Over goede voornemens enzo

Over goede voornemens enzo

Omdat we nog in de eerste week van januari zitten, vond ik dat het nog best even over goede voornemens mag gaan. De mijne zijn bekend (alhoewel: het is geen voornemen meer – ik zit er midden in), maar een paar fijne motiverende woorden kunnen nooit kwaad. Toch?

Want goede voornemens zijn juíst voor de sporties onder ons. Waar sta je nu, waar wil je heen. Heb je je doel(en) nog helder voor ogen (zo niet: waarom niet?) of heb je er misschien al een paar gehaald? Kortom, een perfect moment dus om nu die goede voornemens te maken, oude doelen aan te scherpen én je eraan te houden.

Inspiratieloos? Ik heb er een paar voor je:

Haal er uit..
Veel mensen denken dat ze voluit gaan in de sportschool en tegen hun grenzen aan trainen. Tot ze met een vriendje gaan sporten en gepusht worden door hem of haar om die gewichten te verzwaren. Sta je mooi te kijken (en te balen) als blijkt dat je al veel langer meer gewicht had kunnen pakken! Niet te lang blijven treuren, da’s zonde. Maar onthoud dat je best wat vaker je grenzen mag opzoeken en daar net onder kunt gaan trainen (en dat een gymmaatje best handig is). No pain no gain honey

In de mix
Als je dag in dag uit hetzelfde rondje maakt in de sportschool en elke keer dezelfde oefeningen uitvoert wordt je lichaam lui. Spieren raken gewend aan de workout en zelfs aan het gewicht wat je tilt. Mocht je nog geen nieuwe sportieve uitdaging hebben gevonden maak dan 2014 hét jaar van nieuwe lifts en nieuwe oefeningen. Bestaat jouw cardio altijd uit een aantal kilometer op de loopband, even uitlopen en nog wat sprinten op de heuvelstand? Verras je lichaam (en je conditie) dan met wat High Intensity Trainingen (HiIT). Nog nooit een groepsles bezocht? Doen. Kom je er alleen niet uit? Neem een personal trainer (of je beste vriendinnetje) mee naar de sportschool. Echt heus, verandering van spijs doet eten. In dit geval dus een lichaam om op te eten.

Nieuw in de sportschool? Houd.Vol.
Een kleine drie regels hierboven heb ik het nog over veranderingen en het lekker veel wijzigen van je sportroutine. Maar als je nieuw bent in de mooie wereld die krachttraining heet, pas dan op dat je niet alles tegelijk wil doen. Begin bij de basis. Leer de juiste bewegingen. Begrijp wat een bepaalde beweging met je  spieren doet. Verzwaar niet elke week je halters met tig kilo. Let op je lichaam en hoe het reageert op je sportieve outblasts. Je voelt vanzelf aan wanneer het tijd is om je schema te veranderen. Heb geduld.

Wees eerlijk 
Eerlijkheid duurt het langst. Flauwe uitspraak, maar als je vijf keer per week loopt te zeulen met zware gewichten en resultaat uitblijft, komt dat omdat je bij thuiskomst op de bank een zak chips leeg eet, or worse. Dat weet jij, dat weet ik. Als je jezelf voor de helft een sportieve lifestyle aanmeet, kun je net zo goed die andere helft ook doen. Tegen jezelf zeggen dat je ‘er echt all-es aan doet’ en het dan niet doet, is hetzelfde als liegen tegen jezelf. Met nobody else to blame but you.

Ben je eigen grootste fan
We zijn ongelooflijk hard voor onszelf. Ik in ieder geval wel. Herkenbaar? Dan werkt deze tip wellicht ook voor jou: Zorg dat kritiek die je krijgt uit je omgeving niet méér weegt dan je eigen (zelf)kritiek. Als je continue naar iedereen luistert (en je er wat van aan trekt) kom je niet waar je zijn moet. Je hoeft niet gemeen te zijn tegen jezelf, maar wees gewoon eerlijk (heb je ‘m weer) en werk voor datgene dat jíj wil. Dat geldt ook buiten de sportschool. Er is niemand die jou beter kan motiveren dan jij. Be your own biggest fan. (deze laatste alinea heb ik al een paar keer aan mezelf voorgelezen. Het helpt!)

Goede voornemens

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone