Je Maintiendrai

Je Maintiendrai

“Ik zal handhaven”

Nu zul je misschien denken, An, waarom haal je de tekst van het Nederlandse wapen erbij als het aankomt op het behalen van je doelen (lees: gewichtsverlies), maar watch my words. Het klopt namelijk wel. Om je doelen te behalen, en om daadwerkelijk succesvol te zijn in jouw fitjourney, zul je moeten handhaven. Doorzetten dus.

Niets is zo moeilijk om die (paar) extra kilo’s te veel er af te krijgen. Let wel, op een gezonde en verantwoorde manier en dus niet door crash diëten. Hieronder vind je daarom de vijf meest voorkomende redenen (of excuses?) waarom je geen gewicht verliest, en wat je er aan kunt doen.

‘Het duurt te lang’

Tja.. die vijf kilo te veel zaten er niet in een dag aan wel? En dus verlies je ze ook niet in een dag of een week. Door dit te beseffen, en te accepteren dat vetverlies nu eenmaal tijd kost, maak je het jezelf makkelijker dan door iedere week teleurgesteld te zijn als de weegschaal maar een paar pond minder aangeeft. Dat is juist goed. Je wil niet te snel, te veel gewicht verliezen. Dat zit er namelijk ook zo weer aan. Wees trots op iedere 100 gram die je minder weegt. Weer een stap dichterbij je streefgewicht.

‘Ik heb honger’

Ja, I know. Maar ik heb nieuws voor je: afvallen en vet verliezen gaat nu eenmaal niet wanneer jij meer eet dan je verbrandt. Om gewicht te verliezen dien je een negatieve energiebalans te creëren en dus structureel minder te eten en drinken dan je verbruikt. Dit kan ervoor zorgen dat je soms last hebt van een ‘hongergevoel’. Kies daarom – wanneer je in een energietekort zit – vooral voor volumefood: voeding dat hoog is in volume (een vol bord), maar laag is in calorieën. Eet dus niet minder, maar slimmer. Een pan vol gestoomde groenten met wat vis of magere vleeswaren vult forever. Een cracker met smeerkaas is na drie happen weg en na drie seconden heb je weer trek.
Houd je maag –  letterlijk – gevuld met volumefood, water, thee en vezelrijke voeding.

‘Ik mis mijn pizza’

Soms lijkt het wel dat wanneer je op ‘dieet’ bent, je aan niets anders kan denken dan eten. Veel en lekker en vet (of juist zoet) eten. Daarom roep ik heel vaak dat een ‘dieet’ niet werkt. Veel diëten zijn simpelweg veel te streng, en hoe strenger een dieet, hoe sneller je opgeeft. Het werkt niet om complete voedingsgroepen te schrappen, veel te weinig te eten, of door jezelf alles te ontzeggen. Tuurlijk, om gewicht te verliezen dien je echt minder te eten dan je lichaam nodig heeft. Maar een burger op z’n tijd, of een stuk chocolade eten waar je al drie weken trek in hebt, werkt op de lange termijn beter voor je ‘diet feels’, dan door te streng te zijn voor jezelf en niet een keer éen stukje, maar 23 repen chocolade in een keer te eten.

‘Ik heb een hekel aan sporten’

Mijn beste advies? Dan vind je maar een sport of manier van bewegen die je wél leuk vindt.
Nee, maar serieus. Sport en bewegen is onderdeel, herstel, zou onderdeel moeten uitmaken van jouw healthy fitgoals. En daarvoor hoef je helemaal niet de gym in. Iedere vorm van beweging telt. Dus als jij een hekel hebt aan de sportschool, ga dan vooral niet de sportschool in. Houd je niet van hardlopen, ga dan niet hardlopen. Als je niet graag alleen sport, plan dan gymdates (of hardloop-, zwem-, fiets-, wandeldates) met je bestie. Laat de auto vaker staan, ga sowieso vaker staan, maar beweeg. Move that ass. Door te sporten haal je niet alleen sneller jouw doelen, beweging maakt je ook echt gezonder, fitter en sterker.

‘Ik heb alles al geprobeerd en niets werkt’

Wanneer je geen gewicht (meer) verliest, of überhaupt geen resultaat ziet terwijl je echt (écht) heel hard je best hebt gedaan, is dat frustrerend. Heel frustrerend zelfs. Maar vóor je het gooit op je hormoonhuishouding en/of stofwisseling – wat in slechts 0,00005% de reden is – kijk dan nog eens naar 1) je voeding en 2) je trainingen (ook in die volgorde).

Weet jij wat je eet, en hoeveel je eet? Echt? Of maak je een schatting?
Track je voeding (en weeg je voeding) eens een week. Ik zeg niet dat je voor altijd je voeding dient bij te houden, maar een ‘dagboekweek’ helpt jou wel inzichtelijk te krijgen wat je nu eigenlijk binnenkrijgt. Wanneer je denkt ‘heel weinig’ te eten, maar je voeding niet trackt, weet je het nooit helemaal zeker. En als je denkt ‘heel weinig’ te eten maar geen progressie ziet, bedenk je dan dat er een aanzienlijk verschil zit in 10 of 30 gram pindakaas.

Voeding is key (en vooral dat wat je níet eet), beweging is secundair. Ook hier is het makkelijk te denken dat je veel beweegt, maar is dat wel zo? Met een krachttraining in de gym verbrand je lang niet zo veel calorieën als je denkt. Download een stappenteller op je telefoon, of draag er een om je pols. Jouw nieuwe doel vanaf nu? 10,000 stappen per dag, naast je gewone trainingen.


Je maintiendrai. Ik zal handhaven. Oftewel: Vólhouden.
Beginnen kan iedereen, jouw fitjourney langer volhouden dan een week is moeilijker.

Met bovenstaande valkuilen (en tips) is het wel weer een stukje makkelijker.
Wellicht goed om het wapen van Nederland anders eens op je koelkast te plakken. Naast die andere motivational quote.

 

Nog meer Franse pracht zien? Check dan even mijn laatste vlog (hierrrr) en stay tuned voor Vlogmas 2017!

 

Foto header via Wikipedia (NL).

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone