Vragenrubriek van Fannetiek

Vragenrubriek van Fannetiek

Het is halverwege juni en dus de hoogste tijd voor een nieuwe Vragenrubriek!

Ik kreeg ook afgelopen tijd weer leuke vragen, thanks daarvoor and keep ‘m coming! Overigens! Dat ik niet alles weet blijkt ook uit mijn antwoorden, dus jongens, vul gewoon aan waar nodig.

Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes. Dus heb je een brandende vraag? Schroom dan niet en stel ‘m via dit vragenformulier.


Fann-vraag: ‘Moet ik ook mijn activiteiten invullen in de voedingsapp (MyFitnessPal bijv)?’ 
Fanntwoord: Nee. Jelmer de Boer legt hier uit waarom niet.

Fann-vraag: ‘Ik hoorde laatst dat een lichaam “maar” 25 gram eiwit per uur kan verwerken en het dus geen zin heeft om meer per eetmoment te nemen. Klopt dit?’
Fanntwoord: Neen. Aangezien spieropbouw indicatoren niet toenemen boven de 30 gram eiwit per inname, is het idee ontstaan dat er een maximum is waarmee eiwit per maaltijd kan bijdragen aan spieropbouw. Daarbij is geen rekening gehouden met het vermogen van hetzelfde eiwit om spierafbraak te remmen. Daarmee draagt de ‘nutteloze’ extra hoeveelheid welzeker bij aan spieropbouw. Dit betekent concreet dat er geen ingewikkelde eetschema’s gehandhaafd hoeven te worden, als men de hoeveelheid eiwit per dag maar haalt. (bron en hele artikel: chivo).

Fann-vraag: ‘Ik zie dat je vaak aanraadt om hulp te vragen in de gym en zelf heb je ook een personal trainer. Nu vroeg ik me af: als beginner, is het erg als je dit niet hebt?’
Fanntwoord: Nee, absoluut niet. Het klopt dat ik – zeker in het begin – aanraad om hulp te vragen bij sommige oefeningen. Al is het maar een vriend of vriendin die al langer traint even te laten meekijken naar hoe jij een oefening uitvoert. Nu zal diegene misschien ook niet alles weten, maar als je geen toegang hebt tot een PT of begeleiding in jouw gym heb je op deze manier in ieder geval iemand waaraan je het kunt vragen. Zoek ook oefeningen op op internet. YouTube staat vol met filmpjes van – goed – uitgevoerde oefeningen. Heb je wel begeleiding in de gym, vraag dan gerust aan het personeel of ze even met je mee willen kijken. Ik doe dat zelf ook, ik vraag om hulp of om een spotter. That’s what they are here for.

Fann-vraag: ‘Hoe zit het nou met de eiwitinname na de training. Iedereen doet altijd onwijs spastisch dat je binnen je zogenaamde anabolic window (volgens de meesten binnen 15 á 30 min) je eiwitten moet nemen, anders heb je volgens de bro’s compleet voor jan lul getraind.’
Fanntwoord: Nadat ik was uitgelachen om jouw vraagstelling quote ik graag Menno Henselmans: ‘Die magische spieropbouwfase, vaak het ‘anabolic window’ genoemd, duurt normaal gesproken minimaal 24 uur. Tijdens die periode heeft je lichaam een hogere maximale proteïnebalans, wat wil zeggen dat je dan meer spierweefsel op kan bouwen. Nu wil een fanatieke bodybuilder natuurlijk wel die gehele periode optimaal benutten.

Dat kan je doen door meteen voor en na het trainen een shake met proteïne en koolhydraten naar binnen te werken, maar het is ook voldoende om een paar uur van tevoren een volledige maaltijd te eten. De nutriënten in een grote maaltijd doen er vele uren over om verteerd te worden, opgenomen te worden in het bloed en in je spieren terecht te komen. Het maakt voor je lichaam dan ook niet uit of essentiële aminozuren die na het trainen gebruikt worden afkomstig zijn van een licht verteerbare proteïneshake die net voor het trainen gedronken is of dat ze nog steeds in je bloed aanwezig zijn van je ontbijt.’ (volledige artikel is hier te lezen)

Fann-vraag: ‘Ik ben al een tijdje bezig met krachttraining en probeer mezelf steeds harder te pushen en zwaardere gewichten te gebruiken. Dit gaat de goede kant op, ik merk dat ik sterker word! Alleen mijn rug wil niet meekomen. Bij jou is de spierdefinitie op je rug zo mooi om te zien! Heb je misschien tips voor het trainen van de rug? En welke oefeningen moeten echt niet ontbreken?
Fanntwoord: Momenteel is de definitie niet heel erg aanwezig, maar thanks ;-) En ik denk dat iedereen een favoriete en meest in het oog springend lichaamsdeel heeft. Bij de een gaan de quads als een trein, bij een ander de rug en schouders en weer een ander heeft na drie keer planken rock hard abs. Ik doe al heul lang aan krachttraining en heb ‘geluk’ met een brede bouw. Dan nog train ik vaak en veel mijn rug en schouders en dan moet je denken aan deadlifts, lat prayers, lat pull downs (wide en narrow grip), bent over rows, pull ups en chin ups. Die laatste twee zijn zwaar maar werken heel erg goed. Las een volledige rugdag in per week en focus je extra op je zwakkere lichaamsdelen. Dan gaat dit vanzelf goed komen!

Fann-vraag: ‘Met de zomer in aantocht probeer ik, net zoals de meeste meisjes, te zorgen voor mooie rondingen. Nu heb ik fijne oefeningen gevonden voor ‘da bum’. Mijn probleem is dat deze oefeningen (hip trust, glute bridge etc.) er best wel provocerend uitzien en in een zaal vol testosteron ongemakkelijk aanvoelen. Ik probeer mijn billen al te trainen op tijden dat het rustig is maar dit is lastig en het is bijna nooit rustig. Op dagen dat het te druk is durf ik dan gewoon niet te gaan, maar daar heeft mijn derrière natuurlijk niks aan. Heb jij dit probleem ook? Zo ja, hoe los je dit op?
Fanntwoord: Ik vind dit een zeer zinvolle vraag en niet in de laatste plaats omdat ik best vaak lees dat er toch behoorlijk wat schaamte heerst rondom vrouwen en krachttraining. Want je hebt gelijk, er zijn best veel oefeningen die ab-so-luut niet charmant zijn (hoi cable pull through), maar weet je, ik vind dat gekreun van dat testosteron in het krachthonk óók niet charmant. Mijn advies? Fuck ‘m. Trek je niks aan van wat anderen van die oefening vinden. Misschien vinden ze het stom, misschien ook niet, who knows. Ik heb geleerd mezelf hier echt overheen te zetten, want zoals je zelf al aangeeft; je hebt er zo weinig aan om iets niet te doen, alleen omdat je bang bent voor wat een ander van jou denkt! Naar mijn mening mag dat nóóit de reden zijn om een bepaalde oefening niet te doen. Sterker nog, er zijn heul veel mannen die dat soort oefeningen ook zouden moeten doen. Dus daag ze de volgende keer uit ook een hipthrust te doen. Ik heb dat eerder gedaan en met succes :)


That’s a wrap! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, kijk dan even in de voorgaande vragenrubrieken.

Nog steeds huilend in een hoekje zonder antwoord? Stel deze dan via het vragenformulier onderaan deze blog.