Mediteren kun je leren

Mediteren kun je leren

Nee ik ben niet ineens een softie geworden. En ook geen vegan. En ik draag nog steeds geen gezondheidsslippers*.

Ik train nog steeds snoeihard zes (ok, zeven) keer per week, doe m’n cardio, eet netjes volgens m’n schema (wait what, why? You sit and wait, update volgt) en werk aan zó veel leuke projecten tegelijk dat ik daardoor m’n focus wel eens verlies.

Dan kan ik dus niet slapen en lig ik te tollen (buzzen noem ik het) in m’n bed. Scrollend door zhe Gram en geniale recepten bekijkend. Leuk, maar helpt niet mee aan mijn rust en rust is zo-hooo belangrijk. En wordt zo onderschat. Vooral door mij.

Ik zeg altijd dat ik geen rust nodig heb (heb ook wel energie zat, toegegeven) maar dat is natuurlijk onzin. Het gaat niet altijd om lichamelijke rust, maar ook mentale rust. Heel even een moment van bezinning, overthinking, een stapje terug. Even aan niets denken. Mensen die me goed kennen weten zelfs door de manier hoe ik app en hoe ik uit m’n ogen kijk hoe druk ik ben in m’n hoofd. Berichtjes uit het niets – midden in de nacht – met ‘ga slapen’. En dat ik dan van schrik m’n telefoon op m’n hoofd laat vallen en om me heen kijk of er toevallig camera’s hangen. True story dit.

Ik kan je vertellen dat ik een behoorlijke non-believer ben als het gaat over mind-fullness, innerlijke rust, wierook en gezondheidsthee. Ik associeer die zaken inderdaad met elkaar. En ik geloof ook niet dat ik nooit aan niets denk (#nevernotthinking), tot ik een uitnodiging kreeg voor een meditatieworkshop in het Conservatorium Hotel.
Yolo right?

En zo geschiedde. Afgelopen weekend ben ik naar de workshop geweest van de Amerikaanse meditatiemeester DavidJi (spreek uit: David-Djie – I kid you not. Ik wil nu dus ook FannetiekJi worden genoemd thanks). De beste man schreef o.a. de boeken ‘De geheimen van meditatie’ en ‘Zonder stress‘, en over dat laatste boek ging de workshop voornamelijk.

Davidji zelf is – thank god – absoluut geen zweverig type. Wel een beetje ‘American’, maar daar houd ik wel van. Zijn ’16 seconden meditatietechniek’ wordt gebruikt door de Dutch Special Forces, Navy Seals, US Marines, Law Enforcement in Canada en Amerika, door professionele atleten en zakenmensen. Omdat ik mezelf onder die laatste twee categorieën schaar, heb ik met volle aandacht geluisterd, mee-gemediteerd, en heb ik ook daadwerkelijk wat opgestoken van zijn verhalen en uitleg, die overigens met humor werden verteld.

En omdat ik nu, vier dagen later, nog steeds compleet zen ben, geef ik jou hieronder inzicht in zijn 16 seconden meditatie, én geef ik je een unieke manier om binnen een minuut in slaap te vallen. Trust me, het proberen waard.

16 seconden meditatie:
De 16 seconden meditatie is vooral erg fijn bij een stressmoment, een vervelende gedachte, een rotmoment, of iets waar je mee zit. In je maag. Of in je hoofd. Denk aan iets dat irritatie bij je heeft veroorzaakt of waar je last van had de afgelopen dagen, of misschien wel vandaag. Wellicht een moeilijk gesprek, een teleurstelling of een onvervulde verwachting. Misschien zei iemand dat hij iets voor je zou doen en deed dat niet. Don’t dig too deep tho. Ik ben geen therapeut.

Ok. Sluit je ogen. Nee wacht, lees eerst even verder en sluit dan je ogen. Leest makkelijker.

Stel je het gezicht van diegene voor die jou teleurgesteld heeft. Of haal dat rotmoment weer in je hoofd. Neem hiervoor even de tijd, maar ook weer niet te lang.

Stap 1: Adem rustig in door je neus. Terwijl je dat doet tel je langzaam tot vier. ‘Volg’ de luchtstroom in gedachten als het naar beneden gaat, je borst in, en diep in je buik belandt. Voel hoe je buik zich opblaast.
Stap 2: Zodra je buik gevuld is met lucht, houd dan vier tellen je adem in en adem vervolgens langzaam uit door je neus. Weer ‘volg’ je je adem die nu omhoog beweegt. In via je borst, je keel, je holtes, en uit door je neus.
Stap 3: Wanneer de laatste lucht je lichaam uit is, adem je niet direct in maar ‘kijk’ en ‘observeer’ je vier tellen lang hoe de uitgeademde lucht in het niets verdwijnt.
Adem dan weer normaal.

Ok yes! Voor iedereen die nog nooit had gemediteerd, you just did joe! Je hebt nu 16 seconden gemediteerd. En je leeft nog. En het mooie is, dat in die 16 seconden je niet nadacht over de irritatie die deze persoon of situatie bij je heeft opgewekt. Of zoals DavidJi zegt: “Je was niet in het verleden, niet in de toekomst. Je was ‘in het nu’.”

Yeah. Dat laatste gaat voor mij dan weer net te ver, maar het idee achter het verleggen van je gedachten, je focussen op je ademhaling (en dat in 16 seconden) sprak me erg aan en kan helpen om jezelf tot rust te brengen als je van nature nogal een temperament hebt. Het is eigenlijk het nieuwe ‘tot tien tellen’. Maar dan tot zestien.

Slapen binnen één minuut met de 4-8-7 techniek
(via MonStyle)

Toeval of niet, de dag voor de workshop las ik een bericht over de 4-7-8 slaaptechniek. Deze techniek is bedacht en groot gemaakt door professor Andrew Weil en heeft alles te maken met je ademhaling. Het werkt snel en je kunt het overal doen. Door deze techniek in bed toe te passen word je rustiger, daalt je hartslag en val je binnen no-time in slaap. Dus de volgende keer wanneer je niet kunt slapen en alle recepten pages hebt bekeken, doe je dit:

Stap 1: Plaats het puntje van je tong tegen je gehemelte, precies achter je voortanden (hou ’m daar de hele tijd);
Stap 2: Adem helemaal uit via je mond rondom je tong (als dit lastig is kun je je lippen een beetje tuiten);
Stap 3: Sluit je mond en adem vier seconden lang rustig in via je neus;
Stap 4: Tel in gedachten tot zeven terwijl je je adem vasthoudt;
Stap 5: Adem volledig uit door je mond in acht seconden.

Als het je niet lukt om je adem zeven seconden in te houden kun je het ook minder lang doen (edit FannetiekJi: als je geen zeven seconden je adem in kunt houden moet je misschien ook even je conditie checken).

Bij deze techniek is het belangrijk dat de verhouding 4-7-8 hetzelfde blijft. Blijf de vijf stappen herhalen en je valt vanzelf in slaap.

Namasté b*tches!

 

*Als ik iemand heb gekwetst met het feit dat ik random het woord vegan gebruikte, lees dan hierboven even over de 16 seconden meditatie techniek.

 

Banner Love for Life 468 x 60

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone