Ongesteld? Vermijd deze 5 dingen dan even:

Ongesteld? Vermijd deze 5 dingen dan even:

De een vliegt er fluitend door heen, een ander ligt vijf dagen ziek op bed. En misschien ben jij zo regelmatig dat je de klok er op gelijk kunt zetten maar is dat voor jouw BFF iedere maand (of zes weken?) weer een groot vraagteken. Menstruatie struggles. Ongesteld zijn. Maandelijks feestje. Hoe je het ook noemt, de meeste van ons zitten er de komende 25 jaar nog even aan vast.

Kijk, leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker. En alhoewel ieder lichaam anders is en iedere lady anders reageert op haar menstruatie, zijn er wel een aantal zaken die het ‘euvel’ verzachten. Het euvel ook echt. Ik weet niet hoe het met jou zit maar soms ben ik echt aan het sterven van de pijn – einde overdreven reactie – (maar leuk is anders).

Ongesteld en sporten

Het goede nieuws is dat je gewoon kunt sporten als je ongesteld bent. Het is zelfs zo dat de endorfine die vrij komt tijdens een training pijnstillend kan werken, en dus jouw buikpijn kan verminderen. Heb je echt geen zin om in een gym te staan met een bloated belly? Trek dan je loopschoenen aan en maak een stevige wandeling in de buitenlucht. Alle beweging helpt.

Hieronder vind je 5 tips om rekening mee te houden tijdens je menstruatie. Ik hoop dat dit het leed iets verzacht voor je. En mocht je even helemaal niks willen en onder drie dekentjes liggen met een kruik en Netflix, dan keur ik dat ook goed.

5 x even niet doen als je ongesteld bent:

Bepaalde oefeningen
Lichte (cardio-) oefeningen, op een rustig tempo hardlopen, pilates, yoga, en een kalme full body workout kunnen krampen verminderen. Sowieso helpt bewegen aan het verbeteren van jouw humeur dat waarschijnlijk niet al te best is gedurende jouw menstruatie. En alhoewel je misschien totáal geen zin hebt om ook maar een vinger uit te steken, lichte beweging verbetert jouw algehele bleh-gevoel. Let op: lichte beweging. Een high intensity spinning class, interval training of alle PR’s willen verbreken in de gym is minder handig deze dagen.

*Oefeningen waarbij je (bijna) op je kop staat, zoals de hoofd- en schouderstand bij yoga, zijn ook geen goed idee tijdens je menstruatie. Deze onnatuurlijke poses vergroten de druk op je baarmoeder, wat ervoor zorgt dat je heviger gaat bloeden zodra je weer rechtop staat. Wil je niet. (*Fitgirlcode).

Alcohol en suiker
Alhoewel het very tempting is om los te gaan op chocolade, chips en koekjes wanneer je ongesteld bent (omdat crazy cravings), is het toch verstandiger om suiker (en alcohol) zo veel mogelijk te laten staan. Suiker veroorzaakt pieken in jouw bloedsuikerspiegel, verergert jouw bloating en geeft een extra vermoeid gevoel. Niet fijn als je je al niet zo lekker voelt.

Cafeïne
Alhoewel cafeïne een stimulant is, waardoor niet alleen jij maar ook je blaas extra wordt geprikkeld (en je dus vaker moet plassen wat krampen kan verergeren), is het niet direct nodig om jouw geliefde kop koffie in de ochtend te laten staan. Als je je er beter door voelt, lekker blijven drinken. Als je normaal gesproken al niet veel koffie drinkt, kun je het gedurende jouw ongesteldheid beter laten staan. Kies dan voor (groene) thee met verse gember.

Stress
Stress is natuurlijk nooit helemaal te elimineren, hoe graag we dat ook zouden willen. Maar stress is wel een extra mood-killing-factor en goed om deze dagen dus extra te vermijden. Zorg deze week nog beter voor jezelf, neem een warm bad, ga lekker wandelen en kletsen met een vriendin, ga naar yoga (maar ga dus niet op je kop staan), of kruip vroeg in bed met een zielige film.

Food
Je kunt je letterlijk ‘ziek’ voelen tijdens de eerste dagen van je menstruatie, en je kunt zelfs misselijkheid ervaren (I mean, zijn wij strijders of niet?). Omdat je lichaam energie nodig heeft, zeker in deze week, kan het handig zijn om je maaltijden in kleinere porties te verdelen en gedurende de dag te eten. Dus waar je normaal drie of vier grotere maaltijden per dag neemt, kan het in geval van misselijkheid helpen om kleinere porties verdeeld over de dag te nemen. Regelmatig eten kan helpen jouw energielevel op peil te houden en vermindert pieken in jouw bloedsuikerspiegel, zodat je je niet nog slechter voelt.

Ach, en na een dag of vijf is het allemaal weer ok. Dan mag je volgende maand weer.
Hang in there topper!

Heb jij een ultieme tip tegen kramp of algehele meh-feels tijdens je menstruatie? Laat het dan hieronder weten voor jouw mede-strijders :)

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone