Fannetiek de zomer in: #5

Fannetiek de zomer in: #5

We zitten op de helft ladies, thank you for flying with Fannetiek de zomer in.

En alhoewel dit aflevering vijf is, zit jij als het goed is op 90% van een gezond(er) en gelukkig(er) leven en mindset. Je hebt opgeruimd, ingepakt, normaal gedaan, je gedragen en je drinkt meer water dan ooit. Zo niet, dan begin je hier.

Als je mee zit te knikken, dan ga ik je vandaag wat vertellen over fit zijn, of fit worden. Het deel wat nog ontbreekt in het rijtje Geluk, Gezond en Good shape. En met fit bedoel ik dit keer lichamelijk fit. In goede conditie en een goede #summershape.

Trainen: de don’ts

Trainen is méér dan ‘the gymlife’. Meer dan het krachthonk. Meer dan dumbells. Veel meer zelfs.

En ik kan je nu vertellen dat je niet je knieën naar binnen moet draaien tijdens een squat, je niet je rug moet hollen bij een deadlift, dat je niet de binnenkant van je borst kunt trainen, dat je niet moet trainen als je ziek bent of dat je niet moet rennen met verkeerde schoenen.

Maar dat wist je al.

De essentie van mijn Fannetiek de zomer in serie is om jou gelukkig(er), zelfverzekerd(er) en fit(ter) de zomer in te helpen. Jou klaar te stomen voor een paar fantastische zonnige maanden en hopelijk een mooie strandvakantie.
Trainen is daar een onderdeel van, sure, maar niet zo groot als je zou denken.

Laten we daarom terug gaan naar de basis.

1. Don’t train insane

Inderdaad. Laat die hashtag #traininsaneorremainthesame maar even zitten, thanks. Want zeven dagen per week trainen is niet (let op: niet) normaal. En niet nodig voor een fit lichaam. Sterker nog, je maakt hiermee meer kapot dan je denkt. Ook zes dagen, vijf dagen en zelfs vier dagen trainen is níet (let op: niet) nodig om in de shape van je leven te raken.
I mean, heb je geen sociaal leven? Precies. Zo niet, dan snap ik het inderdaad.

Maar ik denk dat jij, lezeres van deze serie, wél een fijn en sociaal leven hebt. Dat je een vriendin bent, partner, zus, tante, moeder of nicht. En dit ook zo wil houden.

Meer dan drie dagen trainen is niet nodig om jou in de shape van je leven te krijgen. Maakt me niet uit wat jouw trainer in de sportschool zegt of wat je vriendinnen doen. En daarom zeg ik dat trainen maar een klein onderdeel is van jouw resultaten.

Met een training in de sportschool van pak ‘m beet een uur (langer is onnodig) verbrand je niet meer dan 200 misschien 300 kcal per sessie. Yup, net zo veel als twee boterhammen met pindakaas. Mijn punt is, je kunt trainen wat je wil, maar als jouw voeding niet op orde is, kun je net zo goed thuis blijven.

Zal ik het nog makkelijker maken?

Je bent te zwaar of niet in shape omdat je te veel eet.
En je eet te veel omdat je onder andere niet gelukkig bent.

Kom dat eerst eens onder ogen voor je zes dagen per week je gedachten of problemen ontvlucht in de gym.

Ja, iemand moet het een keer zeggen toch?

2. The gym is not your home

Hiit workouts, Tabata trainingen, Crossfit classes, kickboksen, yoga, obstacle run training. Er is zó veel meer te doen dan rond te hangen in het krachthonk!

Ik zeg het wel vaker, maar switch it eens up. Doe eens gek, schrijf je in voor een Mud Run, loop die vijf kilometer, maak driehonderd burpees, ga kickboksen. Ik stond afgelopen zaterdag voor het eerst in mijn leven in de ring. Met bokshandschoenen aan. Ik leerde de beginselen van kickboksen van Big Mike van Mike’s Gym en zit nog steeds in een soort kickboks-bubbel. Man, wat is dit tof.

Wat vind ik het leuk om te zien wat mijn lichaam aan kan, búiten het krachthonk.

Begrijp me niet verkeerd, krachttraining is en blijft een groot onderdeel van mijn leven en van mijn workouts omdat het je lichaam vormt, je daadwerkelijk sterker wordt (handig met boodschappen doen) en allerlei ouderdomskwalen voorkomt. Maar er is meer dan iedere keer voor diezelfde spiegel staan, in hetzelfde squatrek, om vervolgens weer diezelfde selfie te maken.

Kies voor éen full body workout, éen stevige HIIT of Tabata-training en een gezellige maar wel actieve workout per week (denk aan wandelen in het bos, op het strand of zwemmen met de kids) en je bent all set. Ik meen het.

Switch things up, switch je training up en daag jezelf uit. Daar groei je geestelijk namelijk ook van. ‘Maar dat kan ik niet / durf ik niet / lukt me toch nooit’. Stop it. Dóe het.

3. Love what you do

Ik kan jou vertellen dat je drie trainingen per week moet doen met zo veel herhalingen, zo veel rust en zo veel gewicht. Maar als jij stiekem een hekel hebt aan het krachthonk dan ga je jouw trainingsschema niet volhouden.

Ik kan jou een hardloopschema geven om de trainen voor de halve marathon maar als je niet moet denken aan al die kilometers te voet, dan ga je dit niet volhouden.

Kies een sport of trainingsmethode die past bij jou, maar die ook past in jouw leven. Laat de activiteiten passen in jouw agenda en (sociaal) leven. Laat jouw workout geen ‘moetje’ worden (o, ik ‘moet’ weer trainen) maar learn to love the game.

#trainsane

Sport zou onderdeel van jouw leven moeten uitmaken. Een gezond, een fit en vooral een gelukkig leven.

Bovenstaand verhaal klinkt misschien wat gek uit mijn mond, want ook ik stond zes keer per week in de gym, soms wel twee keer per dag.

Als ik hierop terug kijk dan heb ik inderdaad mijn doelen gehaald, maar ik geloof niet dat ik kan zeggen dat dit mij een gelukkiger persoon heeft gemaakt. Alles draaide om trainen en eten, en een sociaal leven? Sorry wat?

Inmiddels train ik net zo vaak als ik wil, en doe ik vooral wat goed voelt en waar ik happy van word: HIIT-workouts, Tabata-training, kickboksen en wandelen. Ik sport mijn hele leven al, dat zal ik nooit opgeven. Echter weet ik inmiddels (gelukkig) dat ook mijn trainingen in balans moeten zijn.
Omdat ik in shape wil zijn, wil blijven, maar vooral gelukkig wil zijn. Iedere keer dat ik in de spiegel kijk.

Do you like what you see?

Dat was ‘m voor vandaag ladies! Ik hoop dat je na het lezen van deze Fannetiek de zomer in #5 bij jezelf nagaat of je eigenlijk wel lol hebt in jouw trainingen. Of dat je niet te veel doet, of je wel resultaten ziet, sterker wordt, sneller of beter. Zo niet, dan weet je nu wat je kunt veranderen.


Lieke kwam het dichtstbij de juiste hashtag #trainsane met haar #DoeMaarNormaalDanDoeJeAlGekGenoeg. Congrats Lieke! Stuur je mij een email met jouw adresgegevens? Dan stuur ik jou mijn Basic Complex supplementen – powered by Fannetiek.

Tot volgende week, waar ik verder vertel over wat je dan wél kunt doen als het aankomt op trainen.

 

PS: houd zondag 11 juni 2017 vast vrij in je agenda, want deze Fannetiek de zomer in serie moet gepast worden afgesloten. Toch? Stay tuned!

 

Meer weten over mijn online coaching, wil je een clinic bijwonen of wil je meer weten over mijn supplementen? Stuur dan een email naar info@fannetiek.nl 

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone