Fannetiek de zomer in: #7

Fannetiek de zomer in: #7

Welkom bij deel zeven alweer van Fannetiek de zomer in. Het laatste officiële ‘serieuze’ deel van mijn zomer serie, waarmee ik de afgelopen weken heb geprobeerd jou voor te bereiden en mee te nemen op weg naar een fantastische zomer. Een zomer die jij Gelukkig, Gezond en in Good Shape gaat doorbrengen.

De vaste lezeres van deze Fannetiek de zomer in serie heeft de afgelopen tijd flink huisgehouden in haar leven. Zo heb je daadwerkelijk toxic people, toxic gedachten en een toxic huis – letterlijk – opgeruimd. Je hebt positieve en heldere doelen ‘ingepakt’ en je koffer dichtgeklapt. Je bent je gaan gedragen als het aankomt op voeding, je eet al een tijdje ‘normaal’ en je drinkt meer water dan ever.
Je traint omdat je er lol in hebt, écht lol, en je vlucht niet zeven dagen per week naar de gym omdat je je echte problemen onder ogen bent gekomen. Of je bent daar mee bezig (als dit alles jou vreemd in de oren klinkt: terug naar af).

Dit alles zou jou – nu al – een veel leuker en gezelliger persoon hebben moeten maken. Minus misschien al wel een aantal kilo.

Ik denk, en dat meen ik, dat als je daadwerkelijk mijn adviezen hebt opgevolgd, je dit zelf ook ziet en voelt. Een stressvrij en een gefocuste geest is het begin van jouw zomer. Of het begin van de rest van jouw leven. En die zon, die zomer, die komt vanzelf.

Gezocht: motivatie

Nu kan het natuurlijk een keer voorkomen dat jouw ‘bagage’ zoek raakt. Jouw weloverwogen keuzes, doelen en goede gedrag valt van de loopband, of wordt bezorgd op een verkeerde bestemming. Het gevolg? Weg motivatie, weg goede gedrag, plezier weg in jouw trainingen en tegenvallende resultaten.

De meeste vragen die ik krijg gaan over motivatie. Hoe behaal ik mijn doelen? Hoe houd ik mijn trainingen leuk? En ga ik dan echt nooit los op een familypack chocolade? Mijn antwoord is pretty simpel: door precies alle stappen te doorlopen die ik jou de afgelopen weken heb uitgelegd en daadwerkelijk een keuze te maken. O ja. En door me te gedragen.

Plannen 

Ik heb de kéuze gemaakt om te trainen voor een fit en gezond lichaam. Ik heb de kéuze gemaakt om 80% van mijn voeding uit volwaardige producten te laten bestaan, en ik heb berekend hoeveel energie (kcal) ik nodig heb per dag om me goed te voelen, maar ook mijn trainingen te kunnen doen.
Ik heb de kéuze gemaakt om vijf trainingen per week te doen, van zwemmen tot kickboksen, en die heb ik verdeeld over verschillende dagen van de week. Sterker nog: ze staan in mijn agenda.

Resumé: ik heb een doel, én ik heb een plan. Een plan waarin staat wat ik wil, wanneer ik dat wil hebben bereikt, en hoe ik dat ga doen. Ik geloof heilig dat zomaar in het wilde weg wat doen (en dit geldt voor in principe alles in het leven), jou geen resultaat geeft. Laat staan rust geeft (in je hoofd) die je nodig hebt om jouw gestelde doelen überhaupt te halen.

Zo’n zelfde plan heb ik ook voor mijn bedrijf, én mijn privé leven. Want hoe zou het stellen van sportieve doelen anders zijn dan doelen bedenken die jij wil bereiken, privé- of carrière-technisch?

Precies. Dus. Maak een plan.

Actie

Ready, set, action! Een plan is tof op papier, maar een plan is er om te worden uitgevoerd. Je kunt schrijven wat je wil, fantaseren over jouw ultieme summershape en door zo veel mogelijk #fitspo plaatjes scrollen, als je niets dóet, dan gebeurt er ook niets.

Motivatie kun je zoeken ‘tot je een ons weegt’, maar trust me, je.moet.wat.dóen. Onderneem actie.

Stop met het vluchten in eten als je niet lekker in vel zit. Stop met vluchten naar de gym om maar even niet aan bepaalde zaken te denken. Stop met het snaaien uit verveling: get a freaking hobby.

Stop met wegrennen. Maak een plan. Maak afspraken met jezelf.
Face your problems en DOE wat.

Believe in your plan

Jouw plannen, jouw doelen, het is allemaal goed. Er is geen fout antwoord.

En jazeker, er kunnen in de uitvoering van jouw plan een heleboel dingen misgaan.

Je kunt een ontzettende baaldag hebben en die hele doos donuts opeten. Je kunt een training verpesten of een training skippen. Er kunnen vrienden klagen over het feit dat je weer naar de gym gaat of het simpelweg niet begrijpen dat je niet meer zo vaak mee gaat de kroeg in.

Sh*t happens. Sterker nog: life happens.

Jij en ik zijn geen heiligen, niet alles kan iedere dag 110% goed gaan. En dat is ok.
Het aller- allerbelangrijkste is dat je gelóoft in jezelf. Iedere dag opnieuw. Ook op de slechte dagen.

Slechte dagen gaan namelijk over. Maar jij hebt een plan. En jouw plan staat als een huis.

Dit is mijn mening. Hiermee zul je het mee moeten doen :)


Volgende week start de ‘Fannetiek de zomer in – Leisure List’.

Want na zeven weken met een boel ‘strenge’ woorden en een – hopelijk – wake up call -, is het tenslotte bijna zomer. En de zomer is gewoon mega fijn.

In de Leisure List vind je onder andere tips over de perfecte bikini voor ieder lichaamstype, de tofste strand-accessoires en de beste tips en trucs voor jouw ultieme #summerworkout.

Ladies, life is a beach.

Tot dan!

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone