Eerste hulp bij goede voornemens

Eerste hulp bij goede voornemens

Daar zit je dan. Op 1 januari 2015. Wellicht met een kater (dat mag), wellicht slaap je nog en anders ben je waarschijnlijk de troep van gisteravond aan het opruimen of de restjes van de appelflappen aan het opknabbelen.

Don’t. Leg weg die troep (of word wakker – I mean, come on), lees even mee. Want ja, het is een nieuw jaar en dus hartstikke tijd ‘om nu echt aan je doelen te gaan werken’. Maar jij weet, en ik weet, dat dat vaak helemaal niet zo makkelijk is als het lijkt. In je hoofd heb je een heel plan gemaakt: ‘ik ga minimaal drie keer per week naar de sportschool of vijf kilometer hardlopen. Ik ga elke avond een bord vol groenten eten en nope, geen Oreo’s meer bij de thee. Nooit meer’. Uhuh. Eens kijken waar je volgende week (in goede gevallen volgende maand) staat en hoeveel Oreo’s je kunt afstrepen.

En dit bedoel ik niet negatief, maar zo werkt het nu eenmaal. Wij zijn niet geprogrammeerd om ineens alles om te gooien en ons te houden aan strikte health-regimes. In ieder geval niet voor langere tijd. Begrijp me niet verkeerd; het kán wel, maar meestal niet. Ok shit An, wat moet ik dan? Nou, lees eerst even dit artikel van Jelmer de Boer die hier verder op in gaat. Dat ga ik niet doen, maar ik ga je wel helpen een en ander makkelijker te maken.

Alles of niets?
Want dat is vaak het geval bij goede voornemens. Alles of niets. Compleet-mega-healthy-alles of iets één keer verpesten en het hek is van de dam. Of de wikkel van de Oreo’s. Pretty much the same. Maar denk eens na: hoe zou je leven er uit zien als je alles op deze manier benadert? Dus je haalt op school nét geen 10 voor een tentamen en bam, je stopt met de hele opleiding. Je komt één keer te laat op je werk en f*ck it, je neemt ontslag. Je mist één workout of groepsles en je gaat nóoit meer naar de sportschool. Zo werkt het niet wel? Waarom zou je dan zo streng zijn voor jezelf als het aankomt op goede voornemens, op healthy food of andere strenge regels die je jezelf oplegt vanaf vandaag?

Sorry to break it to you, maar het leven is niet perfect. Het is niet realistisch om te denken dat jouw healthy dieet plannen vanaf dag één spot on zijn. Er komen nu eenmaal zaken voorbij die jouw strikte planning kunnen omgooien. Een plotseling ingelaste vergadering op het werk zodat je snel onderweg iets moet eten, een borrel waarbij de hapjes te lekker zijn om te laten staan, en hey! Misschien ben je binnenkort jarig en eet je – no way echt? – een stukje taart. Life is what happens when you’re busy making other plans en weet je wat, alles komt goed. Echt heus.

Eén maaltijd is niet alles
Want soms kom je echt niet onder een etentje of verjaardag uit. Zorg er voor dat je dus een klein beetje flexibel bent met de maaltijden die je voor jezelf plant. Eén gezonde maaltijd zorgt niet voor een killer-body en één slechte maaltijd zorgt er niet voor dat je ineens tien kilo zwaarder bent. Stick with the plan, blijf ademen en ga gewoon verder met waar je gebleven was vóór je aan tafel schoof en brood met kruidenboter zag staan.

Maak je doelen zichtbaar
Voor jezelf, voor anderen, voor iedereen I don’t care, maar zorg dat je je doel duidelijk voor ogen hebt. Vind die motivatie, onthoud waarom je hiermee begon, schrijf het op en hang dat briefje op je koelkast, of op je badkamerspiegel, in ieder geval ergens waar je het vaak ziet. Desnoods een plaatje van jouw dreambody er bij. Heb je een moeilijk moment? Kijk dan naar je aantekeningen. Verlies je doelen nooit uit het oog. Door ze op te schrijven heb je een houvast en zie je ‘the bigger picture’. Dat is belangrijk.

Ups & downs
Die hebben we allemaal. Ik ook. Ik heb ook wel eens zin in een bak ijs met slagroom en yup, ik eet dat ook wel eens. Laat één ‘slippertje’ echter niet de rest van je dag, week of zelfs maand verpesten. Eén crappy maaltijd betekent niet dat je hebt gefaald, maar dat je een mens bent. Congrats. Het is aan jou om de discipline te vinden om na die bak ijs je plan weer op te pakken, jezelf te vergeven en gewoon hop, terug het zadel in. Minder gezonde maaltijd gegeten? Dan zorg je er voor dat de volgende twee meals weer hartstikke healthy zijn. Niks aan de hand.

Prep die meals
Het lijkt of we daar allemaal heel geheimzinnig over doen op Instagram, mealpreppen. Tupperware bakjes met allemaal groenten en kip er in, een sjiek weegschaaltje er naast en vullen maar die bakjes. Maar het is ook echt niet meer dan dat. Jij bedenkt je maaltijden die je die dag wil eten of nodig hebt volgens jouw schema. Stel dat je de hele dag van huis bent, is het handig om die maaltijden dus mee te nemen. De reden dat je vaak rijst, kip en brocolli ziet is omdat dat gewoon makkelijke (en relatief gezonde) maaltijden zijn en, makkelijk om te bereiden. Wat je hiervoor moet doen? Simpel. Kook op een zondagmiddag een pan rijst, een pan kip en een pan groenten naar keuze. Of nog meer als je echt tijd over hebt en van variatie houdt. Neem zoveel luchtdichte bakjes als je nodig hebt, zet ‘m op de weegschaal en weeg je rijst, kip en groenten af. Uiteraard kun je dit met elke gewenste voeding doen, let er wel op dat je het vers houdt en vooral kán houden. Een bakje met rijst, kip en groenten zou ik niet langer dan 4 a 5 dagen in de koelkast (wanneer goed afgesloten en genoeg gekoeld) laten staan.

Ik verwacht overigens niet dat iedereen zijn of haar voeding prept, afweegt en meeneemt, maar een beetje een planning betreft voeding en snacks die je op een dag gaat eten is niet verkeerd en helpt jou om je doelen te bereiken. Ok, het maakt het in ieder geval makkelijker.

foodprep

Happy New Year ya’ll!