Fannetiek de zomer in: #6

Fannetiek de zomer in: #6

Hey lady, je bent over de helft! You did it.

Samen met mij ben je op reis gegaan en je zit nu op zo’n 95% van een gelukkiger en fitter leven door mee te lezen met Fannetiek de zomer in. Vandaag deel zes, de do’s betreft trainen.

Je hebt je kledingkast opgeruimd of de zolderkamer (of beide), en je hebt je eigen bovenkamer aangepakt. Je hebt daadwerkelijk plek gemaakt voor een fitter leven en een true summershape. Je hebt de juiste items ingepakt en negativiteit thuis gelaten. Je gedraagt je als het aankomt op voeding, drinkt een sh*tload aan water en je traint twee of drie keer per week.

Als dit niet het geval is, dan weet je het, terug naar af. Terug naar where it all starts.

Trainen: de do’s

Zoals ik afgelopen woensdag in de bijlage van deze Fannetiek de zomer in serie al benoemde, zijn er drie pijlers die jou daadwerkelijk helpen tot een betere summershape. Dit is ook de essentie van mijn zomer serie. Gezond, Gelukkig en een Good shape. Niet meer, niet minder.

Deze serie is er niet op gericht jouw vetpercentage tot gevaarlijke cijfers te laten dalen en na deze Fannetiek de zomer in serie kun je niet ineens 120 kilo deadliften. Om in de (summer)shape van jouw leven te komen zijn er eerst andere zaken nodig. Dingen die je moet begrijpen en die je moet leren, alvorens je ooit enig blijvend (!) resultaat zal zien.

Daarom houd ik de do’s betreft training simpel, en zijn ze te weerleggen door diezelfde 3 G’s zoals genoemd in de bijlage van vorige week toe te passen in en vooral búiten de gym.

Cardiovasculair (Gezond)

Yes, cardio. Of hiit, Tabata, sprinten, hardlopen, boksen, zwemmen of dansen of, nou goed, you name it. Als het maar een workout is gericht op je conditie. Je hart (cardio) en bloedvaten (vasculair) gezondheid.

En dit kan van alles zijn he, denk aan 20 baantjes in het zwembad, denk aan Tabata trainingen om 7 uur ’s ochtends in het park tussen de vogeltjes, touwtje springen, fietsen, of een intensieve dans-workout.

Je wil je hart en bloedvaten gezond houden en je wil in goede conditie zijn om jouw trainingen in de gym maar ook dagelijkse zaken zoals trap lopen (hijg jij na tien treden? Think about it) zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Niet alleen voor nu, maar ook voor later.

Doe eens gek, doe wat leuks (Gelukkig)

En daarmee bedoel ik: get yo glutes OUT of the gym. Ga een lange strandwandeling maken op zondag, leen de hond van je tante en breng een dag in het bos door, ga een hele dag winkelen (in mijn geval zijn dat zomaar 30,000 stappen op een middag én leuke outfits, win-win), maar doe iets leuks.

Neem je vriend, moeder, zus, of BFF mee en praat daar eens mee. Oprecht. Ga samen wat leuks doen, en zo heb je naast lol ook meteen je dagelijkse beweging. Een stuk leuker dan hangen in de gym om weer een setje van twaalf herhalingen er uit te persen en heel eerlijk: hiermee ga je 1) niet de wereld redden, 2) niet je lichaam redden en 3) zeker niet jouw gewenste resultaat halen. Voeding is en blijft key, zoals ik je eerder vertelde in episode drie en vier van Fannetiek de zomer in.

Weerstandstraining (Good shape)

Ik ben en blijf Fannetiek, en natuurlijk wil ik jou ook in het krachthonk zien. Krachttraining is en blijft een fantastische manier om jouw lichaam te shapen en om daadwerkelijk sterker te worden en een boel ellende op latere leeftijd te voorkomen. Mits je het goed doet, en niet overdrijft.

Maar om nu vijf of zes dagen volledige splitschema’s met een aparte chestday (really?) te hanteren is overbodig en vooral onzinnig. Als je een jurkje aantrekt wil je mooie lijnen zien, en niet per se een chestsplit waar mannen jaloers op zijn wel? Thanks.

Een of twee goede full body trainingen per week naast een intensieve duurtraining én wat leuks doen, is meer dan ok en meer dan genoeg om echte resultaten te halen. Dit heb ik je al eerder beloofd en ik beloof het bij deze nog een keer.

Alle resultaten die je tot nu toe niet hebt gezien en niet gaat zien, hangen grotendeels af van de voeding die je neemt (of vooral niet afslaat) en van alle schommelingen die je maakt van véel te streng zijn voor jezelf, tot een drie daags binge-festijn ‘omdat je zo goed bezig was de afgelopen vier dagen’. Yeah.

Balance is key. Voeding is key en training moet vooral leuk zijn. Het moet goed bij jou en jouw leven passen en ook hierin zou je vooral balans moeten hebben.

Resumé van today: Gezond, Gelukkig en in Good Shape door cardiovasculaire training, weerstandtraining en door eens úit de gym te gaan en je horizon te verbreden (en ook daadwerkelijk lol te hebben).

Can you do that?

Mooi. Dan zitten we nu bijna op 100% van jouw kunnen en jouw aanstaande #summershape.

Volgende week gaan we heel even terug naar de basis en maken we een uitstapje naar motivatie.
Want wat doe je als je koffer ‘openspringt’ of op een verkeerde bestemming belandt?

Heb je vragen of opmerkingen over jouw motivatie? Hoe je die soms kwijt raakt en waardoor? En hoe pak je de draad weer op?

Laat het dan hieronder weten in de comments of mail me via info@fannetiek.nl.

Benieuwd naar mijn supplementenlijn, een clinic bijwonen of interesse in online coaching? Stuur dan een email naar info@fannetiek.nl of laat hieronder een berichtje achter!

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone