#NOGYMTIMIDATIONHERE #2

#NOGYMTIMIDATIONHERE #2

En? Did you? Ben je deze week iets liever geweest voor jezelf? Heb je het meisje dat net zo hard werkt in de gym als jij begrijpend toegeknikt? Heb je de vrouw die zat te tobben met een apparaat een handje geholpen?

Hashtag selflove

Alhoewel ik soms een beetje de kriebels krijg van het woord selflove, kan ik aan de andere kant ook geen betere benaming bedenken voor het feit dat je jezelf echt wel liever mag behandelen en vooral mag toespreken.

Vorige week schreef ik blog #1 over Gymtimidation, mijn verzamelnaam voor het leren opkomen voor jezelf. Voor het opkrikken van jouw zelfvertrouwen, voor het loslaten van het (zinloze) nastreven van perfectie en vooral: voor het leren om een stukje liever te zijn voor jezelf.

Ik startte deze ‘movement’ omdat ik het zo jammer vind dat veel vrouwen onzeker zijn in en om de gym. Ik startte deze movement ook omdat ik het heel erg herkenbaar vind. Als ik kijk naar mijzelf en mijn fitjourney dan had ik ook graag herkenbare verhalen gelezen. Dan had ik willen weten dat ik niet alleen was in mijn zoektocht naar hoe ik wat zekerder van mijzelf zou kunnen worden. In de gym, zeker, maar ook daarbuiten.

No Gymtimidation Here

Op nummer 1 van de top 3 van de dingen die ons onzeker laten voelen (na een survey op Instagram) staat dat we onszelf continue vergelijken met anderen. Of we dit nu willen of niet, het lijkt vanzelf te gaan en het is met alle social media van tegenwoordig ook heel makkelijk natuurlijk. We bekijken foto’s van anderen en leggen ons eigen leven ernaast.

  • ‘Zij is veel knapper/sterker/slimmer/spontaner dan ik’
  • ‘Ik wou dat ik zulke mooie ogen/armen/buik/billen/vul maar in had’
  • ‘Is ze nu weer op vakantie? Hoe doet ze dat toch’
  • Wow, zij gaat zes dagen per week naar de sportschool. Ik wou dat ik haar motivatie had’
  • Enzovoorts

Herkenbaar? I know. Social media zijn een bitch als het aankomt op het naar beneden praten van jezelf. En we doen het nog zelf ook.

De oplossing? Ontvolg en verwijder eens een paar accounts die je wel volgt, maar waar je eigenlijk helemaal niet vrolijker van wordt. Het is ok om de personen en dingen die jou simpelweg niets positiefs brengen te verwijderen (letterlijk) uit je leven en feed.

Negatieve gedachten

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ‘what you think you become’. De negatieve gedachten die je hebt over jezelf, versterk je door ze iedere keer weer te herhalen.

Negatieve gedachten over jezelf (over hoe je er uit ziet, over hoe je haar zit, over je werk, over de dingen die je denkt, noem maar op) zitten soms diepgeworteld. Sommige gedachten ontwikkelen we al heel vroeg in ons leven, door de manier waarop we zijn opgevoed of de dingen die we hebben meegemaakt. Het zit zelfs deels in onze genen hoe gevoelig we zijn voor negatieve gedachten.

Ook deze week vond ik weer fijne woorden op de website van Bedrock. Zij laten vaak een aantal deskundigen aan het woord over ons zelfbeeld, en geloof me, hier heb je wat aan.

Zelfversterkend

Hoewel de hoeveelheid en het soort negatieve gedachten dus afhangen van onze genen en gebeurtenissen in ons leven, zijn twee dingen bij iedereen hetzelfde: onze negatieve gedachten zijn terug te leiden tot een aantal kernideeën, en ze zijn zelfversterkend. Een kernidee is een soort mening, maar wel één die we aannemen als een feit. Sommige mensen weten net zo zeker dat ze mislukt zijn als dat een roos rood is.

Als we eenmaal overtuigd zijn van zo’n idee, is het heel moeilijk om er vanaf te komen – al helemaal omdat de ideeën dus ook nog zelfversterkend zijn. We denken namelijk de hele tijd dingen die een bewijs zijn voor het idee, waardoor het idee alleen maar sterker wordt.

Kernideeën aanpakken

Eigenlijk ligt het probleem dus niet bij de negatieve gedachten, maar bij de kernideeën die daaraan voorafgaan. We hebben alleen vaak niet in de gaten dat die ideeën bestaan, omdat we er zo aan gewend zijn dat we ons nooit afvragen of er misschien ook een mogelijkheid is dat ze niet waar zouden zijn. Toch zul je eerst je kernideeën aan moeten pakken als je je negatieve gedachten wilt omdraaien in positieve.

Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het is in ieder geval belangrijk om eerst uit te vinden wat je kernideeën nou zijn. Hoe dan? Simpel: volg gewoon het spoor van negatieve gedachten door je steeds af te vragen waarom je dat denkt. Daarna kun je gaan bedenken of je het eigenlijk (nog) wel eens bent met je kernideeën. Je bent een heel stuk veranderd sinds je ze ontwikkelde, waarschijnlijk in positieve zin. Werkt dat niet, dan kun je proberen om actief het tegenovergestelde te denken (omdenken) óf de mening van anderen te vragen.

Best wel eng he? Maar het is toch jouw opdracht voor de komende week. Bedenk eens of je eigenlijk nog wel gelooft in de negatieve gedachten die soms zo hardnekkig in je hoofd zitten en die jou onzeker maken.

Confessions of the Fit & Fabulous

Wat cool dat je deze movement bent gestart!!

Ik herken mezelf er heel erg in. Al heb ik nu veel vaker momenten dat ik me “thuis” voel in de gym en besef dat ik er voor mezelf ben.

Ik heb een aantal jaar gewerkt in een sportschool. Daardoor voelde ik altijd heel erg een druk om er zo goed mogelijk uit te zien, oefeningen zo perfect mogelijk uit te voeren, etc. Na verloop van tijd werd dit steeds minder en voelde ik me steeds zekerder en mezelf. Ik deed gewoon mijn eigen ding, had veel kracht opgebouwd en een goede conditie.

Tot ik vorig jaar in een burnout raakte. Daardoor kon ik net een klein rondje lopen om vervolgens bekaf op de bank te belanden. Inmiddels ben ik hier ver van hersteld en ga ik weer naar de gym. Maar de eerste keren dat ik hier weer naartoe ging schaamde ik mij. Ik had een conditie van niks, waardoor ik op het laagste niveau op de crosstrainer net 15 minuten vol hield. En dat met het tempo van een slak….. Het krachthonk durfde ik alleen in te gaan als er bijna niemand was, zodat niemand kon zien dat ik met lichte gewichten trainde. Kortom ik was vooral bezig met anderen, wat zij van mij denken, in plaats van met mezelf en wat goed is voor mij. Nu ga ik weer met vertrouwen naar de gym. Ik weet nu dat ik het voor mezelf doe en niemand anders. Ik pak gewoon de lichte gewichten, naast de personen die het meervoudige van mij gebruiken. Ik let goed op mijn grenzen, zodat ik geen schade meer aanbreng aan mijn lichaam.


Thanks meis, voor het delen van jouw verhaal. En be proud, like very proud, dat je door hebt gezet en jouw kracht (letterlijk) weer hebt gevonden om te doen wat goed voor jóu is.

Wil jij jouw verhaal delen? Dat kan (anoniem)! Mail mij jouw verhaal via info@fannetiek.nl en wie weet zie jij jouw verhaal hier volgende week terug in No Gymtimidation #3.