Fannterview: Carlos lens over billen

Fannterview: Carlos lens over billen

Laatst hoorde ik iemand op de radio praten over ‘het jaar van de bil’. Mijn aandacht was direct getrokken. Wie zegt dit? En waarom zegt hij dat? Een paar radiofragmenten later begon het te dagen. Het was Carlos Lens! Een van de bekendste Personal Trainers in ons land. Ha! Het jaar van de bil. Daar moest ik meer over weten.

Nu ken ik Carlos via de stage die ik vorig jaar liep bij Women’s Health Mag, dus een afspraak was zo geregeld. Gehuld in sportkleding (ik bedoel, je gaat niet naar een afspraak met Carlos Lens in een spijkerbroek. Wat nou als ‘ie je burpees laat doen?) reed ik naar Spa Zuiver in Amsterdam, waar hij groepslessen geeft en zijn eigen personal gym heeft. Tijd voor een fijn gesprek over billen.

Carlos, ik hoorde je op de radio praten over het jaar van de bil. Hoe kom je hier bij?
‘Als je kijkt naar social media (Facebook, Instagram red.) dan zien we tegenwoordig alleen nog maar billen. Ronde, strakke, mooie billen. Waar we vroeger nog een sixpack wilden, komt nu negen van de tien meiden naar me toe met een ronde billen-wens.’

Klopt. Zodra ik mijn Instagram open zie ik billen, billen en hier en daar een eenzaam sixpackje. Maar kan iedereen zo’n bilpartij krijgen? Ik bedoel, de meeste Nederlandse meiden (als ook uw journaliste) zijn niet gezegend met een volle jeans.
‘Aanleg heeft er absoluut mee te maken, maar als je je focust op een goede billentraining gebeurt er altijd wat. Dat kan niet anders. Maar weet je, trainen doet pijn. Je moet het echt voelen. Dan pas gebeurt er wat. Vaak denk je zwaar genoeg te trainen, maar it has got to burn you know. Als je helemaal kapot bent aan het einde van een benen/billentraining, dan zit je goed.’

Ok. Pijn is fijn. Maar hoe trainen we die billen nou?
‘Ik zie het lichaam als één spier. En om nou dag in dag uit in dat squatrek te hangen gaat je niet die mooie billen geven die je wil. Squatten is goed, maar er is meer dan dat. De billen bestaan uit meerdere spieren, en die zul je allemaal moeten aanpakken. Dus lunges, squats, hipthrusts, hipbridges, kickbacks, you name it. Work that ass.’

En squatten doen we ‘ass to the grass‘ toch?
‘Yep! Zo lang jij gezond en sterk genoeg bent, maakt het mij niet uit dat je knieën voorbij je tenen komen. Hoe dieper de squat, des te meer resultaat. Is je houding niet goed, of twijfel je of je een juiste houding hebt tijdens de squat, dan adviseer ik de Smith machine, dan heb je net wat meer controle.’

Dus: we moeten squatten, hipthrusten en kickbacken en dan zijn we er? 
‘Nee! Met alleen een aantal goeie beentrainingen per week ben je er nog niet. Je kunt (helaas) niet één bepaalde spiergroep trainen in de hoop dat er alleen op die plek spieren groeien. Daarvoor moet je je hele lichaam onder handen nemen. O, en niet geheel onbelangrijk: éét. Voeding is zó belangrijk als je serieus wil trainen. Dat wordt vaak vergeten. 20% trainen, 80% voeding. Ik zie wel eens meiden die drie uur gaan sporten op een bakje fruit dat ze dan vijf uur geleden hebben gegeten. Dan kun je net zo goed niets doen. Je lichaam heeft brandstof nodig.’

Daar sluit ik me geheel bij aan. Ik hamer altijd erg op voeding en hoe belangrijk de juiste voedingsstoffen zijn voor je lichaam. Als je nog een laatste tip mag geven aan mijn lezers, wat zou dat dan zijn?
‘Eét. Het liefst zes keer per dag. En train die benen en billen tot ze branden.’

Hoppa. Weer wat geleerd. En jullie hopelijk ook. Thanks Carlos, voor de tips en je uitleg. En thanks dat je me geen burpees hebt laten doen.

Ps. Meer weten over Carlos Lens en zijn Personal Training? Klik dan hier.

 

 

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone