Fannetiek de zomer in: #3

Fannetiek de zomer in: #3

Deze Fannetiek de zomer in serie schrijft een stuk fijner met de zon die door mijn raam schijnt I tell ya. En als het goed is sta je inmiddels opgeruimd en met ingepakte koffer naast mij bij de check-in balie.

Wederom, STOP met lezen als je niet snapt waar ik het over heb. Ga terug naar start. Check even of jouw koffer goed dicht zit. Vandaag ga ik je namelijk vertellen over voeding. En believe me, dat stuk wil je ingepakt hebben.

“Let thy food be thy medicine” 

Helaas geen quote die ik zelf heb bedacht. Het zijn de wijze woorden van de grondlegger, de ‘vader’, van de westerse geneeskunde Hippocrates. Deze beste man zag als eerste natuurlijke oorzaken in plaats van bovennatuurlijke oorzaken voor ziekten. En yes, daarmee doelde hij op voeding. Voeding als medicijn.

Voeding, en dan heb ik het over de juiste voeding, is de basis van alles. Het is de basis dat jij nu pak ‘m beet 1.75 m bent en 70 kilo weegt. Het is de basis van het feit dat jij misschien niet helemaal lekker in je vel zit. Of juist wel. Het is de basis van het feit dat jij een PR zet met jouw deadlift en het is de basis van het feit dat jij net niet die 10 km onder een bepaalde tijd loopt.

Met juiste voeding bedoel ik voldoende voeding. Volwaardige voeding. Vitaminen, mineralen. Niet te veel, niet te weinig. Eten met smaak en met een goede verdeling van macronutrienten.

Don’ts

Het is niet toevallig dat ik het vandaag heb over de don’ts betreft jouw voeding. De dingen die je vooral níet moet doen om jouw doelen te behalen.

Deze do nots zijn nu eenmaal belangrijker dan de zaken die je wél moet doen. Daar kom ik volgende week op terug. Want als jij alles nalaat betreft ‘foute’ voeding, zie je resultaat. Heel simpel; als jij stopt met vijf glazen cola per dag drinken en voor de rest alles betreft jouw voeding en training gelijk houdt, ga je resultaat zien. En snel ook.

Blijf je alle dingen doen met jouw voeding die goed zijn (de do’s) maar blijf je daarnaast ook de don’ts doen, dan ga je zeer weinig tot geen resultaten zien. Als jij jouw voeding op orde hebt maar ieder weekend laveloos in de kroeg zit met de bijbehorende shoarma als toetje, neem dan van mij aan dat resultaten uitblijven.

De tien geboden van Fannetiek

Om het extra duidelijk (en lekker streng) te maken heb ik de tien geboden van Fannetiek opgesteld. Tien don’ts waardoor jij jouw #summerbody goals haalt. Waardoor jij straks zelfverzekerd op het strand zit maar die jou ook houvast geven voor het geval jouw koffer van de loopband valt.

Lees ze, leer ze uit je hoofd, en houd je eraan. Afspraak is afspraak, weet je nog.

1. Gij zult niet bunkeren (of bingen).

Gedraag je. Ik meen het. Stop niet die drie Tony’s uit de Bonus in je winkelmandje en stop niet de hele reep in je giecheltje. Een stukje chocolade is prima. Een hamburger is meer dan ok. Maar eet niet het hele keukenkastje leeg. #gedraagje. En als ik tegen jou zeg ‘gedraag je’, dan weet je heel goed wat ik daarmee bedoel.

2. Gij zult niet diëten 

Huh? Maar dat is toch wat we doen An? Nee. Een dieet is tijdelijk. Een tijdelijke verandering van je gedrag. Je wil resultaten die een leven lang met je meegaan. En daar gaat een dieet niet voor zorgen.

3. Gij zult geen hypes volgen
Geen Sonja Bakkers, geen Atkinson, geen modder-detox, sowieso geen detox, en geen 1200 kcal dieet. Een hype is, net als een ‘dieet’, tijdelijk. En je wil niet één zomer met een goed gevoel op het strand zitten. Je wil iedere dag dat trotse en goede gevoel hebben.

4. Gij zult geen alcohol en drugs misbruiken

Lees wat ik zeg. MISbruiken. Dat jij een keer helemaal loco gaat in de club of danst tot het licht wordt op een festival met de nodige uh.. medicatie, is aan jou. Ik begrijp het. We zijn mensen, geen machines. Maar ook hier denk ik dat je genoeg weet als ik zeg ‘gedraag je’.

5. Gij zult u niet beperken tot een macronutrient

Geloof me dat alleen maar eiwitten eten en alle carbs en vetten uit je voeding schrappen een heel dom idee is. Jouw lichaam heeft alle macronutrienten nodig. Je wordt niet vet van vet en je komt niet aan door het eten van koolhydraten. Je komt aan omdat je meer eet dan je verbruikt.

6. Gij zult niet eenzijdig eten

Voorgeprepareerde maaltijden zijn handig en tijdbesparend maar iedere dag dezelfde meal is saai en eentonig. Eenzijdige voeding gaat vervelen en verveling leidt tot snaaigedrag. Eet gevarieerd. Probeer eens een keer een nieuw gerecht uit of onthoud een lekker gerecht dat je eens in een restaurant hebt gegeten.

7. Gij zult voeding niet vervangen door supplementen

Met de lancering van mijn eigen supplementenlijn wil ik je dit extra op het hart drukken omdat ik weet hoe belangrijk aanvulling op jouw voeding is, maar omdat ik ook weet dat jouw voeding in eerste instantie volwaardig moet zijn voor je overgaat op supplementen. Suppleren betekent niet meer dan ‘aanvullen op’. Een supplement moet jouw eigen voeding ondersteunen. Niet andersom.

8. Gij zult niet bang zijn voor voeding

Melk is goed voor elk (uitzonderingen daar gelaten he, dat snap je), van gluten krijg je geen scheurbuik (zie opmerking éen) en suiker is niet de duivel. Don’t fear thy food. Laat je niet gek maken door je vriendin die ineens stopt met het eten van gluten ‘omdat ze ergens heeft gelezen dat’. Nee. Denk zelf na, eet wat je wil en gedraag je.

9. Gij zult geen maaltijden overslaan

Begin je dag met een ontbijt. Niet ‘omdat het de belangrijkste maaltijd van de dag is’ (wat niet zo is), maar bouw regelmaat op in de voeding die je neemt gedurende de dag. Of je nu drie, vier, vijf of zes maaltijden neemt, het maakt niet uit. Maar regelmaat is belangrijk en weerhoudt jou van cravings.

10. Gij zult de tien geboden van Fannetiek hanteren

Heel simpel. Gedraag je gewoon. En als je het even niet meer weet, begin je weer bij nummer 1.

Printscreen, sla op, print uit, lees en leer uit je hoofd.

‘An, doe ff normaal’

Doe zelf even normaal.

Dames, ook ik hanteer deze tien geboden. En ook ik heb intens gestruggeld met het zoeken naar een goede balans in mijn voeding, mijn training en een positieve mindset betreft eten.

Inmiddels weet ik dat ik mag genieten van eten, dat eten lekker mag zijn, dat eten verbindt en dat voeding geneest. Eten is ok. Food is good. Eat good food. Maar gedraag je.

Ik beloof je dat als je een week normaal doet, je gedraagt en leeft naar deze tien geboden je al resultaat ziet. En niet alleen in de spiegel, maar ook – en vooral – in je hoofd.

Ok. Zijn er ook dingen die ik dan wél moet doen? Ja! Die zijn er.
En die lees je volgende week in een nieuwe aflevering van Fannetiek de zomer in.

Maar voor nu: #gedraagje

Benieuwd naar mijn supplementenlijn, een clinic bijwonen of interesse in online coaching? Stuur dan een email naar info@fannetiek.nl of laat hieronder een berichtje achter!

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone