Life happens (en dat is maar goed ook)

Life happens (en dat is maar goed ook)

Als er een ding is dat ik in de afgelopen 32 jaar (ja zo oud ben ik) heb geleerd is dat ‘life happens’. Iedere dag opnieuw.

Je kunt tien doelen hebben, twee agenda’s bijhouden en jouw dagplanning hebben uitgestippeld tot op de minuut, maar er zullen altijd dingen tussendoor komen. Iemand zegt een afspraak af, je moet overwerken, er wordt een familielid ziek, je relatie loopt op de klippen, je kat wordt ziek of jij krijgt griep.

Life. Ook wel uitgesproken als: ‘is dit nu mijn leven?’

Attitude

“It’s not the load that breaks you down, it’s the way you carry it”

Kort gezegd: je kunt niet alle situaties in jouw leven controleren, hoe je reageert en hoe je omgaat met een bepaalde gebeurtenis wél.

Stel, je hebt een doel. Je bent hard bezig om die overtollige kilo’s kwijt te raken en je sport minstens drie keer per week. Voor de kerst wil je per se dat ene getal op de weegschaal zien. Je hebt je huis ontdaan van alle koekjes en snoepjes en de medewerkers achter de balie van jouw sportschool kennen jouw naam. Die eetbuien en ongezonde maaltijden zijn zo goed als verleden tijd, want je bent gefocust.

Dan, uit het niets, een vervelend bericht. […]. Je bent uit het veld geslagen, boos, verdrietig, gefrustreerd of krijgt spontaan uitslag van de stress. Jouw eerste reactie? Voorraadkast. Tony, Oreo, Lay’s en Croky. Jouw goede gedrag van de afgelopen tijd is een klap verdwenen en je valt terug in je oude eetgedrag.

Stop.

Niet doen! Neem heel even een afstand van het bericht of de gebeurtenis die jou dit gevoel heeft gegeven. Letterlijk. Leg je telefoon weg waarop het bericht binnenkwam. Sluit de email die je net hebt gelezen en klap je laptop dicht. Ben je op je werk? Sta op en loop even naar de gang. Door letterlijk (!) afstand te nemen van ‘het slechte bericht’ of de stressvolle situatie, neem je ook afstand van je negatieve gedachten. Haal diep adem en blaas hard uit. Beoordeel de situatie eerst, voor je overgaat tot actie en voor je je frustratie weg eet.

What you think..

Nog een voorbeeld: de klok is een uur terug wat inhoudt dat de dagen korter worden en je opstaat wanneer het nog donker is. Die tien minuten fietsen naar de gym lijken een uur in die kou. Ach, morgen is er weer een dag. Die bank zit voor nu best lekker. En die warme chocolademelk met een pak koekjes heb je best verdiend.

Morgen wordt echter overmorgen en na een week zit je eigenlijk iedere avond op de bank te mokken. Motivatie weg, gezond eetgedrag weg, een ‘alles is voor niets’ gevoel en een ‘ik kan het toch niet’ stemming.

Stop.

Je kunt het wel! Dat heb je al eerder bewezen. Dat jouw motivatie niet iedere dag on point is, is compleet normaal. Dat je niet iedere dag tot op de calorie af jouw eetdoelen haalt is logisch. Hoe je omgaat met een weekje wat minder motivatie heb je echter wel zélf in handen. Jij bent de enige die van de bank af kunt komen, jij bent de enige die haar gezicht uit de voorraadkast kunt halen en jij bent de enige die de negatieve stemmen kan laten ophouden.
What you think you become weet je nog, dus houd op met jezelf zielig vinden of te denken dat je het niet kan.

Iedere situatie vergt een andere aanpak en natuurlijk gaat jouw gezondheid en die van jouw naasten voor. Het is echter geen excuus om dan alles maar te laten gaan en jouw eigen doelen op te geven.
Dus haal adem, focus, haal nog een keer adem en keep on pushing.

Fouten maken is een optie, opgeven niet.

 

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone