#NoGymtimidationHere #3

#NoGymtimidationHere #3

Duurde even, maar dan heb je ook wat. Deel drie van NoGymtimidationHere komt er nú aan!

Als het goed is heb je de afgelopen tijd hard(er) gewerkt aan jouw zelfvertrouwen en aan de negatieve stemmen in je koppie die jou – ten onrechte – vertellen dat je niet goed genoeg bent, iets niet kan of dat je er niet toe doet. Zonde, want dat is allemaal niet waar.

NoGymtimidationHere

In deel I en deel II van NoGymtimidationHere (mijn verzamelnaam voor het opkrikken van jouw selfie-vertrouwen en geloof in jezelf) (of je nu wel of niet naar de gym gaat trouwens) kon je al lezen over hoe wij ons soms zo onzeker kunnen voelen. Iedereen heeft daar last van, trust me, je bent niet de enige. Maar als dit jou tegenhoudt er op uit te gaan, naar de gym te gaan, of überhaupt aan nieuwe avonturen te beginnen, is dit knap lastig.

Je leerde al dat door jouw gedachten vaker om te buigen van negatief naar positief, je die negatieve gedachten kunt elimineren. Kijk, ik kan wel roepen dat je het hartstikke goed doet, dat je er schitterend uitziet (zowel in de gym als daarbuiten), maar je moet het ook zélf zo ervaren.

En daar gaan we deze week wat aan doen.

Boost je zelfvertrouwen

Voor je de opdracht van deze week leest, wil ik dat je nu eerst je rug recht. Schouders laag, borst vooruit en een rechte rug. Voel je hoe het veranderen van je houding al een verschil kan maken in hoe je je voelt? Mooi. Dan ga je nu vol zelfvertrouwen even onderstaand stukje lezen. En uitvoeren.

Negatieve gedachten die we hebben over onszelf zijn vaak vroeg aangeleerd, door onze opvoeding of gebeurtenissen in het verleden. We zíjn echter onze gedachten niet. Door ze continue te herhalen in je hoofd blijven ze wel overeind. En dat is zonde.

Als we onze negatieve gedachten (ik kan dit niet, ik ben dik/lelijk/wat dan ook) ombuigen naar positieve gedachten (wat nu als het wel lukt, ik heb mooie ogen/wat zit m’n haar goed/etc) leren we onszelf díe gedachten aan en verdwijnen de negatieve gedachten langzaam maar zeker naar de achtergrond.

Tuurlijk, oefening baart kunst en na een week glimlachen naar jezelf in de spiegel blaak je waarschijnlijk nog niet voor de volle honderd procent van zelfvertrouwen, maar every babystep telt. Precies op dezelfde manier hoe jij jezelf naar beneden praat, kun je jezelf ook omhoog halen. Snap je wat ik bedoel?

Stappenplan:

Om je bewust te worden van jouw negatieve gedachten volg je deze week de volgende stappen:

  1. Ga na of er een eerste teken van een emotionele reactie is op wat er gebeurt;
  2. Vaak is dit fysiek. Herken wat er lichamelijk verandert. Je hartslag? Je lichaamstemperatuur? Verandert je ademhaling? Ga je snaaien? Let op wat er gebeurt en maak hier een notitie van;
  3. Haal nu diep adem (check deze blog voor een goede ademhalingstechniek);
  4. Luister naar de gedachten die voorbij komen. Wat zeggen deze gedachten nu precies?

Door dit te doen, nemen rationele gedachten, de (negatieve) automatische gedachten over. Je kunt nu deze gedachten herkennen en aanpassen. Een schema:

Adem zelfvertrouwen in, adem negativiteit uit. Stel jezelf daarna de volgende vragen:

  • “Wat voor gedachte heb ik nu?”
  • “Heb ik bewijs dat deze gedachte écht zo is? Of kan ik deze gedachte omzetten in een realistische/positieve gedachte?”

Tenslotte is zelfvertrouwen niet: “Mensen zullen me leuk vinden wanneer ik…” – zelfvertrouwen is:
“Het zal geen invloed op me hebben als ze me niet mogen”.

Heb jij een persoonlijk verhaal of een goeie tip voor andere bossbabes die wel wat zelfvertrouwen kunnen gebruiken (zowel in als om de gym)? Mail dit dan naar info@fannetiek.nl ovv ‘NoGymtimidationHere’ en help anderen met jouw verhaal.

Inspiratie via: NLP Instituut