Wat nou Blue Monday?

Wat nou Blue Monday?

Oh shit. Vandaag is het ‘blue Monday’.
Deze maandag van de laatste volle week van januari (of de derde maandag) zou de dag zijn waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig en ietwat depressief voelen.

Bedenker van ’blauwe maandag’ is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat dit de dag is waarop de meeste mensen zich down voelen. In zijn formule wordt onder andere rekening gehouden met ‘hoe lang geleden het kerst was’, het weer op deze dag en hoe het gaat met onze goede voornemens. De meeste goede voornemens zouden rond deze dag namelijk gesneuveld zijn.

Blue Monday Schmonday

Sja. Of je dit nu moet geloven of niet (veel mensen verdenken Arnall ervan deze formule in opdracht van een reisbureau te hebben gemaakt zodat men een reis naar een zonnige bestemming zou boeken), er wordt wereldwijd ieder jaar veel aandacht aangegeven.

Een beetje hetzelfde als Valentijnsdag, een dag die goed is voor de commercie, maar of echte liefde nu aankomt op éen dag per jaar? I doubt it. Net als dat ik niet in Valentijnsdag geloof, doe ik ook niet mee aan blue Monday. Sorry Cliff. Sorry reisbureau. Maar ik ben eigenlijk heel gelukkig als ik er even over nadenk.

Kijk, en daar geloof ik wel in: geluk. En je echt gelukkig voelen. Dat heb je namelijk zelf in de hand. Althans, je kunt een hoop zelf doen om happy door het leven te gaan. En als ik kijk naar zo’n ‘blauwe maandag’ als vandaag, moet ik ook meteen denken aan ‘what you think you become’ (in quotes geloof ik heilig inderdaad).

Als je continue om je heen hoort dat het ‘de meest depressieve dag van het jaar is’, zou het dan niet zo zijn dat je dat op een gegeven moment vanzelf wordt? Dat je super vrolijk opstaat en lekker aan de gang gaat, maar je aan het einde van de dag huilend in een hoekje zit omdat.. ja, dat weet je zelf ook niet maar-het-is-blue-Monday-dus-cry? Nee. Lijkt me ook geen tof idee.

Om snel af te stappen van deze depressieve hype, heb ik hieronder een aantal simpele tips die jou gelukkig(er) maken. En niet alleen vandaag, maar zo vaak mogelijk.

Ga wat leuks doen

En dat kan echt van alles zijn. Maar doe regelmatig iets wat floats your boat. Iets waar je blij van wordt, waar je om moet lachen of waar je een kick van krijgt. Ga naar het strand, kijk je lievelingsfilm voor de tiende keer, lees een boek, bingewatch een nieuwe serie, boek een mani/pedi, ga naar de sauna, ga shoppen of maak je lievelingsrecept.

En onthoud: niet alles wat leuk is hoeft veel geld te kosten. Een dagje naar het bos en pannenkoeken eten in een pannenkoekenhuis (ok, ik noem maar wat) kost je amper iets, het is gezond (lopen), leuk én lekker (pancakes!). Geen zin om de deur uit te gaan? Je kunt je badkamer omtoveren tot spa en jezelf trakteren op maskertjes, een DIY pedicure en manicure of net zo lang in bad liggen tot je huid verrimpeld en zacht is.

Plan minimaal 1 dag(deel) per week in om iets leuks te doen.

Creëer orde

Dit roep ik al heel lang, maar rust, reinheid en regelmaat zijn niet zomaar drie pijlers die ooit in het leven zijn geroepen om kinderen op te voeden. Ze gelden vandaag de dag nog steeds en zonder die drie R’s kun je je onrustig en gestrest voelen. Om je goed te voelen, gezond en fit te zijn en om simpelweg zin te hebben in je dag, week (of leven) is het handig enige orde in je leven te hebben.

Het opruimen van je huis of kledingkast kan al een wereld van verschil maken (een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd): fix je administratie of gooi eindelijk die oude troep weg die al een half jaar in de tuin staat.

Nu begrijp ik dat er ook sommige zaken zijn die minder makkelijk op te lossen zijn. Denk aan schulden, relatie- of familietrouble, of niet zo op je plek zitten in je huidige baan/studie. Toch zijn ook voor deze zwaardere zaken oplossingen te bedenken.

Heb je (grote) schulden maar weet je niet waar je moet beginnen, dus blijf je maar geld uitgeven (iets met struisvogelpolitiek) en ga je je hierdoor nog rottiger voelen? Stop. Ga een huishoudboekje bijhouden, schrijf tot op de komma op waar je je geld aan uitgeeft of vraag om professionele hulp.

Ga je dagelijks met tegenzin naar je werk (of studie) en merk je dat het alle energie uit je zuigt? Stop. Zonde van je tijd. Ga op zoek naar iets wat je wel leuk vindt, en als dit meer tijd nodig heeft (omdat niet iedereen zomaar z’n baan kan opzeggen, I get that), is dat ok. Besef alleen dat je een kéuze hebt. Altijd. Iedere dag weer. Face your fears. Dat is vaak stap 1.

Noem dagelijks 3 dingen op die jou gelukkig maken

Klopt, I have this thing with writing, maar schrijf aan het einde van iedere dag eens drie dingen op die jou gelukkig maken. Echt gelukkig. Dat mogen dingen zijn die vandaag zijn gebeurd, maar ook in het algemeen.

Count your blessings en draai jouw denkpatroon eens om. Als je afgelopen 1 januari aan een nieuwe lifestyle bent begonnen en nog niet zo veel gewicht bent verloren als dat je had gehoopt, zeg dan niet ‘ik ben pas twee kilo’ kwijt’, maar ‘you’re damn right, ik ben AL twee kilo kwijt!’. Kijk naar dingen die wel goed gaan, waar je blij mee bent, of zaken of mensen die jou gelukkig maken.

En weet je, doe eens gek, geef anderen eens een complimentje. Lach naar het meisje achter de kassa, maak een praatje met je buurvrouw, be kind. #aardigzijndoetgeenpijn.
En het allerbelangrijkste? Maak jezelf gelukkig. Wees eens lief voor jezelf. Geef jezelf een schouderklopje, high five de spiegel, en wees trots op wie je bent.

Wedden dat je deze dag lachend doorkomt?


Ok, ik ga voor in drie dingen die mij intens gelukkig maken. Schrijf jij ze hieronder dan op?

  1. De geur van vers gemalen koffie
  2. Een nagenoeg lege sportschool
  3. Hardstyle luisteren (lopend over straat met een koptelefoon) (ja sorry maar dat is echt heerlijk)