Twijfels en onzekerheden

Twijfels en onzekerheden

Bijna dagelijks mail ik met de jongens van TLV. Soms schiet me iets te binnen, soms heb ik een dringende vraag waar ik (liefst direct) antwoord op nodig heb en soms is het gewoon even checken of we nog op een lijn zitten.

Zo ook vandaag.

Bram en Melvin mailden mij hoe het ging. Zo’n mailwisseling ziet er dan ongeveer zo uit:

[…] Met de voortgangsregistratieapp kun je je voortgang betreft gewicht en lichaamsmaten bijhouden. Dit wordt vervolgens ook mooi in een grafiek weergegeven.

FYI: Dit gaat over de online TLV omgeving waar ik braaf elke dag mijn voeding invul en mijn trainingsschema bijhoud. De app voor het voedingsschema rekent dan precies uit hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten (macronutriënten met een sjiek woord – ofwel macro’s) je hebt gegeten en nog moet eten. Ik zit op dit moment in de spieropbouwende fase en moet dus eten, eten, eten, eten en eten. Denk aan zo’n 2200 kcal per dag op trainingsdagen en tussen de 1800 en 2000 kcal op niet-trainingsdagen. Ik zat (en zit) vaak veel te laag in m’n calorieën en dat is een doodzonde voor iemand die aan krachttraining doet. (voeding is brandstof en te weinig brandstof is verlies aan kracht en spiermassa – probeer maar eens  auto te rijden met een brandend lege-tank-lampje. Hij houdt er vanzelf een keer mee op). Sinds ik onder begeleiding eet en sport zie ik pas hoeveel ik voorheen fout deed. Maar goed, later meer over voeding, wat ik eet, waarom ik dat eet en vooral hoevéél ik eet. Of zou moeten eten. De mail gaat verder.

[…] Verder heb je de uitdagingen-app, waar je uitdagingen en doelen voor jezelf kunt stellen, en vervolgens naartoe werkt. Jij kunt hier bijvoorbeeld mooi je chin-up challenge in verwerken.

Great. Thanks voor de reminder over de Chin Up challenge die ik met m’n grote mond in het leven heb geroepen. (voortgang gaat gestaag – zwaar, zwáár!).

[…] Wij horen graag hoe het verder met je gaat.

Dat is lief. Het gaat goed met mij. De zware trainingen beginnen ‘te wennen’, al is elke training nog steeds loodzwaar. Het eten vind ik nog het lastigste. En dan vooral het binnenkrijgen van voldoende goede voedingsmiddelen. Ik ben niet bepaald culinair aangelegd en ben geen groot fan van Bourgondisch tafelen. Ik eet omdat mijn lichaam voedsel nodig heeft. Klinkt saai he? En geloof me, ik ben ook wel eens jaloers op mensen die echt kunnen genieten van een toetje, een boterham met een dikke laag boter en plakken verse kaas of een taartje bij de koffie. Voor ik aan deze uitdaging begon trainde ik al veel en zwaar, maar had ik er niet zo’n ‘streng’ (streng, streng, wat is streng?) dieet bij. Helaas hebben zware trainingen weinig zin als je je voeding niet aanpast en dus doe ik er nu alles aan om perfect eetschema in elkaar te draaien. 2200 calorieën per dag naar binnen schuiven klinkt misschien makkelijk, maar ik eet voornamelijk voeding dat weinig calorieën bevat. En probeer met die voeding dan maar eens aan die 2200 te komen. Met een hamburger en een paar glazen cola ben je er zo. Met kip, rijst, groenten, tonijn, eieren en glazen thee doe je er iets langer over (ok dit is overdreven, ik eet heus wel meer dan dat). Maar je begrijpt me.

[…]Wij hebben ook nog even naar je voedingsdagboek gekeken en het gaat met stapjes de goede kant op. Toch zien wij nog dat de eiwitten niet verhoogd zijn in de maaltijden. Probeer dit wel echt te doen voor het opbouwen van spiermassa. Val jij op dit moment in gewicht af?

De afgelopen dagen had ik me juist ongans gegeten aan magere kwark of Total Griekse yoghurt 0% (sponsors? Anyone?) en leefde ik op eiwitshakes en eiwitomeletten. Naast mijn andere voeding that is. Dus van de eiwitopmerking schrok ik wel een beetje. Eiwit kwam m’n neus uit. Ik denk echter dat ze de week ervoor bedoelden. Afijn, eiwit to the max dus. En neu, niet echt gewicht verloren. Wel zit mijn kleding losser. Dat zou goed nieuws moeten zijn: geen verlies in gewicht, wel loszittende kleding. Dat betekent dat mijn vetpercentage is afgenomen maar mijn spiermassa is vergroot. Toch? Al zou mijn gewicht dan juist zijn toegenomen. Hmm. Maar eens meten van het weekend. En foto’s maken. Meten is weten.

Zo zien mailwisselingen tussen mij en de heren van TLV er vaak uit. En dit is een mooie samenvatting. Netjes in volgorde. Mijn mails aan TLV zijn meer angstkreten (“maar word ik dan niet dík?” en “moet ik dan nóg meer eten?”) en hebben honderd vragen in drie zinnen. En ze worden allemaal beantwoord. Wat mij dan weer moed geeft voor de toekomst. Ik kom er wel :-)

Ik ga weer eten. Doei!

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone