Rol hoge dosering B-vitamines voor hersengezondheid onderschat

Rol hoge dosering B-vitamines voor hersengezondheid onderschat

“Huidige referentie-inname B-vitamines te laag voor positief effect op mentale en fysieke prestaties”

Een bericht wat ik afgelopen maandag aantrof in mijn inbox. Normaal klik ik alle ‘rommel’mail weg zonder het te lezen, maar informatie omtrent nieuwe onderzoeken over het gebruik van vitaminen sinds ik mijn eigen supplementenlijn heb lees ik maar al te graag.

Een samenvatting:

Om onze hersenen optimaal te laten presteren moet veel meer aandacht uit gaan naar de cruciale rol die een hoge dosering van B-vitamines hierin speelt. Dit blijkt uit een recente review van klinisch onderzoek* uitgevoerd door Northumbria University.

In diverse gezondheidsadviezen voor de hersenen staan voldoende rust, omega-3 vetzuren en hersentraining centraal. Veel mensen zijn echter onvoldoende op de hoogte dat de groep van acht B-vitamines een belangrijke functie heeft voor de hersenen en – mits voldoende hoog gedoseerd – kan zorgen voor meer energie, betere concentratie en denkprestaties en een vermindering van vermoeidheid. De review stelt bovendien dat de inname van B-vitamines volgens de referentie-inname (RI) in de westerse wereld niet toereikend is om het fysiologisch en neurologisch functioneren daadwerkelijk te stimuleren.

Met andere woorden: we krijgen vaak niet voldoende vitamine B binnen wat kan resulteren in vermoeidheid, een verminderd concentratie vermogen of simpelweg minder ‘snel’ kunnen reageren en handelen.

Inname B-vitamines in Nederland

In Nederland heeft onderzoek van het RIVM (januari 2017) aangetoond dat slechts iets meer dan tien procent van de volwassenen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 gram groente en 200 gram fruit eet. De helft van de volwassenen eet voldoende volkoren producten en bruin brood.
Groenten, fruit, peulvruchten, aardappelen, volkoren producten, zuivel, eieren en vlees zijn belangrijke bronnen van B-vitamines.

Even een infographic:

Mijn oplossing?

Simpel. Kies (voornamelijk) volwaardige voeding. Iedere dag weer. Niet alleen voeding dat vult, maar ook verzorgt.

Kies daarnaast voor de juiste supplementen. Een heel keukenkastje vol is overdreven en niet nodig, BCAA’s heb je niet nodig, drie verschillende multivits zijn overbodig en nog heel veel andere supplementen zijn niet nodig (maar wel duur).

Houd het simpel: neem een hooggedoseerde multivitamine voor vrouwen (zoals de mijne dus), een goede vitamine D3, visolie en magnesium voor je gaat slapen en je hebt echt (echt) voldoende.

Zo. Weer wat geleerd. En het is pas dinsdag. Nice!

Benieuwd naar mijn supplementenlijn, een clinic bijwonen of interesse in online coaching? Stuur dan een email naar info@fannetiek.nl of laat hieronder een berichtje achter!

 

 *B Vitamins and the Brain: Mechanisms, Dose and Efficacy – A Review
David O. Kennedy
Nutrients 2016, 8, 68, doi: 10.3390/nu8020068
Gepubliceerd op 28 januari 2016
 
Over de review
Het onderzoek maakt deel uit van het educatieve programma van PGT Healthcare met als missie om mensen te helpen gezond en gelukkig te leven. PGT Healthcare is sinds 2011 een joint venture tussen The Procter & Gamble Company en Teva Pharmaceutical Industries Ltd. Meer informatie: http://news.pg.com/press-release/pg-corporate-announcements/procter-gamble-company-and-teva-pharmaceutical-industries-a
 
Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone