5 x ontstressen

5 x ontstressen

Hopelijk heb je nu vakantie, of bijna vakantie en kun je eindelijk even ontstressen from daily life.

Hopelijk ga je naar een zonnige bestemming, met lange witte stranden en een lichtblauwe zee, met kilometers aan buffet en hier en daar wat alcoholische versnaperingen. Ontstressen in its purest form.

Ontstress & be happy

Maar ook als je thuis blijft en keihard moet werken tijdens je vakantiebaantje (of gewoon moet werken ‘voor de baas’) wil je zo min mogelijk stress hebben. Sterker nog, je wil je stresslevel altijd zo laag mogelijk houden. En dan bedoel ik iedere vorm van stress.

Waar we vroeger (lees: pre-historie) stress hadden wanneer we moesten rennen voor wilde dieren of zonder eten kwamen te zitten, is stress vandaag de dag een belangrijke deadline, file rijden, niet zo veel likes op je foto als je hoopte en stressen in de supermarkt omdat je eigenlijk niet weet wat nu ‘gezond’ is en wat niet.

Wanneer we gestresst zijn (vroeger én nu) komt het stress-hormoon cortisol vrij in ons systeem. Het zogenaamde ‘fight or flight’ effect zorgt ervoor dat onze hartslag omhoog gaat, onze bloeddruk stijgt, we hoofdpijn ervaren en ons niet lekker voelen.

Het gevaar? Depressieve gedachten, angstige gevoelens, en een alles behalve fit lijf. Gelukkig hebben we ook een ontstress-knop, maar dan moet je wel weten op welke knop je moet drukken.

5 x ontstressen

Omdat niet iedereen op vakantie gaat en Nederland bijzonder weinig witte stranden kent, heb ik hieronder vijf easy breezy ontstress-tips voor je. Makkelijk toe te passen, waar dan ook ter wereld.

Ga een blokje om

Serieus, trek je schoenen aan en ga een stukje lopen. Dit zeg ik niet alleen omdat ik een groot fan ben van hiken, maar lopen helpt je jouw hoofd leeg te maken en zorgt voor de aanmaak voor endorfine. Deze stofjes zorgen er dan weer voor dat je stressniveau daalt. Kies het liefst voor een groene omgeving (daar hebben we in Nederland dan wel weer genoeg van), en focus je op het moois om je heen. Na tien minuten lopen voel je je als herboren.

Adem in, adem uit

Voel je je gestresst? Kom je even niet uit je gedachten? Stop dan heel even met wat je aan het doen bent en haal adem. Ontspan je schouders, haal diep adem door je neus, en blaas uit door je mond. Wanneer je gestresst bent, adem je onbewust sneller. Door bewust een paar keer diep adem te halen, creëer je meer zuurstof in je lijf en daalt daardoor je bloeddruk.

Eet een snack (éen snack – niet de hele zak chips)

Stress-eten hoeft niet per se slecht te zijn. Je maag en je hoofd zijn niet voor niets zo aan elkaar verbonden. Kies iets wat je echt lekker vindt, maar wat het liefst ook nog enigszins voedzaam is. Een halve avocado met wat kruiden, een handje noten of maak een smoothie met wat eiwitten. Eet je snack niet achter je pc of laptop, maar ga ergens zitten waar je bewust je tussendoortje kunt eten in alle rust. Focus op de smaak, de textuur en hoe het je laat voelen op dat moment. Tadaa, je snack is nu je meditatie geworden.

Yoga hand truc

Dit trucje heb ik ooit ergens eens gelezen maar het werkt echt: als je je gestresst voelt, oefen dan eens druk uit op de plek tussen de knokkels van je wijs- en middelvinger. Duw bijvoorbeeld met je duim tussen die twee knokkels en adem diep in en uit. Dit schijnt een zenuw te activeren die de ruimte rond je hart ontspant. Hey, baat het niet, schaadt het niet.

Flex it off

Begin bij je voeten en werk helemaal naar de bovenkant van je lijf toe: span de spieren in je voeten zo hard mogelijk aan en ontspan ze daarna. Doe hetzelfde met je kuiten (kijk uit voor kramp!) en ontspan. Zo werk je naar boven toe, en span en ontspan je iedere spier in je lichaam bewust aan. Het ziet er misschien een beetje raar uit als je dit op kantoor doet, maar deze oefening schijnt angst- en stressgevoelens direct te verminderen.

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone