Processed with VSCO with hb2 preset

Holiday survival guide

Via een poll op mijn Instagram story vroeg ik onlangs of dat je liever een Holiday Survival Guide wilde lezen of een kerstrecept.

Een kleine meerderheid koos voor een Holiday Survival Guide, en dat snap ik ook wel (ik kan sowieso niet koken). De hele maand december is er al genoeg eten voorbij gekomen kan ik mij zo voorstellen, en dan moet kerst nog beginnen. Toch denk ik niet dat je je zorgen moet maken om al het lekkers wat je met kerst (en NYE!) naar binnen gaat werken.

Als je je al zorgen wil maken, dan zou ik even kijken naar wat je de rest van het jaar doet, of hebt gedaan.

Dem Holidays

Twee dagen per jaar vieren wij kerst. En voor heel veel mensen – moi included – betekent dat vooral veel eten, veel drinken en veel gezelligheid. Ik vind het helemaal leuk, en mijn kerstinkopen zijn al gedaan (wat ik eet met kerst zie je hoogstwaarschijnlijk in een volgende #vlogmas :)).

Toch hoor ik hier en daar wat zenuwachtige mensen om mij heen die denken dat ze door kerst hun shape finaal verpesten waar ze zo hard voor hebben gewerkt. Anderen zijn bang dat ze zichzelf simpelweg niet in kunnen houden, en niet een stukje kerststol zullen eten, maar het complete brood in hun giecheltje duwen.

Voor iedereen die zich op welke manier dan ook zorgen maakt over eten met de feestdagen, heb ik goed nieuws. Je moet het namelijk wel heel bont maken wil je in twee dagen je complete figuur verpesten en de weegschaal alarmerend laten uitslaan.

52 weken

Een fijne uitspraak die rond deze tijd altijd weer wordt herhaald: ‘je verpest je figuur niet tussen kerst en oud & nieuw, je verpest het omdat je ‘m slackt tussen oud & nieuw en kerst’. Think about it. Het is wel waar. Je hebt 51 weken om je te gedragen, en daarom is het okay om deze week simpelweg wat gas terug te nemen. Het is okay om stil te staan bij het afgelopen jaar en oprecht te genieten van het eten en het gezelschap om je heen. Daarbij, je bent er zelf bij hè. Het is niet zo dat je je ongans móet eten tijdens de feestdagen.

Niet iedere maaltijd hoeft 1000 kcals te bevatten. Als je overdag niet helemaal loco gaat met chocolade, taart en koek, kun je ’s avonds hartstikke prima heel erg genieten van al het kerst geweld én de zelfgemaakte cake van je oma. Mijn punt is, je hóeft niet los te gaan tijdens iedere maaltijd. Houd je keuzes bewust waar mogelijk en je zit gewoon goed.

Om in die bewuste keuzes te blijven: een stuk pure chocolade bevat minder kcals dan cheesecake, een glas rode wijn is lichter dan drie cocktails waarvan het glazuur van je tanden springt en kerststol is ook prima te beuken zonder 30 gram roomboter. Keuzes.

Enjoy!

Overigens schrijf ik al sinds Fannetiek.nl bestaat ieder jaar weer over ‘overleven tijdens de feestdagen’. Het ene jaar zat ik in prep, een ander jaar kwam ik net uit een wedstrijd en weer een ander jaar had ik gewoon de behoefte om jou (of mezelf?) gerust te stellen over eten, drinken en de feestdagen. Zo ook dit jaar.

En weet je wat mijn allerbelangrijkste tip dit jaar is? Geniet. Please. Sta even stil bij alles wat je hebt, wees trots op jezelf, op anderen, trek je mooiste kerstjurk aan, vergeet je macro’s, vergeet je training (of ga samen met de familie op pad!) en blijf vooral ademen.

1 januari mag je weer los op je goeie voornemens. Promise.

Mocht je nu toch wat (strenge) tips willen lezen, check dan hier, hier en hier de artikelen die ik eerder voor je maakte.

Merry X-Mas ya’ll!

O enne PS.: Wat ga jij eigenlijk doen (en eten) met kerst? Tell me!

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone