#NoGymtimidationHere #1

#NoGymtimidationHere #1

In een wereld die soms sneller lijkt te gaan dan mijn eigen gedachten worden we – nog steeds – iedere dag doodgegooid met ‘het perfecte plaatje’. Het lijkt soms alsof alles perfect moet zijn; je leven, je studie, je vriend(in), je huis, je baan, je figuur, je wenkbrauwen, je outfit.

Je moet opvallen, meedoen, alle ballen hooghouden, niet achter blijven en voordat iets een hype is moet je alweer een volgend next best thing hebben gevonden.

Vermoeiend? Welnee. Gewoon blijven lachen. Naar jezelf, naar je selfie, en af en toe heel hard roepen dat je je absoluut niets aantrekt van dat perfecte plaatje. Wat een dikke vette leugen is, maar daar zijn gelukkig de hashtags #selflove en #bodypositivity voor uitgevonden.

Fuck dat! Fuck perfectie.
Fuck überhaupt het feit dat je je geroepen voelt te laten zien dat je niet ‘perfect’ bent.

Dat ben je verd*mme wel.

‘Gymtimidation’

Onlangs riep ik jou na het schrijven van mijn blog Gymtimidation op, mij te laten weten wat jou soms tegenhoudt naar de gym te gaan. Wat jou onzeker maakt. En waardoor dat dan komt.

Mijn DM ontplofte ongeveer met talloze eerlijke en oprechte reacties. Waarvoor veel dank trouwens. Ik heb ze allemaal gelezen. Sommige reacties waren zeer herkenbaar, sommige zelfs grappig en sommige ontroerde mij. Lees: maakte mij ook wel een beetje kwaad.

Ik vind het namelijk best wel heel erg dat sommige vrouwen niet naar de gym gaan omdat ze zich daar onzeker en/of aangestaard voelen. Dat ze juist daar twijfelen aan zichzelf, zich niet goed genoeg voelen, of denken dat ze er niet thuis horen.

En dan gaat dit alleen nog over sporten in een sportschool. Uit een boel reacties kon ik opmaken dat deze onzekerheid veel verder gaat dan het wel of niet trainen in een gym.

Tuurlijk was mijn blog geschreven met een dikke knipoog naar de bosuball. En ook al voelt de gym na al die jaren echt wel als mijn domein, een plek waar ik ‘echt het idee heb dat ik weet wat ik aan het doen ben’, dat is heus niet altijd zo geweest.

Fit & Fabulous

Nu verschijnt mijn boek Fit & Fabulous over precies twee maanden. Dat zijn acht weken. En het leek mij daarom een leuk idee om – als een soort countdown – die acht weken te gebruiken iets te doen aan onze #gymtimidation feels. Die overigens verder gaan dan de gym: gymtimidation is – vanaf nu – mijn verzamelnaam voor het leren opkomen voor jezelf. Voor het opkrikken van jouw zelfvertrouwen, voor het loslaten van het (zinloze) nastreven van perfectie en vooral: voor het leren om een stukje liever te zijn voor jezelf. Let’s start a movement.

Uit mijn survey op Instagram (naar aanleiding van diezelfde blog) verzamelde ik namelijk de volgende top 3 als het aankomt op onzekerheid (in en om de gym) en de réden dat we ons soms zo voelen:

  1. Jezelf continue vergelijken met anderen (al dan niet op social media) en jezelf (daardoor) niet goed genoeg vinden. ‘Die ander is sterker/knapper/slimmer/slanker/gespierder/beter/vul in dan ik’.
  1. Je bekeken of aangestaard voelen in een sportschool (wat er dan weer voor zorgt dat je gaat twijfelen aan jezelf (doe ik het wel goed? waarom kijken ze? deed ik iets doms?);
  1. Onzeker over de juiste uitvoering van een oefening en denken dat je het niet goed doet (en het dus daarom maar laat);

Ps. Op nummer 4, niet geheel onbelangrijk:

  1. Onzeker voelen in bepaalde (sport)kleding, doorschijnende leggings, te korte of krappe shirtjes etc. (dus, sportkledingmerken opgelet, lezen jullie mee?)

O ja trust me, de nummer 1 stond ook met stip op nummer 1.

En terwijl ik de top 3 opschrijf besef ik mij dat zowel nummer 1, maar ook de nummers 2 en 3, eigenlijk allemaal gaan over de negatieve gedachten die we onszélf aanpraten. Onze innerlijke criticus. Het stemmetje dat je hoort als je vindt dat je iets niet goed (genoeg) hebt gedaan, het stemmetje dat je naar beneden haalt, je onzeker maakt of jou vertelt dat je iets niet kunt en boos wordt op je omdat je iets ‘verkeerd’ doet.

Allemaal dingen die we zelf dénken. En dat is het gevaarlijke: what you think you become. Je gaat vanzelf geloven in je eigen gedachten.

Lets start this movement

In mijn zoektocht naar informatie, tips en trucs tegen onzekerheid en onze innige wens die niet bestaande ‘perfectie’ te vinden, kwam ik de volgende tips tegen (via bedrock.nl).
Laten we hier eens mee beginnen komende week.
Probeer het eens.

Draai het om
Als je het niet kunt laten om je af te vragen of je iets wel goed doet, hoe iemand op een bepaalde actie van jou reageert, of wat men van je denkt (áls men al iets denkt) (al dan niet in een sportschool), probeer dan van het positieve uit te gaan. ‘Wat nu als het wel lukt?’, of wat nu als men denkt ‘wat stoer dat zij ook zo hard traint’, of ‘zo, zij is goed bezig’. Voelt toch een stuk lekkerder.

Je eigen beste vriend
Probeer eens tegen jezelf te praten zoals je tegen je vrienden praat. Zou je tegen een vriendin – op deze manier – zeggen: ‘je ziet er niet uit in die nieuwe sportlegging’. Uhm, nee. Als je het niet tegen je beste vriendin zou zeggen, zeg het dan ook niet tegen jezelf.

Oordeel niet
Probeer je gedachtes niet te veroordelen. Je praat jezelf in eerste instantie aan dat je iets niet goed doet, en vervolgens word je weer boos op de gedachtes over het ‘niet goed’ doen. Zo blijf je bezig en kom je nog veel moeilijker uit die vicieuze negatieve gedachten-cirkel.

Goed is goed genoeg
Spreek deze zin naar jezelf uit, als een mantra. ‘Goed is goed genoeg, goed is goed genoeg, goed is goed genoeg.’ Echt, je hoeft niet ‘perfect’ te zijn, want goed is goed genoeg.

Confessions of the Fit & Fabulous 

Mijn plan is simpel. Vanaf vandaag vind je iedere week (tot aan de lancering van mijn boek) hier op fannetiek.nl tips en trucs om #gymtimidation tegen te gaan.

Daarnaast wil ik deze rubriek ook graag gebruiken voor onze eigen verhalen en anekdotes. Grappige, ontroerende en herkenbare verhalen van en voor jou, zodat je weet dat je niet alleen bent en dat precies niemand iedere dag 100% zeker is van zichzelf.

‘We doen allemaal maar wat’, toch? :)
I know I am.

Maar ik weet ook (en ik wil ook graag) dat we elkaar hierin kunnen helpen en steunen, zodat we – waar we willen – blakend van zelfvertrouwen dat krachthonk in stappen, onze loopschoenen aantrekken of het zwembad induiken.

En tot die tijd, knik dat meisje eens toe in de gym die je altijd volledig ziet opgaan in haar training, help die vrouw die lijkt te stoeien met het apparaat, lach naar de meiden in de groepsles. Echt. Doe het.
Smijt de hashtag #NoGymtimidationHere de wereld maar in.

De eerste anekdotes over #gymtimidation komen van ondergetekende.

Trust me, ook ik kan me soms hartstikke onzeker voelen!

‘Ach ja, de ‘pull through’. De cable station is vrij zie ik. Oh shit. Als ik aan die kant ga staan, dan sta ik met m’n glutes richting de zaal. Anders wacht ik wel even tot die andere kant vrij is..’

‘Waarom lacht hij/zij precies op het moment dat ik langsloop. Lachen ze me uit?
Schijnt m’n legging door? Doe ik de oefening niet goed? Heb ik iets op m’n gezicht?’

‘Ben ik nu serieus drie kilo aangekomen in een nacht? Pff, m’n gezicht ziet er niet uit. Ik ga zo écht niet naar buiten hoor.’

‘Drieëntwintig keer moeten hinkelen omdat je nu eenmaal een slechte balans hebt als het aankomt op de single leg deadlift en je workout nu meer lijkt op een hinkelsprong..’

En nu jij

Heb jij een (gym)moment waarop je wenste dat je door de grond kon zakken? Ben jij wel eens niet naar de sportschool gegaan omdat je je er die dag gewoon niet zeker genoeg voor voelde? Check jij van te voren of je kleding wel matcht en niet doorschijnt? Oefen jij een workout wel eens thuis zodat je zeker weet dat je ‘m goed uitvoert of heb je goeie tips of trucs waardoor jij je zeker(der) voelde op momenten dat je het nodig had?

Stuur dan – indien gewenst anoniem – een mail naar info@fannetiek.nl met in het onderwerp ‘gymtimidation’. Laat andere vrouwen weten dat zij absoluut niet alleen zijn in hun onzekerheid en hun #gymtimidation feels en join the movement today.

You in?

Fijn weekend lieve all!

xoxo

Anne