zegt waar je het niet mee eens bent of wat jou kwaad maakt. Laat het gaan. Doe anderen niet na, stay true to you. Wat telt is hoe jij jezelf ziet, jouw normen en waarden. Schaam je niet om te doen, maar vooral om te staan voor wat jij goed acht. En yes, trots zijn op eigenschappen zoals eerlijkheid, betrouwbaarheid, zelfrespect en self-love mag.

4. Start met omdenken

We maken dan wel iedere dag onze eigen keuzes, we hebben niet altijd alles in de hand. Niets gaat altijd precies zoals wij zouden willen. Helaas. Jouw reactie op een vervelende of stressvolle situatie en hoe je hiermee omgaat heb je echter wel zelf in de hand. Als je een baaldag hebt is het makkelijk om te gaan zitten mokken op de bank. Je kunt die tijd echter ook gebruiken om een nieuw PR te breken in de gym. Gooi die woede er maar uit. Zo maak je van iets negatiefs iets positiefs. Ons grootste vijand zit tussen onze oren en alhoewel we nooit helemaal stressvrij zullen zijn, en niet alles onder controle kunnen hebben, je kunt jouw reactie en jouw denkwijze over bepaalde zaken wel zelf veranderen.

5. Start nu

Waarom wachten op morgen? Waarom maandag beginnen? Waarom nog een uur langer op de bank zitten mokken. Start nu. Vergeet deze blog. Sta op en begin. Nee grapje, ga zitten en lees deze blog af. Maar als je een doel hebt, gá er dan ook voor. Geef alles wat je hebt. Er is een verschil tussen lamlendigheid en een moe maar voldaan gevoel. Kies, wat je ook doet, voor die laatste uitputting. En maak het jezelf niet moeilijker dan het is. Je hoeft niet altijd meer, beter, sneller, hoger of groter. Kies hetgeen wat recht voor je is en jouw energie en aandacht nodig heeft. Kies voor wat er nú gaande is in jouw leven. En go.

Bovenstaand verhaal is natuurlijk in vele situaties toepasbaar. Je kunt je mind dan ook in meerdere situaties trainen. Met leuke doelen, en minder leuke doelen. Mijn voorstel is, oefen het eens. Neem een punt waar je mee aan de slag wil en oefen dit de hele week.

Pessimistisch ingesteld? Ga deze hele week dan eens zaken positief benaderen. Maak jouw glas halfvol in plaats van halfleeg. Vergelijk jezelf (en je shape) deze week eens niet met dat van een ander. Staar eens een minuut minder in de spiegel maar kijk eens om je heen.

Life happens, iedere dag. Het is echter aan jou om voorwaarts te blijven bewegen.
Weerstand maakt je alleen maar sterker. Letterlijk en figuurlijk :)

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone