4 x fit facts die je al kent

4 x fit facts die je al kent

Soms ben ik wat inspiratieloos als het aankomt op het schrijven van blogs. Tijdens zulke writers blocks laat ik wat onderwerpen de revu passeren, maar vaak heb ik er al over geschreven, of heeft een collega-blogger er al over geschreven.

Het is allemaal al gezegd en gedaan, en daarna is er nog honderd keer precies hetzelfde gezegd maar dan net met wat andere woorden. Geeft niet. Echter blijf ik graag origineel.

En daarom heb ik hieronder 4 x fit facts voor je die je al lang kent, maar waarover nog dagelijks vragen aan mij worden gesteld. Geeft niets.

Ik ben hier om je geheugen gewoon even op te frissen.

4 x fit facts die je al lang kent:

Eiwitten
Eiwitten zijn nodig in een gebalanceerd dieet, en dragen bij aan het opbouwen en behouden van jouw spiermassa. Echter is het niet nodig om (meer dan) twee keer je lichaamsgewicht in grammen te eten van dit macronutrient. Een klein beetje afhankelijk van jouw lengte, leeftijd, gewicht en mate van activiteiten en conditie zitten de meeste vrouwen al goed bij zo’n 0,8 tot 1 keer hun lichaamsgewicht in grammen aan eiwitten. Train je veel en zwaar (meer dan drie keer per week), houd dan 1,4 tot maximaal 1,8 keer je lichaamsgewicht in grammen aan eiwit per dag aan.

Goede bronnen van eiwitten zijn (magere) kwark, yoghurt, magere vleessoorten, eieren, noten, peulvruchten, en veel plantbased producten zoals soja yoghurt of kwark. Wist je dat er ook gewoon vegan eiwitpoeder te krijgen is? Handig voor iedereen die geen whey of koemelk producten mag of wil nemen.

Spierpijn
Spierpijn na een training kan hartstikke vervelend zijn. Tuurlijk, je voelt dat je flink hebt getraind maar in principe zit spierpijn alleen maar in de weg. Het is dan ook niet per se een teken van een ‘goede’ training. Spierpijn is geen graadmeter van hoe ‘goed’ of ‘slecht’ jij hebt getraind. Spierpijn is simpelweg een teken van jouw lichaam dat het iets heeft uitgevoerd wat het niet gewend is. Dit kan een nieuwe oefening zijn maar dit kan ook een PR poging zijn.

Overigens! Geen spierpijn na een training is geen probleem! Dat betekent dat je lichaam op een goede manier gewend is aan de bewegingen die je doet. Blijf jezelf echter wel uitdagen in de sportschool of daarbuiten, en probeer zo nu en dan een PR te zetten.

Compensatiegedrag
Iedereen heeft wel eens een off day, en niemand heeft iedere dag 110% zin en energie om er volledig voor te gaan. Je bent absoluut niet de enige die een Dorito-party-in-your-belly heeft georganiseerd afgelopen weekend.

Je bent ook absoluut niet de enige die zich daarna rot en schuldig voelt. Lees dit maar eens. Maar probeer na een (vr)eetfestijn niet te blijven hangen in schuldgevoel. Ook is het niet handig om de dag erna te gaan compenseren door die dag heel weinig te eten. Accepteer dat je nu eenmaal mens bent, en accepteer dat je niet iedere dag Kamillethee-smoothies kunt drinken. Hoeft ook helemaal niet. Iets met balans. Het compenseren van bepaald eetgedrag is echter onverstandig en ook niet nodig. Een hele week vol met gezonde en volwaardige maaltijden worden door een zak chips niet zomaar ongedaan gemaakt. Onthoud dat.

Gewicht zegt (vaak) niets
Je bent al weken aan het knallen in de gym en eet iedere dag precies volgens plan, of je trackt zelfs je voeding. Keurig. Na een maand onderweg besluit je eens op de weegschaal te gaan staan. In de spiegel zie je duidelijk verschil en die ene broek die iets te strak zat toen je ‘m kocht, zit nu als gegoten. Vol vertrouwen ga je op de weegschaal staan. Minus een kilo.
Je stapt van de weegschaal, ademt eens in en uit (wie weet wat adem doet he) en gaat er nogmaals op staan. Minus een kilo.

He? Je snapt er niks van. Je had gedacht en misschien wel gehoopt dat er veel meer kilo’s af waren. De spiegel en jouw gevoel zeggen anders in ieder geval. Stiekem ben je een beetje teleurgesteld.

Stop. Jouw gewicht zegt namelijk niets of niet zo veel over de progressie die jij in een maand hebt gemaakt. Je kunt vocht vasthouden door het weer, door zoute of high carb voeding, door hormonale verschuivingen, door stress thuis of op het werk en zelfs door stress die di√ęten op een lichaam teweegbrengt. Stress zorgt ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt namelijk. Allemaal zaken waar jij vaak niet veel aan kunt doen, maar die ervoor zorgen dat het getal op de weegschaal misschien niet zo laag is als jij wil.

Tenzij jij ernstig over- of ondergewicht hebt, vind ik gewicht en het getal op de weegschaal daarom ook secundair aan jouw succes. Het feit dat jij (en vriendinnen / familie misschien ook wel) verandering ziet in de spiegel, en de kleding die je draagt, is een teken van succes. Jouw progressie gaat hartstikke goed! Laat jouw dag, humeur en resultaat please niet afhangen van een getal op een elektronisch apparaat.


Onthoud (onder andere) deze belangrijke fit facts ladies, en blijf vragen stellen, net zo lang tot je het begrijpt.

Nog een vraag? Stel deze dan via vraag@fannetiek.nl en misschien beantwoord ik deze volgende maand in een nieuwe Vragenrubriek van Fannetiek.

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone