Vragenrubriek van Fannetiek

Vragenrubriek van Fannetiek

Hoogste tijd voor een nieuwe vragenrubriek van Fannetiek dacht ik zo!

Ik kreeg ook afgelopen tijd weer leuke vragen, thanks daarvoor and keep ‘m coming! Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes. Dus heb je een brandende vraag? Schroom dan niet en stel ‘m via dit vragenformulier.


Fann-vraag: ‘Ik heb best snel spierpijn. Op zich niet erg, pijn is fijn en ik weet dat het geen teken is dat ik ‘goed’ getraind heb. Alleen… Het zit mijn schema van drie keer in de week willen trainen in de weg. Omdat ik ‘opgevoed’ ben met het idee dat het zinloos is om te trainen met spieren die nog niet volledig hersteld zijn. Wat is jouw visie hierop? Kan ik trainen met nog een vage vorm van spierpijn?’
Fanntwoord: Jazeker. Je kunt gewoon trainen met spierpijn. Er bestaan natuurlijk verschillende soorten spierpijn varierend van de mega-erge-ik-kan-niet-meer-lopen-spierpijn en de vage goh-ik-ben-lekker-bezig-geweest spierpijn, maar het goede nieuws is dat je van beide niet dood gaat. En je er dus ook gewoon mee kan trainen. Ik ervaar zelf dat je juist door te blijven bewegen de pijn vermindert in plaats van op de bank gaan zitten jammeren. Maar let op: pijn is wat anders dan spierpijn. Voel zelf dus aan of je spieren ‘sore’ zijn, of dat je echt iets hebt beschadigd. Geloof me, dat weet je wel. Om drie keer per week te trainen is het handig om je dagen dan ook te verdelen, ga bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdag/zaterdag. Zo heb je – zeker als beginnende krachtsporter – genoeg tijd om te herstellen.

Fann-vraag: ‘Ik probeer mijn caloriebehoefte te berekenen aan de hand van de Katch-McArdle-formule. Daarbij wordt gevraagd naar je activiteitsniveau. Wanneer weet je nou welke factor je moet toepassen? Want ik kan mij voorstellen dat de ene training of sport de andere niet is!  Of is het echt zo simpel als dat er staat (en denk ik te moeilijk): bij 6-7 x trainen de factor 1,725 moet toepassen?’
Fanntwoord: Daar is inderdaad geen makkelijk antwoord op te geven. De Katch-McArdle formule houdt rekening met de vetvrije massa (VVM) en wordt meestal toegepast op gevorderde atleten met een gemiddeld grotere spiermassa dan beginnende sporters. Bij het gebruik van deze formule is een goede indicatie van het vetpercentage belangrijk maar zelfs dan niet de meest nauwkeurige.  Het geeft je enigzins een richtlijn. Stel dat je zes tot zeven keer per week aan hele zware krachttraining doet maar daarnaast vrijwel niets en ook nog een zittende kantoorbaan hebt, is dit al weer anders als dat je zes tot zeven keer per week mee doet aan de WOD, 30 uur PT geeft en iedere dag 25 km naar je werk fietst. Robert Stols schreef hier een aardig artikel over op FitZonderFabels en dat lees je hier.

Fann-vraag: ‘@geentroep (Jelmer de Boer dus) schreef een tijdje geleden een blog over extra kcal eten na een (sport)activiteit. Ik weet dat feit is (en blijft) dat je het moet ”proberen” om er zo achter te komen of je voldoende, te veel of te weinig eet (wat verandert er aan je gewicht/spiegelbeeld) maar ik ben toch wel benieuwd hoe jij hierover denkt. Hoe bepaal je bijvoorbeeld het verschil in kcal tussen een rustdag en trainingsdag? En houd jij rekening met de activiteiten die je doet? Eet je dan soms ook meer omdat je meer hebt gedaan op een dag?’
Fanntwoord: Ik heb op dit moment inderdaad een verschil in calorien die ik eet op trainingsdagen en op rustdagen. Omdat ik nu tijdelijk in een milde cutfase zit voor mijn laatste periode van ‘bulk’ er aan komt eet ik op trainingsdagen 2000 kcal. Op rustdagen houd ik 1600 kcal aan. De grammen eiwitten houd ik wel iedere dag hetzelfde, op dagen dat ik niet train liggen vooral de carbs een stuk lager als ook het vet. Aan het einde van de week zit ik hiersdoor gemiddeld genomen in een calorietekort en dat is ook wat Jelmer bedoelt. Het gaat altijd – welk doel je ook hebt – om het calorietekort of just -surplus wat je hanteert over een langere periode. Aan de hand hiervan krijg je wel of dus geen resultaat. Jelmer bedoelt overigens vooral met deze blog dat je niet zomaar de ‘verbrande calorien’ er ook weer aan kan eten. Zo werkt een lichaam niet. Het gaat om het nettoresultaat van de energiebalans over een langere periode. Mocht je op rustdagen minder willen eten, zorg er dan voor dat je je eiwitten binnenkrijgt en laat als eerste de carbs weg. Overigens, ook voor dit vraagstuk geldt dat je er nooit helemaal zeker van kunt zijn hoeveel je verbrandt. Zie de vraag hierboven.

Fann-vraag: […] Ik zie altijd dat je zo’n toffe koptelefoon op hebt tijdens het trainen, maar ik vraag me af welke muziek je onder het trainen luistert. Zou je misschien je playlist willen verklappen? Ik vind het zelf namelijk ook heerlijk om met muziek op te trainen.’
Fanntwoord: Haha, jawel dat wil ik wel maar dan denken jullie allemaal dat ik gek ben. Mijn top vijf kun je trouwens vinden in het interview dat Strong and Ripped onlangs met mij hield. Ik train zelf met een Ipodje dat voornamelijk volstaat met oude hardstyle, waaronder verschillende livesets van DefQon 2014 ínclusief commentaar van een gappie uit de UK dat het festival verslaat vanuit een helicopter en wat méga annoying is omdat ik zijn hele tekst kan meepraten (ik ben te lam om dat dan te forwarden tijdens het trainen). Ook vind je veel van Wildstylez, het nieuwe album van Dr. Dre, Jay-Z en Kanye West.

Fann-vraag: […] Ik volg je pagina graag en hoop hiermee te ontdekken wat voor mij het beste werkt. Ben toch benieuwd naar jouw mening over het volgende. Heb te horen gekregen dat je als vrouw niet veel koolhydraten nodig hebt en ik zit dan ook (nu een half jaar) rond de 100 gram per dag. Merk dat ik niet echt sterker word (ik train vier keer per week) en denk er nu over om hoger in mijn koolhydraten te gaan zitten. Kan ik eindelijk eens die heerlijke pannenkoekjes van je proberen!’
Fanntwoord: Mijn fluffy pancakes zijn sowieso een reden om meer carbs te eten, dat ten eerste ;-) Maar het feit dat je niet sterker word kan aan verschillende factoren liggen, waaronder inderdaad je voeding. Meer koolhydraten kunnen zorgen voor meer energie, maar als je gedurende de dag te weinig eet (of niet voldoende slaapt, rust, niet juist traint etc) kan het zijn dat je alsnog geen progressie maakt (vergeet ook de vetten niet, een fijne brandstof en onmisbaar in een gebalanceerd dieet). Dus ga al deze dingen eens bij jezelf na. Train je op de juiste manier? Zorg je voor progressieve overload met jouw trainingen? Heb je voldoende rust? Eet je voldoende? En probeer eens wat dingen uit. Eet bijvoorbeeld op trainingsdagen meer carbs rondom je trainingen en laat ze op rustdagen liggen. Werkt dit beter voor je? Er is geen een antwoord wat juist is. Je moet verchillende dingen uitproberen en kijken wat voor jou goed werkt.

Fann-vraag: ‘Ik heb onlangs creatine gekocht maar lees tegenstrijdige berichten over het gebruik hiervan tijdens het cutten. Ik ben nog bezig m’n vetpercentage te verlagen voordat ik voor het eerst ga bulken en zou graag jouw mening willen lezen.’
Fanntwoord: Creatine is een van de weinige supplementen waarvan je bewezen (ietsje) sterker wordt. Helaas kan dit ook gepaard gaan met waterretentie (vocht vasthouden) en is dat – als je je vetpercentage wil verlagen – geen leuk gezicht op de weegschaal. Echter, als je niet op het podium hoeft te staan, is er helemaal niets mis met het vasthouden van vocht en zou dit niets uit moeten maken. Het is tenslotte water en geen vet en verdwijnt ook weer als je stopt met creatine. Je kunt dit dus gewoon gebruiken. Vind je het niks, dan stop je er mee. Overigens heeft niet iedereen last van vocht, wederom het proberen waard. Mocht je hier uberhaupt geen zin in hebben, kun je altijd kiezen voor KreAlkalyn. Zelfde idee alleen dan zonder eventuele waterretentie.

Fann-vraag: ‘Wanneer is de eerste Fanntalk-dag?’
Fanntwoord: Jaaaa ik ben bezig met het plannen van een FannTalk dag. Een soort Vragenrubriek van Fannetiek, maar dan live, inclusief selfies, trainingskills en vooral veel lol. Locatie en data worden as we speak besproken, dus stay tuned!


That’s a wrap you guys! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, kijk dan even in de voorgaande vragenrubrieken.

Nog steeds huilend in een hoekje zonder antwoord? Stel deze dan via het vragenformulier onderaan deze blog.