Het dieet dat wél werkt

Het dieet dat wél werkt

Nu deze titel jouw aandacht heeft getrokken en je deze blogpost toch aan het lezen bent, zal ik je meteen vertellen dat ik het soms best heel moeilijk vind om dezelfde motiverende boodschap toch steeds weer net wat anders te brengen zodat jij je glutes de gym in schopt. En dat koekje neerlegt.

Leg het koekje neer. Nu.

Broccoli en het koekje

Hoe graag ik het ook zelf had willen bedenken, onderstaande vergelijking komt niet van mij maar vond ik online in mijn zoektocht naar nog meer informatie en tekst over voeding en training. Je bent in principe nooit uitgeleerd toch? En motiverende woorden kun je altijd gebruiken.

Vandaag hebben we het dan ook over broccoli en koekjes. En hoe de ratio van deze twee voedingsmiddelen jou gaat helpen tot nog meer succes in het behalen van jouw doelen. Ja echt.

I can’t get no (tu dududuuuu) satisfaction

Kort samengevat komt het neer op de juiste verhouding tussen het eten van broccoli en koekjes.

Broccoli staat in dit geval voor alle dingen in le life die we ‘moeten’ doen, die verstandig(er) zijn, saai en yup, niet altijd heel lekker smaken. Broccoli is de metaforische benaming van indirecte bevrediging.

Koekjes staan voor alles wat minder gezond is, minder verstandig maar wel heel erg lekker en leuker en fijner. Koekjes staan voor directe bevrediging.

Snapt u het nog? Mooi. Lees verder. En leg dat koekje weg. Nu.

Succes is een keuze

De som is simpel: jouw succes in het behalen van jouw (summer)goals hangt af van de broccoli – koekjes ratio. Hoeveel broccoli ben je bereid te eten in verhouding tot pakken koekjes om jouw doelen te halen? Hoe veel tijd ben je bereid door te brengen in de gym? Op een spinningfiets? Hoevaak ben je bereid ‘nee’ te zeggen tegen dat stuk taart? En hoe zeer ben je bereid om je portie inname te halveren?

De verhouding tussen ‘broccoli’ en ‘koekjes’ staat nu eenmaal niet een op een. Het is niet zo dat als je een keertje broccoli eet, je ineens vijf kilo lichter bent en als je een keer een pak koekjes in je giecheltje duwt ben je ook niet direct vijf kilo zwaarder.

Ben je echter bereid om meer broccoli te nemen dan koekjes, en dus de dingen te doen die je wellicht moeilijker of minder leuk vindt en dit een langere periode vol te houden, dan krijg je je gewenste resultaat. No doubt.

Bottomline is dat je beréid moet zijn om die broccoli te eten, en op die manier ‘de koekjes’ te verdienen.

Nu even normaal

Ok. Dit klinkt misschien allemaal wat raar. Maar als je nog steeds aan het lezen bent, dan snap je het nog. Good. Leg het koekje dan weer even weg. Nu.

Want hoe breng je bovenstaand verhaal in de praktijk? Ik geef je een paar handvatten. Of je ze vastpakt is aan jou. En niemand anders. De zomer komt er aan. Of jij nu broccoli eet of koekjes.

We zijn zo geprogrammeerd dat alles snel-snel moet, resultaat moet morgen zichtbaar zijn, en na een week ‘streng’ op je voeding letten verwacht je een summerproof beach body. Hate to break it to ya: ain’t gonna happen.

Wel kun je een paar dingen doen om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Wordt het daarmee leuk? Misschien, maar niet alles in le life is leuk en makkelijk.

Haal de verleiding uit je huis

En dan heb ik het over koekjes inderdaad. En chips. Roomboter vanillecake. Brownies. Maakt niet uit, iedereen heeft food dat gegeten móet worden. In eén zitting. Zo kan ik bijvoorbeeld heel moeilijk pindakaas in huis hebben zonder dat het potje in een dag of twee leeg is. Ik weet dat van mezelf, dus haal ik het niet in huis.

Stel je voor dat je uit je werk komt, en een pak koekjes ligt in de kast te schreeuwen om aandacht. Jij, moe, chagrijnig, trillerig van de honger, hebt dan letterlijk geen ‘kracht’ meer om die schreeuw te weerstaan. Je brein is moe. Dan kun je nog zo sterk zijn, gaat ‘ m niet worden. Maar als die koekjes niet in de kast liggen, kun je ze ook niet eten. Klinkt simpel, is het misschien niet altijd, maar then again, broccoli.

Bereid je meals voor

Kook iedere zondag een pan rijst, een pan kip of mager rund en een pan groenten (broccoli? zomaar een idee). Verdeel het over drie bakken, zet in de koelkast en voila: je mealprep is done. Maak het niet veel moeilijker dan het is. Voorkóm dat je thuis komt en nog eten moet koken, zeker als je weet dat je een drukke week hebt en gevoelig bent voor snaaisel. Want die bak ijs in de vriezer, en de pizza die je hubs heeft gehaald is veel lekkerder en makkelijker maar helpt jou simpelweg niet in het halen van je doelen.

Intermittent fasting

Yup, vasten. Het trainen (!) van je brein om (tijdelijk) niet (niet!) te eten. Je staat ook een aantal keer per week in de gym om je spieren te trainen toch? Zo werkt dat ook met je brein. Je moet het leren dat het even géen eten krijgt. Laat het maar schreeuwen. Onderdruk dem bitch.

In het begin is dit moeilijk, maar een lichaam (en zeker ons brein) leert snel. Jij hebt dus letterlijk zelf in de hand die ‘schreeuw’ om honger (of trek) te onderdrukken. Tijdelijk he. Na een tijdje leert je mind dat je body een aantal uur even geen voeding krijgt, en creëer je vanzelf minder drang om te snaaien. Kort gezegd onderdruk je de stemmen in je hoofd.

Think broccoli. Get cookies. Zou een nieuwe hashtag moeten worden.

Mijn punt is, vóór je überhaupt begint met je doelen: get your mind right.

Let’s go.

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone