'Cheatmeals': yay of nay?

‘Cheatmeals’: yay of nay?

Gisteren schoof ik na een drukke dag ongegeneerd een quarter pounder naar binnen. Ik had zin in een vette hap en de gele M is voor mij dé go-to als het aankomt op ‘cheatmeals’.

Al kauwend bedacht ik mij dat ik dit vroeger nooit zomaar had gedaan. Ik zou mij direct na het eten van een vette hap ‘schuldig’ hebben gevoeld, en de dag erna zou ik het er ‘af zijn gaan lopen’. Een soort strafcardio. Vandaag de dag – thank god – doe ik dat niet meer. Ik eet precies zo veel burgers als ik wil, wanneer ik dat wil en zonder schuldgevoel. Doe ik dat iedere dag? Nee. Iedere week? Meestal ook niet. Maar dat is wat anders.

Cheater

So let’s talk cheatmeals. Nee wacht. Laten we eerst stoppen met het gebruiken van het woord ‘cheat’. Cheaten is negatief woord.  Onbewust leggen we onszelf hierdoor – wanneer we een minder healthy maaltijd eten en dit ‘cheaten’ noemen – een negatief gevoel op als we dus een keer los gaan op een burger. Zonde. Want een burger op z’n tijd is intens lekker. Als je die niet zonder schuldgevoel kunt eten of de volgende dag 20 km moet lopen van jezelf om de ‘schade’ te beperken is het einde zoek. Dat gedrag is minder gezond dan die hele hamburger, trust me.

80/20

Het succes van jouw fitjourney gaat nu eenmaal niet in een rechte lijn. Je kunt niet alles iedere dag perfect doen. Je gaat namelijk een keer een hamburger eten. Of twee. En het mooie is, ik zou dat zelfs aanraden. Ik ben groot voorstander van de ’80/20 regel’.

80% van de week eet je volwaardige voeding. Lees: voldoende eiwitten, veel groenten, liefst volkoren producten waar mogelijk, zuinig met suiker en zout en voeding met voldoende vitaminen en mineralen. 20% van jouw week kun je dan laten bestaan uit voeding dat net ff wat minder ‘healthy’ is.

Kies 1 keer per week een maaltijd uit die je gewoon héel erg lekker vindt. En eet die ook. Zonder schuldgevoel. Geniet, eet, en ga daarna weer door met die 80%. Je komt namelijk niet aan van éen maaltijd die net even minder gezond is volgens het boekje. Je bent ook niet direct ‘healthy’ als je een keer een salade eet.

Balans

Afvallen, in shape raken (of aankomen) gaat niet in 24 uur. Ook niet in een week, en ook niet in twee weken. Consistentie, doorzettingsvermogen, discipline o, en iets met balans weet je nog.

Overigens schreef ik eerder over hoe een compleet cheatweekend jouw progressie wél om zeep kan helpen. Dat lees je hier.


En dan voor nu: een HEEL fijn en zonnig weekend lieve tijgers!

En stay vooral even tuned want zoals de meeste van jullie al hebben gezien is mijn boek uit. Nu echt. Ik heb het in handen gehad. En I cried enzo. En nu dat achter de rug is, heb ik een toffe actie om mijn boek bedacht. Een Give Away. Maar dan een special one. Dus wil je in shape raken voor de zomer, houd dan dit weekend mijn website en social media in de gaten…..

X