Goede voortzettingen

Goede voortzettingen

Dit jaar geen goede voornemens inderdaad.

Die maak je vast en zeker ieder jaar, en ieder jaar slack je ze na pak ‘m beet zes tot acht weken. In het gunstigste geval heb je een abonnement bij de plaatselijk gym genomen, heb je niet de hele Tony reep in eén zitting in je giecheltje gestopt en heb je de shoarma na een avondje stappen ook overgeslagen. Good for you.

‘Voornemens schmoornemens’

Want heel eerlijk: goede voornemens zijn suf. Aan het einde van een jaar bedenken dat je bepaalde doelen niet hebt gehaald en daarom deze (wederom) tot ‘goede voornemens’ bestempelt, vind ik niet motiverend. Het legt op een bepaalde manier toch nadruk op zaken die volgens jou niet goed gaan. Of waar je simpelweg mee moet ophouden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben vóor het aanpassen van dingen in jouw leven die jou gezonder, fitter en vrolijker maken, maar dan wel met een positive vibe eromheen. En dus! Vind ik dat je dit jaar even stil mag staan bij alle zaken die wél hartstikke goed gingen, en gaan, en die je dus voort wil zetten. Goede voortzettingen dus.

Goede voortzettingen

Een workout gemist, een avondje losgegaan met chips en pizza, te veel gedronken, te hard gewerkt en te weinig gelachen. En daarna dat schuldgevoel. Of compensatiegedrag. Eigenlijk ben je continue bezig met jezelf labelen met ‘goede’ en ‘slechte’ etiketten. Snap je wat ik bedoel? Continue overal emoties aan hangen, en ja, dat komt vaak door voeding en dieet.

Ik vraag mijn clienten dagelijks hoe het gaat, en opmerkelijk is dat ze bijna allemaal beginnen met zaken die niet goed gingen. Ik merk ook dat dit bijna op een schuldige toon wordt gezegd, en ik stel me zo voor dat ze dit neertikken met een teneergeslagen blik. Zonde. Stahp it! Want er gaat ook veel wél heel goed. En daar probeer ik ze bewust van te maken. Kijk eens vaker terug naar waar je begon, of vandaan kwam, en kijk eens waar je nu staat. Met wat je ook doet, wie je ook bent. Ben je dan trots? Oprecht? Think about it.

Wat gaat er goed

Door te focussen op zaken die goed gaan, geef je jezelf (onbewust) een schouderklopje, en ik denk dat we die in 2017 ook hartstikke goed kunnen gebruiken. Be your own hero.

Dus mijn opdracht is simpel: bedenk aan het einde van iedere dag eens drie zaken (hoeft niet eens sport of voeding gerelateerd te zijn) die goed gingen. Waar je blij mee bent. Of trots op bent. En die je wil voortzetten.

En houd dat dan eens een tijdje vol.

Fijne feestdagen lieve tijgahs,

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone