Fannetiek de zomer in: #4

Fannetiek de zomer in: #4

Daar sta je dan. Chapter zero in volle gang. Je hebt schoongemaakt, opgeruimd, ingepakt en je hebt – als het goed is – al een volle week normaal gedaan.

Hoe voelt dat?

Je omgeving, lichaam én geest ontgift van troep, van bad news people, bad news thoughts en bad food. Ik kan me voorstellen dat het inmiddels een stuk beter met je gaat.

Zo niet, gan dan please terug naar het begin, naar chapter zero. En start opnieuw.
Of start vandaag. Maar start.

Do’s over voeding

Voor iedereen die nog aan boord is, heb ik vandaag een fijne uiteenzetting over de do’s met betrekking tot voeding. Waar ik je vorige week de Tien Geboden van Fannetiek over de don’ts betreft voeding gaf, heb ik ook nog wat te zeggen over wat wel handig is. Mits je deze zomer fit het strand op wil hè.

‘Ah yes, tarwegras-shotjes, moddermilkshakes en quinoa-acai-goij-non-GMO-gember-muffins. Kom maar door heur!’

Nee, nee, nee. Jullie kennen mij langer dan vandaag. Ik heb nog nooit een Goij-besje in mijn leven gegeten. Hypes, ik heb ze allemaal voorbij zien komen. Sommige heb ik geloofd, sommige wilde ik graag geloven maar gelukkig weet ik dat het onzin is. Houd je geld in je zak. Koop nieuwe sportschoenen, haal verse groenten op de markt, maar trap niet in health guru’s en hun marketing trucjes.

Prima An, wat moet ik doen?

Er zijn – naast een heleboel leugens en onwaarheden over ‘gezonde’ voeding – gelukkig ook heel veel goede dingen te doen als het aankomt op onze dagelijkse voeding.

Ik beperk me in deze Fannetiek de zomer in serie tot zaken die evidence based zijn, die makkelijk uit te voeren zijn en die door mijzelf aan den lijve ondervonden en goedgekeurd zijn. Mag ook wel, na 31 jaar jaar testen en proberen.

Fannetiek’s Schijf van Vijf

1. ‘Eerst water, de rest komt later’
Drink water. Heel veel water. Minimaal 3 liter per dag.

‘Maar ik drink dagelijks al twee liter koffie en minstens één liter Cola (Zero)’.

Yes, maar dat is vocht. En door het innemen van vocht zul je inderdaad niet uitdrogen.
Maar water reinigt. Water zuivert, werkt ontgiftend, maakt sterk, maakt soepel, houdt je jong en spoelt alle ‘ellende’ van ons hedendaagse food weg.

Dus naast ieder kopje koffie en naast ieder glas cola (zero) drink je vanaf nu een glas water.

Vind je water niet lekker? Gooi er dan wat vers fruit of verse munt in.

2. Eet gevarieerd en eet met mate 

Zorg ervoor dat je je vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten en eiwitten steeds uit andere voeding haalt. Een aantal dagen hetzelfde eten is helemaal niet erg, maar zorg voor afwisseling (houdt het ook leuk). Foodprep kan handig zijn, maar ook hierin kun je beter variëren dan steeds grote bakken kip, rijst en broccoli in je koelkast te zetten. Dat is ronduit saai.

Eet daarnaast met mate. Een oud gezegde uit het Midden-Oosten zegt ‘de inhoud van je buik moet uit een derde voedsel, een derde water en een derde lucht bestaan’. Met andere woorden: eet niet tot je maag overvol zit, maar laat ruimte over zodat je niet van tafel rolt. Of gedraag je gewoon.

3. AGV’tje

Lekker Hollands inderdaad, een AGV’tje. Aardappels, Groenten, Vlees.
Ieder macronutrient vertegenwoordigd in een maaltijd. Niets uitsluiten, niet low carb, niet high protein, niet low fat: mits je er een goede reden voor hebt is het niet nodig, niet handig en werkt het niet voor je lijf.

Zorg dat je iedere dag, netjes verdeeld over een aantal maaltijden, binnen krijgt wat je moet binnenkrijgen. Uiteraard kun je de A(ardappel) (dus carbs) vervangen door volkoren pasta, rijst of een andere bron van koolhydraten, en kun je de V(lees) invullen met een (liefst magere) proteïnebron naar keuze. Een meatless Monday? Helemaal ok. Maar zorg dat je van iedere macronutrient in the end voldoende binnenkrijgt. Trust me, you need ‘m all.
Als je niet weet hoeveel je nodig hebt van wat om jouw doelen te halen kan ik je daar uiteraard bij helpen met mijn online coaching.

4. Een basis supplement

Aan alle fitgirls, foodies, aan een ieder haar doelen nastreeft, aan jou: als je simpelweg niets te kort wil komen, en als aanvulling op je dagelijkse voeding. Kies een goed basis vitamine- en mineralensupplement (liefst specifiek voor vrouwen).

Geen BCAA’s, geen dextromaltose of andere gekke dingen. Je hebt het niet nodig als jouw voeding zoals hierboven beschreven on point is.

Als je een supplement zoekt wat daarnaast goed is voor jouw huid, haar en nagels dan maak ik bij deze graag reclame voor mijn eigen Basic Complex – powered by Fannetiek.

5. Good food

Eet alsjeblieft alleen voeding die je écht lekker vindt. Hoo wait: laat me dit nuanceren voordat je naar de dichtstbijzijnde snackbar rent.
Eten mág lekker zijn, en lekker eten is gezond. Mijn punt is: houd op met die flauwe shakes en bleekselderie. Lust je geen broccoli maar wel spinazie? Eet dan spinazie. Liever geen bananen maar wel appels? Pick the apple.

Eet, leef, geniet maar focus. Als je alleen maar voedsel eet wat je eigenlijk helemaal niet zo lekker vindt, dan gaat dit vanzelf ‘niet zo lekker in je hoofd zitten’ met alle gevolgen van dien. Daar word jij ongelukkig van (en ik ook) en kun je weer terug naar chapter zero.
Geniet! Maar focus.

Wederom, een helemaal niet zo heel moeilijk verhaal. Hoop ik.

Je hebt met de Tien Geboden van Fannetiek betreft de don’ts over voeding, en mijn Schijf van Vijf met bovenstaande do’s een goed overzicht van de – door mij goedgekeurde – basis van jouw voeding. En die basis zorgt ervoor dat jij jouw doelen haalt, nu echt. En behoudt. Daarin moet je mij vertrouwen.

En dan nu de ‘Fannetiek de zomer in Quiz’

De oplettende lezeres heeft opgemerkt dat iedere aflevering van Fannetiek de zomer in in het teken staat van een hashtag die de blog van die week samenvat.

#chapterzero
#opruimen
#inpakken
#gedraagje
#schijfvanvijf

Volgende week heb ik het over de Do Not’s met betrekking tot trainen.
Nu ben ik benieuwd of jij weet welke hashtag ik hiervoor ga gebruiken.

Diegene die de hashtag raadt (of er in ieder geval het dichtstbij komt) en de strekking van mijn blog over de don’ts van trainen kan samenvatten wint een doosje van mijn Basic Complex – powered by Fannetiek supplements.

Laat je hashtag achter in de comments, of onder mijn Fannetiek de zomer in foto op Instagram.

Tot zover toppers! En tot volgende week.

Meer weten over mijn online coaching, wil je een clinic bijwonen of wil je meer weten over mijn supplementen? Stuur dan een email naar info@fannetiek.nl 

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone