Processed with VSCO with hb1 preset

Cut the cravings (nu echt!)

Een van de grootste destroyers van jouw dieet? Honger. Of beter gezegd, trek. Echte honger is het niet, maar je snapt me. Lekkere trek, cravings, de ik-moet-nu-chocolade-hebben-anders-dan-vul-in.

Overigens, als je echt heel weinig energie binnenkrijgt, dan ontstaat er wel honger. Je lichaam vraagt (bijna hardop) om energie. En ook jij hebt maar een beperkte wilskracht. Kun je nog zo ‘sterk’ zijn en gedisciplineerd, iedereen geeft een keer op. De beslissingsmoeheid wint. De zak chips verliest.

Ik heb daarom onderstaande top tien voor je gemaakt die jouw cravings moeten verhelpen.

Yup, af en toe best heel streng, maar hey, you will thank me later.

10 x TRIGGER FOOD TIPS:

1.Vermijd triggerfood

Joh. Klinkt makkelijker dan het is, maar ‘you crave what you eat’. Het is echt zo; je hebt trek in de dingen die je (vaak) eet. Of at. Switch daarom eens van voeding. Laat alle triggerfoods (chips, cola, koek, snoep, pindakaas of Nutella) in de supermarkt en eet iets compleet anders (liefst dus low kcal). Het is even doorzetten maar geduld wordt beloond: al na vijf dagen geen triggerfood te hebben gegeten, zul je merken dat de zin in die voeding daadwerkelijk afneemt. Helemaal afleren is misschien moeilijk, maar focus op die eerste week. Wedden dat het daarna makkelijker is?

2. Vernietig de verleiding

Toch in een onbewaakt moment een zak chips gekocht en hang je nu met je hand voor de derde keer boven de zak? Stop daar direct mee en vernietig de chips. Ja echt. Vernietigen. Dus niet alleen stoppen, de zak dicht doen en wegleggen, nee, weg ermee. Gooi er afwasmiddel overheen, of water of iets anders; vernietig je triggerfood en gooi weg. Hierdoor ontstaat een soort ‘victory’-gevoel dat jij jouw craving of eetbui de baas was. Zonde van het geld? Tja, maar ook zonde van je shape.

3. Alleen in nootgevallen

Voel je een craving of eetbui opkomen? Drink twee glazen water en eet 20 gram ongezouten nootjes (6 walnoten, 12 amandelen of 20 pinda’s). Binnen 20 minuten is jouw eetbui over door de reactie en het verbrandingsproces in jouw lichaam van die nootjes.

4. Drink the coffee

Loert die chocoladereep naar je? Verzet je gedachten door een latte macchiato te maken, of een cappuccino. Met magere of plantaardige melk. De cafeïne zal niet per se jouw cravings verhelpen, maar de latté is sowieso minder hoog in calorieën dan die chocoladereep en het maken van de koffie leidt jou af van de zin in zoet.

5. Laat gaan, laat gaan

Stress is een enorme trigger voor snack-attacks. Let maar eens op dat wanneer je erg veel aan je hoofd hebt, je veel sneller geneigd bent te snaaien uit de voorraadkast. Leren omgaan met die stress bespaart jou dus honderden calorieën per dag. Ga een stuk wandelen, ga dansen, schrijven of mediteer (mijn tip: de app ‘Headspace’) om jouw hoofd leeg te maken. Adem in, adem uit. Laat gaan.

6. Power nap

Hetzelfde verhaal geldt wanneer je moe bent. Moeheid zorgt er letterlijk voor dat je geen ‘kracht meer hebt’ om nee te zeggen tegen die zelfde reep chocolade die nog steeds naar je loert. De oplossing? Ga een dutje doen. Slaap je slank. Ofzo.

7. Mint your business

Al vaker genoemd maar het werkt écht: zodra je cravings voelt opkomen, poets je tanden. Spoel je mond met van dat idioot hete mondwater. Je trickt je brain door te doen of je net gegeten hebt en daarnaast wil je het ‘schone tanden gevoel’ niet verpesten door te eten.

8. Zoek afleiding

Het verschil tussen lekkere trek en honger ken je wel. Je weet best dat ‘alleen B&J kunnen mij helpen’ momenten, geen échte honger is. Cravings en de trek in iets lekkers duren vaak niet langer dan tien minuten. Ga daarom iets compleet anders doen. Bel een vriendin, loop even naar het postkantoor voor die ene brief of vouw de was. Na tien minuten weet je al niet eens meer waar het over ging. En is je was gevouwen. I mean. Win-win.

9. Gedraag je

Af en toe is het gewoon heel erg prima om juist dat stuk chocolade te nemen. Eet dat ijsje. Kauw op die Oreo. Maar beperk de hoeveelheid die je op zo’n moment neemt. Koop geen liter bak met ijs, maar neem een 1-persoonsverpakking mee. Haal geen voorraadverpakking Tony in huis, maar neem zo’n 50 g reep mee. Zorg er voor dat er letterlijk niet meer in huis ís. En vergeet niet oprecht te genieten als je toegeeft aan je cravings. Gedraag je gewoon.

10. Blokje om

Weet je van jezelf dat je niet langs de Dunkin Donuts kunt lopen zonder even naar binnen te gaan? Loop dan via een andere route naar huis. Anders gezegd: vermijd plekken waar jouw triggerfood wordt verkocht of binnen handbereik is. Lukt natuurlijk niet altijd (denk verjaardagen of feestjes), maar ook dat is geen probleem. Houd die dagen rekening met verjaardagstaartjes en drankjes in je caloriebudget, zodat je zonder problemen mee kunt happen.

 

It’s later. You can thank me now.

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone