Life X Social Media

Life X Social Media

Voor de derde keer in korte tijd kreeg ik een berichtje in m’n DM van Instagram.

De strekking is hetzelfde: ‘Instagram laat foto’s nu zien op basis van interactie, dus zullen we een soort clubje oprichten wat reageert op elkaars foto’s?’.

Uhh, nee. Let’s not.

Kijk, tuurlijk is het leuk om veel likes, reacties en follows te krijgen op je foto’s of om horden nieuwe volgers te genereren. Je wil gezien worden, geliked en geliefd. Dat is waar het om draait in social media land. I get that.

De een trekt daar het liefst zo veel mogelijk kleren voor uit, een ander begint dus zo’n clubje en reageert braaf op iedere nieuwe post dat het clubje plaatst, in de hoop dat ze dat dan ook bij jou doen.

Sukkel voor de liefde

Ook ik begon Instagram ooit om te laten zien wat ik wel en niet doe, wat ik wel en niet eet en hoe ik train. Mijn wedstrijdvoorbereidingen, mijn prep, mijn cardio, alles poste ik online. En nog. Echter doe ik het niet (meer) voor de likes, de follows en de liefde.

Sinds Instagram zijn algoritme iedere drie seconden aanpast en ik niet meer bijhoud wat de nieuwe trending topics zijn, verlies ik wekelijks volgers. In het begin dacht ik ‘ooh shit’. Maar inmiddels kijk ik er niet meer naar. Ik post wat ik wil posten, ik laat hier en daar nog steeds zien wat ik wel of niet eet en ik geef in een kijkje in hoe mijn trainingen er uit zien. Ik deed en doe dit vooral om de reden dat jij er ook wat aan hebt, iets van kunt leren, of er meer over kunt lezen hier op fannetiek.nl.

Tijdens mijn Team Fannetiek uitje van afgelopen zondag werd mij gevraagd waarom ik niet zo veel meer bij pers- en brandevents aanwezig was. Die verklaring is simpel. Ik wil niet voor ieder merk mijn online bereik weggeven. Ik wil geen reclamebord zijn. Ik ben mijn éigen brand, mijn eigen merk, ik heb mijn eigen supplementen, mijn eigen online coaching, ik heb mijn eigen woorden.

En ik geloof heilig in mijn product en merk.

Persreisjes, -events, en sample broadcasting is leuk, tuurlijk, ik snap dat dit (soms) geld oplevert. En soms ook overigens niet. Maar de aandacht die op die manier voor het merk wat je aanprijst ontstaat, levert dat merk precies heel wat meer inkomsten op dan jij ontvangt voor 1 foto. En daar heb ik lang genoeg aan meegedaan.

Koningin van de social media

Social media heeft mijn bedrijf heel veel gebracht. Sterker nog, zonder alle likes en followers zou ik niet staan waar ik vandaag de dag sta. Zou ik nu niet mijn eigen zaak hebben, niet mijn eigen supplementenlijn, niet bezig zijn met mijn boek, en niet mijn eigen team hebben van 40 powervrouwen waar ik dagelijks leiding aan geef.

Ik ben dankbaar voor social media, zeker, maar ik ben er ook juist meer door in mijzelf gaan geloven. In mijn eigen kracht, mijn eigen merk, mijn boek en in de business die ik run.

Tijdens het Team Fannetiek uitje kreeg ik een brief van een trainee die bijna klaar is met het coachingstraject. Ze schreef mij, dat ze zelf heus wel een aantal kilo kwijt had kunnen raken, maar dat zij zonder mijn begeleiding niet de mindset, en het geloof in haarzelf, had gekregen die zij nu heeft.

Een ander tekent bij voor zes maanden (‘nee ik ben nog niet klaar hoor!’), en weer een ander stuurde mij een foto, in bikini, op het strand. ‘Die had ik jou beloofd’, zei ze, ‘als ik weer in mijzelf en in mijn lichaam zou geloven’. En so she did.

Die zaken zie je niet online. Het gevoel wat ik krijg door mijn meiden, door de reacties in de mail op wat ik schrijf, en de blikken in de ogen van de meiden waar ik daadwerkelijk iets voor heb kunnen betekenen. Dáár doe ik het voor. Dat zijn mijn likes en mijn follows.

Ik ben nog lang niet klaar met mijn steentje bijdragen aan een fitter, gezonder en gelukkig(er) leven. Echter doe ik het niet meer allemaal voor de likes en de liefde online.

Liever een volger minder, dan een like meer op een foto die na drie seconden weer vergeten is.

En toegegeven; als Tony zijn nieuwe smaken chocolade opstuurt, dan stuur ik die niet terug nee.

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone