Bang voor brood en andere onzin

Bang voor brood en andere onzin

Zo. Dus jij wordt anno 2015 nog steeds dik van brood? Of door ‘zelfs maar te kijken naar een stukje cake’? Fout. Je wordt dik omdat je te veel eet. Méér dan je verbrandt in ieder geval.

En – I kid you not – over hetgeen ik hier wil uitleggen zijn al veul artikelen geschreven. Maar als je Guy, Jelmer, Tom Barten, of FitZonderFabels niet gelooft, hoop ik dat je mij wil geloven. Wellicht kan ik het niet zo wetenschappelijk uitleggen als bovenstaande knappe koppen, maar ik ga het je wel vertellen.

Bijna dagelijks krijg ik mail van lieve Fannetiekelingen die helemaal hartstikke healthy en ‘clean’ eten, maar niet lijken af te vallen. Ze eten geen brood, geen rijst, geen pasta, nemen binnen 24 minuten na hun training een eiwitshake, zijn bang voor suiker, en ontbijten met havermout. Afgetopt met aan handje ongezouten noten, een handje gojibessen, frambozen, een eetlepel pindakaas (wel die zonder toevoegingen) en een handje druiven. En een glas lauw warm water met citroen.

Ok. Dat is helemaal prima. Eet jij echter diezelfde dag naast dat bordje havermout nog een eiwitreep, vier boterhammen met speculoos, een bak kwark met een banaan, drie rijstwafels met pindakaas en ’s avonds een bord groenten met 200 gram zalm en ’s avonds drie Oreokoekjes bij de thee, denk ik dat je best wel veel eet. Misschien wel te veel.

Ik quote Tom Barten (via NSMBL): ‘[…] Er is een natuurkundige wet die we de wet van de Thermodynamica noemen. Je komt aan wanneer je meer energie binnenkrijgt dan je verbruikt en je slankt af wanneer je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt. Echt, moeilijker dan dit wordt het in de basis niet. Deze wet valt trouwens niet te tarten, echt niet.

Op het gebied van afslanken maakt het in de basis echt geen quinoakut uit of de energie (calorieën) die je binnenkrijgt afkomstig is uit een frikadel speciaal of een goji-bes uit het Himalayagebergte.’

Laat me dit uitleggen. Stel, om af te vallen heb jij 1800 kcal per dag nodig. Die calorieën haal jij uit voeding die je zelf kiest. Wij geven voeding namen zoals speltbrood, Basmatirijst, Nutella, pindakaas, Oreo, en wij noemen voeding ‘goed’ of ‘slecht’ of ‘clean’ of ‘healthy’ of ‘cheatmeal’. Prima. Society made us that way. Of voeding daadwerkelijk gezond is (vezelrijk, vitamines, mineralen, red.) is natuurlijk een ander verhaal. Maar ons lichaam weet echt niet of het nu een rol Oreo-koekjes eet of rijst, kip en groenten uit een Tupperware-bakje. Dat weet jij, dat weet ik. Maar ons lichaam ziet – even simpel gezegd – alleen koolhydraten, eiwit en vet. Het bepaalt daarna zelf welke stoffen het uit de voeding haalt die jij net in je giecheltje hebt geduwd, en gebruikt dit op de manier waarvoor jouw lichaam is gemaakt.

Terug naar de 1800 kcal per dag. Zolang je je voeding trackt (in een app zoals MyFitnessPal) weet je wat je binnenkrijgt op een dag. Doe je dit niet, ga je gissen en gokken en is dat een epic fail. Wij weten over het algemeen namelijk niet hoeveel we eten. Weet jij uit je hoofd hoeveel gram een snee brood is? Of 100 g ongekookte rijst? 15 g pindakaas? Precies. Zo lang je je voeding niet afweegt en trackt, weet jij niet wat je binnenkrijgt. En dan heb ik het nog niet over de dingen die je eet die je niet invoert. Ook calorieën die je niet noteert zijn calorieën. Er zitten zelfs calorieën in de chips die je eet als je alleen bent. Super sad, maar wel waar. En dan gaat het slechts over de calorieën. Het is ook prettig om de macronutriënten op een bepaalde manier te verdelen zodat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt en niet alle 1800 calorieën uit vetten haalt.

Mainpoint (en goed om te onthouden voor 2015): eet jij iedere dag 2000 kcal (maakt niet uit hoe: ofwel door bergen ‘clean’ food, ofwel door koek, snoep en ijs – gezondheid even niet meegeteld), dan eet jij iedere dag 200 calorieën te veel. Verbrand je die niet, dan kom je uiteindelijk aan gewicht en val je dus niet af. Punt.

Edit: andersom geldt dit ook hè. Eet je structureel minder dan je verbrandt, verlies je gewicht. De Thermodynamicawet geldt voor iedereen, niemand uitgezonderd. Als je dit bij deze laatste zinnen van m’n blog nog niet doorhebt (dat geeft niet), dan raad ik aan de linkjes aan te klikken die in het begin van dit bericht staan.

 

20131027-194957

Grapje.

En Jelmer, thanks voor de edit :-)

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone