Vragenrubriek van Fannetiek

Vragenrubriek van Fannetiek

Jeeej, een nieuwe vragenrubriek! Die had ik namelijk beloofd :) Want!

Ik kreeg ook afgelopen tijd weer leuke vragen, thanks daarvoor and keep ‘m coming! Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes. Dus heb je een brandende vraag? Schroom dan niet en stel ‘m via dit vragenformulier.


Fann-vraag: ‘Ik ben voor de tweede keer zwanger en ben erg futloos, heb weinig energie en kan amper sporten. Heb jij voorbeelden van vrouwen die na hun zwangerschap voldoende energie/motivatie hadden om weer fit en sterk te worden? Heb je tips voor me, voor zowel nu tijdens de zwangerschap als daarna? Is er nog hoop?
Fanntwoord: Mijn eerste reactie bij het lezen van deze vraag was ‘er is áltijd hoop’. Iedereen kan vet verliezen door simpelweg minder te eten dan je verbruikt. Ok. Dat weten we nu wel denk ik he? Toch zijn zwangerschapskilo’s hardnekkig en lastig en waarschijnlijk staat je hoofd helemaal niet naar diëten etc. Ik heb geen idee, ik zeg maar wat, ik heb geen kinderen. Dus om terug te komen op jouw vraag of er hoop is: jazeker. Iemand die ik met veel bewondering op de voet volgde tijdens haar zwangerschap is fitnessatlete @ashley.horner; wellicht biedt zij wat inspiratie. Then again, zij is een gesponsord fitnessatlete en misschien minder fijn vergelijkingsmateriaal. Dus. Mijn vraag aan jou, yes you, is: hoe heb jij dit gedaan na jouw zwangerschap? Help deze lezeres en laat jouw tips, trucs en motivaties achter in de reacties. Thank you :)

Fann-vraag: ‘Is het noodzakelijk tijdens het ‘cutten’ een mutlivitaminepil te slikken? Ik lees de laatste tijd veel artikelen over het feit dat het niet goed is om teveel (meer dan 100% ADH) binnen te krijgen, zeker van de in vet oplosbare vitamines. Ik slik zelf alleen vitamine D, Magnesium en vitamine C. Adviseer jij dit toch nog om aan te vullen met een multi?
Fanntwoord: Nee niet perse. De supplementen die je neemt zijn in orde, en als je verder goed gezond bent en daarnaast een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt, hoef je je geen zorgen te maken. Check ook eventjes hier wat ik neem aan supplementen. Hiervan volgt binnenkort overigens een ge-update versie.

Fann-vraag: ‘Bikini season is coming up! Trainen, vetpercentage verlagen en “clean eten” maar toch blijft er cellulite! Hoe kom je er vanaf? Zijn er bepaalde voedingsmiddelen die cellulite versterken zoals zuivelproducten (uiteraard opgevangen in de wandelgangen)?
Fanntwoord: Haha, how I love de wandelgangen! En helaas, aan cellulite (niet te verwarren met cellulitis) is vrij weinig te doen. De knobbeligheid van cellulite wordt veroorzaakt door vetophopingen, wat het bindweefsel onder de huid verstoort. Dit leidt tot de veranderingen in het uiterlijk van de huid. Het kan hier en daar (optisch) wat verminderen als je vetpercentage zakt, maar verdwijnen doet het niet. Nee, ook niet met alle wondermiddeltjes die je online kunt kopen, of via TellSell of via de wandelgangen.

Fann-vraag: ‘Ik neem aan dat jij handschoenen gebruikt tijdens jouw (heavy!) lifting? Heb je een tip welke handschoenen lekker zitten, goede grip geven én ook nog een beetje het aanzien waard zijn?’
Fanntwoord: Nee ik draag geen handschoentjes. It’s gotta be skin on iron baby. Nee ok, dat is over-geromantiseerd, maar ik draag geen handschoentjes tijdens mijn trainingen. Niet meer overigens, ik heb dit wel lange tijd gedaan. Maar kweetniet, zonder ging net zo goed en gaf me een beter gevoel. Geen mooiere handen. Dat niet. Ik zweerde overigens bij de handschoentjes van INQ (huismerk van Intersport). Misschien niet uber-sexy, maar goed, daar gaat het ook niet om in de gym. De handschoentjes van INQ hebben een versteviging rondom de polsen en iets langere vingertopjes voor extra goede grip. Mooiere handschoentjes (met leuke tijgerprintjes) vind je o.a. bij Stronger.se.

Fann-vraag: Ik ben al een tijdje fanatiek bezig met sport en voeding, maar nu wil ik een stapje verder en daar wil ik begeleiding bij zoeken. Mijn vraag: Hoe en waar vind ik de juiste personal trainer?
Fanntwoord: Dit, dames en heren, is een hele goede vraag. Het krioelt namelijk van de personal trainers, (online) coaches en ander gespuis in de wondere gymwereld en iedereen die vijf kilo afvalt is tegenwoordig health coach. Mijn eigen coach schreef hier ooit een goed artikel over. Dat lees je hier.

Fann-vraag: Ik heb jaren hardgelopen, maar ben er door een erg vervelende enkelblessure al twee jaar mee gestopt. Ondertussen ben ik begonnen met krachttraining, maar ik mis het hardlopen nog steeds. Nu was mijn idee om langzaam weer te gaan proberen of hardlopen weer kan, maar in mijn omgeving wordt het mij afgeraden. Hardlopen en krachttraining zouden niet samen kunnen gaan, want ‘ik zou mijn spieren er gelijk weer af lopen’. Zelf denk ik dat er niks aan de hand is als ik maar de extra kcal die ik met hardlopen verbrand, ook weer erbij eet. Wat denk jij?’
Fanntwoord: Ik denk dat jij best wel heel goed hebt begrepen hoe het werkt en dat jouw omgeving dat niet heeft. Overigens vind ik het mega grappig dat er wordt gesteld dat je ‘spieren er af kunt lopen’. Ik ben nogal visueel ingesteld en zie jou tijdens het hardlopen achterom kijken om vervolgens je glutes op straat te zien liggen. Dat terzijde. Nee, je loopt niet zomaar je spieren er af. Een evenwichtig dieet met voldoende eiwit zou jouw spiermassa moeten sparen. Wil je geen gewicht verliezen, dan moet je inderdaad extra gaan eten als je hardlopen toevoegt aan jouw krachttrainingen omdat je energiebehoefte dan wordt vergroot. 

Fann-vraag: ‘Borst/biceps en rug/triceps of borst/triceps en rug/biceps?
Fanntwoord: Ik zou alles een keertje trainen ja. Nee grapje, maar in principe moet je dit lekker zelf weten. De ene bro zegt zus, de andere bro zegt zo. De een hanteert een push-pull schema, de andere borst/biceps en borst/triceps etc. Doen wat jij prettig vindt. Doe ik ook.

Fann-vraag: ‘Ik ben sinds een tijdje fanatiek (relatief fanatiek, als ik jouw blog lees) aan het sporten, vooral krachttraining. Ik begin nu te zien wat goed werkt en hoe de oefeningen moeten worden uitgevoerd. Een hele nieuwe wereld ;) Maar soms voel ik me wat onwennig in de sportschool. Vandaag deze vraag: soms ben ik een tijdje (half uur) bezig met een aantal dumbbells, waar ik dan veel verschillende oefeningen mee doe. Die gewichten hou ik dan ook bij me, omdat ik ze anders steeds terug moet brengen, moet pakken, terugbrengen enz. Maar dat voelt soms wel een beetje lomp, want dan hou ik steeds vier dumbbells bezet. Wat vind jij hiervan? Ben ik lomp bezig of doe jij dit ook? Oja en nu ik toch bezig ben: ik lees veel ergernissen over mensen die apparaten bezet houden. Ik blijf zelf ook op het apparaat zitten (of blijf erbij staan) tussen de reps door. Dan blijf ik denk ik 30-60 sec zitten en doe weer een paar reps. Wordt dat ook gezien als irritant? 
Fanntwoord: Ik vind dit een geniale vraag. Zeker als je ‘nieuw’ bent in het krachthonk of überhaupt in een gym, kom je terecht in een hele nieuwe wereld, met allerlei regeltjes en soms hele religiën. Ikzelf houd ook regelmatig een kwartier (ik noem maar wat) een aantal dumbbels bezet. Die liggen dan naast mijn voeten terwijl ik uitpuf van een dumbell bench press en zit te staren naar mezelf in de spiegel (ik weet nooit zo goed waar ik moet kijken tussen m’n sets ha!). Ik weet bijna zeker dat iedereen dit doet. Mocht je bepaalde dumbells nu echt een tijd niet gebruiken, dan zou ik ze terug leggen. Zeker als het druk is in jouw gym. Overigens vraag ik ook heel vaak of ik een setje tussendoor mag, als iemand het gewicht gebruikt wat ik ook wil gebruiken. Of ik kies een tandje zwaarder ;-) Dus: nee, dit wordt – althans niet door mij – niet gezien als irritant of lomp. Maak er geen hele verzameling van en (!) RE-RACK YOUR WEIGHTS. Altijd. Op volgorde. Waar ze horen. Het níet of verkeerd terugleggen van gewichten of schijven vind ik vele malen erger. Hetzelfde geldt overigens voor het in gebruik hebben van een apparaat of machine. Gewoon je tijd nemen, je sets afmaken en dan mag de volgende. Heel simpel. Als je dertig oefeningen op één apparaat of machine gaat doen, dan zal diegene wellicht een keer tussendoor willen, maar hey, dat kan nog gezellig zijn ook :)


That’s a wrap! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, kijk dan even in de voorgaande vragenrubrieken.

Nog steeds huilend in een hoekje zonder antwoord? Stel deze dan via het vragenformulier onderaan deze blog.