Processed with VSCO with hb1 preset

Kettlebell training part deux

Nadat ik vorige week mijn kettlebell liefde deelde (en mijn training) kreeg ik een hoop response en vragen om meer voorbeelden. Tof dat je mijn liefde voor de kettlebell deelt.

En het ís ook leuk om te doen! Het is weer eens wat anders dan die eindeloze reps in de sportschool. Dit is zweten, je hartslag lekker omhoog brengen, het is technisch uitdagend (ik sta soms letterlijk in de sportschool de uitvoering van een bepaalde oefening nog eens te checken) en je bent na 30-40 minuten uitgeput, inclusief voldaan gevoel. Dat miste ik wel eens bij mijn normale trainingen.

Kettlebell training part deux

Onderstaand vind je twee schema’s. Een voor maandag en woensdag, en een voor dinsdag en vrijdag. Wisselen kan natuurlijk naar wens. Je traint in principe vier keer per week met dit schema, en kunt dit ook nog eens heel makkelijk thuis doen. Het enige wat je dan nodig hebt zijn 2 of 3 kettlebells.
O, en ruimte om te swingen. Liefst zonder ramen ;). Ik bestel mijn kettlebells hier.

Ik raad aan om – zeker als je beginner bent – kettlebells van 6 kilo te gebruiken voor oefeningen met het bovenlichaam, en kettlebells van 8-10 kilo voor swings en oefeningen met het onderlichaam.

Kettlebell trainingen zijn perfecte fullbody workouts. Met de swings gebruik je een boel spiergroepen tegelijk, én verhoog je je hartslag (cardio!). Door de korte rust tussen de sets blijft die hartslag ook hoog. Aan de andere kant vergen de ‘langzamere’ oefeningen (overhead squat, Turkish Get ups, windmills) (spier)uithoudingsvermogen, kracht en een goede core stability.

Kortom, je werkt tegelijkertijd aan je conditie, snelheid, techniek, core en kracht.
En dat in maximaal 40 minuten per training.

Schema’s

Hieronder vind je de schema’s die ik heb gemaakt. Let goed op! Er staan vast een hoop oefeningen in die je niet kent. Zoek deze daarom op via YouTube. Doe ik ook.
(De meest rechtse kolom bevat aantekeningen die ik voor mijzelf heb gemaakt. Niet erg als je die niet begrijpt)

Liever iets makkelijker beginnen? Check dan kettlebell training deel 1.

Go get m ladies!

Enne, als je een training hebt gedaan, tag je me dan even in je kettlebell foto?

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone