5 x wél tijd om te sporten

5 x wél tijd om te sporten

Geen tijd om te sporten zeg je? Ik betwijfel het.
Toch is ‘te druk’ tegenwoordig het meest gebruikte excuus om niet te bewegen.

Vaak ligt die uitspraak en de daadwerkelijke reden om niet te gaan trainen net even anders. Gebrek aan motivatie, gebrek aan plezier (!) bij het sporten, negatieve associaties, angst of een gebrek aan zelfvertrouwen zijn veel vaker de reden om niet te werken aan jouw gezondheid. En dat is zonde.

Druk druk druk

We lijken met z’n allen super druk, maar ondertussen vinden we wel de tijd om drie complete seizoenen van een serie te binge-watchen op Netflix, uren rond te scrollen op social media of ons complete huis te poetsen. De reden? Dit zijn nu eenmaal laagdrempelige zaken om te doen. Ik snap dat.

Ik denk echter ook dat wij tegenwoordig onze gezondheid niet onder ogen dúrven te komen. En dat we daarom de gym maar skippen. Bang voor blessures, bang om voor schut te staan. Bang om het fout te doen.

Maar moet je niet veel banger zijn wat er gebeurt met je lichaam als je nu geen maatregelen neemt? Hoe voel je je dan over vijf jaar? Of tien? Precies.

Tijd voor time-management

Ofcourse ben ik hier om te helpen en zette ik hieronder een slimme top 5 om nu direct van de bank af te komen en tijd te maken voor wat beweging. Pak je agenda en move dat ass.

1. Maak een plan

Ik roep dit al jaren, maar maak een plan. Schrijf op wanneer je gaat sporten. Letterlijk. In je agenda, of in de elektronische agenda van je telefoon. Maak er een terugkerende afspraak van, zodat jouw ‘gymtime’ iedere week terug komt. Wanneer je ’s ochtends je agenda checkt, zie je de ‘afspraak’ staan en zo visualiseer je jezelf automatisch later die dag in de sportschool of in het zwembad. Dat maakt het een stuk makkelijker om daadwerkelijk te gaan.

2. Vind tien minuten

Iedereen (jij ook) heeft zelfs op de drukste dagen wel tien minuten de tijd om even een rondje te lopen of een trap op te sprinten. Het is okay om super easy te beginnen. Dat rondje van tien minuten per dag kan zomaar uitpakken tot een half uur per dag, en dat iedere dag van de week. Zit je toch net even wat lekkerder op de bank daarna en ladies, niet iedere workout is IN het krachthonk.

3. Put that phone down

Na drie uur op YouTube te hebben rondgeneusd weet je inmiddels wat de gevaarlijkste achtbanen zijn ter wereld, heb je geleerd hoe je je kat kunt opmaken en kun je vijf woordjes Chinees. Good for you. Je had makkelijk een uur van deze online tijd kunnen besteden aan een 5 km hike of een rondje hardlopen. Stel limieten in voor jezelf hoe lang en wanneer je online ‘mag’ en houd je aan die afspraken met jezelf.

4. Positive vibes

What you think you become. Is echt (een beetje) zo. Negatieve self-talk maakt jou niet een veel leuker mensch, je haalt jezelf naar beneden en erger nog, je gaat in je eigen woorden geloven. Probeer eens een negatieve gedachte om te turnen tot een positievere. Dus de ‘ik heb geen tijd voor de gym’ wordt ‘ik kies voor mijzelf en mijn gezondheid’ of ‘ik ga vandaag in ieder geval iets actiefs doen’. Langzaam maar zeker zul je merken dat deze positive vibes doorwerken in jouw daily thoughts. Word je niet alleen een fittere lady, maar ook een gezelligere ;-)

5. Team up

Geen tijd om te sporten omdat je een date hebt met je bestie? Waarom gaan jullie niet samen een activiteit ondernemen? Maak een (bos)wandeling, ga samen zwemmen of hardlopen of spot elkaar in de gym. Zo kun je én bijkletsen en sporten tegelijk (niet alleen kletsen dan dus he).

Nog leuker: ga wat doen wat jullie beiden niet eerder deden. How bout indoor klimmen of een middag trampoline springen. Anyone?

 

Cassmeousside I’m out!

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone