Druk druk druk.. en fit

Druk druk druk.. en fit

Grote namen in de fitnesswereld hebben het – no offense – maar makkelijk. Zij hebben vaak grote sponsoren, en kunnen de hele dag trainen, gezond eten en heul veel foto’s posten op Instagram. ‘Zo kan ik het ook – fit blijven zonder baan/school/studie/kinderen’ denk ik wel eens.

Want ik weet dat de meeste van ons hartstikke druk zijn, naast alle uren die we besteden in de gym. En dan kan het heel goed zijn dat je – wanneer je eenmaal thuis bent – helemaal geen zin meer hebt om naar de sportschool te gaan. Je ziet je joggingsbroek met kingsize sloffen liggen, je favoriete tv-programma komt op de buis en die aangebroken zak chips moet eigenlijk leeg, anders wordt ‘ie taai en das zonde. Toch? Wheehh (das dus een alarm): FOUT. U zal uzelf naar de sportschool dragen. And I’m here to help!

Ontwikkel zelfdiscipline
Laten we maar meteen met het zwaarste gedeelte beginnen. Want het is al moeilijk zat om fit en strak te worden (of blijven) naast een druk en fully overload dagprogram. Dus suck it up buttercup, en ga wat doen. Geef jezelf een schop (en dat hoeft niet eens spreekwoordelijk), roep een keer heel hard ‘O YEAH’ door de gang (moet je sowieso eens doen, is leuk) en work die ass. Het uitgangspunt van ‘beginnen’ is om de dagelijkse gang naar de sportschool (ok, in mijn geval is dat dagelijks, drie keer per week is ook goed!) een gewoonte te maken. Zorg dat ‘gymtime’ in je agenda staat, en laat die afspraak ook staan! Dit herken je vast wel: je begint heel enthousiast aan ‘je nieuwe healthy leven’ en hoppaa alle frietjes worden geschrapt, je belooft jezelf nooit meer wijn te drinken en zes dagen per week is Gym jouw nieuwe BFF. Maar dat ga je niet volhouden. Geloof me nou maar. Begin rustig aan. Maar begin.

discipline

Prep die meal
Te laat uit bed, file, tas vergeten, studieboek kwijt: ochtenden zijn druk zat. Laat staan dat je tijd hebt om een gezonde lunch mee te nemen naar je werk. Dus om 12.00u liggen de kroketten en gebakken eieren met spek je aan te staren in de bedrijfskantine. Wheehhh (weer dat alarm): fout. Het kan anders. Ik maak op zondag of maandag mijn lunch en snacks voor de rest van de week. Het kost me een paar uur in de keuken, maar dan heb ik wel elke dag een gezonde en verantwoorde lunch. En vergeet de snacks niet! Op Instagram zie ik 100 pannenkoeken per dag langskomen. Als je tijd hebt om van die mooie eetfoto’s te maken, dan heb je ook tijd om een paar stapeltjes extra te maken. Ideaal voor onderweg, in de auto of in de collegebanken. En ja, die maaltijden bewaar ik in Tupperware bakjes en nee, dat is niet ‘voor schut’. Liever eten uit een plastic bakje dan een vieze vette hap uit de kantine. Vergeet je niet je fles water?

prep

Neem je sportspullen mee
En dan bedoel ik niet dat je ze alvast aan moet doen naar je werk, maar zorg dat je spullen in de auto liggen. Rij na je werk (waar ik werk zeg bedoel ik dus school/uni/waar je ook heen moet) direct door naar de sportschool, kleed je om en lift that shit. Maar mag ik eerst naar hu..? Nee, je mag niet eerst naar huis. Waarom niet? Omdat daar de bank staat. En je joggingsbroek ligt. En je kingsize sloffen. En die zak chips. Weet je nog? En ‘morgen ga ik wel’ is geen zelfdiscipline. Terug naar de eerste alinea, je hebt het nog niet helemaal begrepen. Klink ik streng genoeg? Mooi. En je wéét dat ik gelijk heb. En je haat het.

pbfingers

Kies een vriendje uit de kring
Die niet met je dansen mag, maar wel mee gaat naar de gym. Mocht je sinds het lezen van alinea 1 je zelfdiscipline nog aan het ontwikkelen zijn, doe dat dan samen met je bestie. Ga samen zelfdiscipline kweken, ga samen foodpreppen en ga samen naar de sportschool. Iedereen heeft wel eens geen zin en juist dan kan je BFF je motiveren om toch te gaan. Eenmaal in het krachthonk of op de spinningfiets ben je alweer vergeten waarom je geen zin had. Heb ik weer gelijk hè?

Even zonder grapjes jongens. Want ook met bovenstaande tips gaat het heus niet ineens allemaal vanzelf. Ik hoop echter wel dat je er met jouw drukke leven wat aan hebt. Soort van Belastingdienst, leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker. Maar het heet niet voor niets een work-out. Geen sleep-in. Ik geloof er heilig in dat iedereen kan beginnen. Stel jezelf een doel. Wat wil je bereiken? En wanneer? En waarom? Schrijf – als dat jou helpt – je doelen op. Maak foto’s, iedere maand en hou je progressie bij. Progressie werkt verslavend. Zie ik daar nou ineens buikspieren tevoorschijn komen?