Koken met Fannetiek: wentelteefjes

Koken met Fannetiek: wentelteefjes

Whaaaat? Eet jij wentelteefjes? Inclusief melk, suiker en roomboter? Nee man, tuurlijk niet. Alhoewel. If it fits my macro’s enzo.

Nee. De klassieke wentelteefjes zijn op dit moment wat lastig in te plannen in mijn dagelijkse macro’s en niet heul gezond, dus moest ik op zoek naar een goed alternatief. En uiteraard heb ik die gevonden. Noem het wentelteefjes, noem het french toast of ‘turnaroundbitches’, maar maak ze eens. Stap over je ongegronde angst voor brood (want gluten) (tenzij je dus echt glutenintolerant bent – I get it) en enjoy dit awesome recept.

Wat heb je nodig voor de healthy wentelteefjes:
– 2 sneetjes (spelt)brood
– 15 g Crunchy Pindakaas
– 1 eiwit
PAM spray

Hoe maak je de healthy wentelteefjes:
Super simpel. Besmeer een kant van het brood met pindakaas en leg de andere boterham er op. Serieus, het is net als een normale boterham beleggen. Breek dan een ei boven een diep bord en zorg dat je alleen het eiwit er in kiepert. Je mag van mij ook het hele ei doen natuurlijk als dat beter in je macro’s past, maar in dit recept gebruik ik alleen het eiwit. Welnu (welnu zegt ze), leg de dubbele boterham in het bord en laat even ‘weken’. Keer ‘m om en doe hetzelfde met de andere kant van de boterham. Je zal merken dat het eiwit in het brood trekt en er – als het goed is – geen eiwit in het bord overblijft. Verhit ondertussen een koekenpan en spray deze in met PAM. Leg dan de boterham in de pan en bak goudbruin. Flip ‘m en bak ook de andere zijde. Zout, peper, kruiden, kaneel, sambal, doe gek en eet op.

Liever geen pindakaas? Deze sandwich is ook mega awesome met kipfilet. En waarschijnlijk ook met Nutella, of Speculoos, of rosbief, of ham, of, afijn: maak er wat van jongens :)

Eetsmakelijk :)

Eiwit met kaneel, PAM, bakken en eten :)

Eiwit met kaneel, PAM, bakken en eten :)

 

Een portie wentelteefjes (dus de versie met twee speltboterhammen met pindakaas en 1 eiwit) bevat zo’n 360 kcal, waarvan 50 g carbs, 16 g eiwit en 10 g vet.

Liever magerder? Een portie proteinwentelteefjes (dus de versie met twee speltboterhammen, 30 g kipfilet broodbeleg en 1 eiwit) bevat zo’n 300 kcal, waarvan 50 g carbs, 18 g eiwit en 3 g vet.