Benen en billen: kruipend naar huis

Benen en billen: kruipend naar huis

Ik zat laatst een beetje door m’n foto’s te scrollen (en believe me, ik heb er veul) toen ik er een tegen kwam waarvan ik wéét dat ik ‘m niet heb gepost. En dit ook niet snel ga doen. Of toch wel. Of toch niet. Of toch..

Maar ik heb beloofd dat ik op deze blog m’n ups en m’n downs zou neerpennen, en dit is – ok, was – een down. Een persoonlijke down. Zoals je hier al kon lezen heb ik heel lang en vooral heel veel last gehad van een nare knieblessure. Dit betekende ‘everyday is upperbody day’: niet of nauwelijks benen trainen en tobben met tape en fysiotherapie. Gelukkig is dat verleden tijd! Ik huppel nu al een paar maanden rond op zooltjes (jazeker, orthopedische sportsteunzolen ha!) en I’m madly in love. De pijn in mijn knie is – nagenoeg – weg en ik kan pijnvrij trainen.

De afgelopen tijd heb ik dus minimaal twee legdays per week, en ik gééf ze er van langs. Maar echt. Squats, lunges, step ups, kickbacks, leg extensies, jij zegt het, ik doe het. En, niet geheel zonder resultaat. Althans, een klein beetje resultaat. Want men, wat vind ik het lang duren voor ik iets van beweging zag in mijn vrij ‘forse’ benen (Hollandse kuiten en idem platte Hollandse bil). Maar ik werd gerust gesteld door iets wat één van onze coaches zei in de Facebook FlexChallenge groep.

Een medechallenger vroeg zich af wanneer hij progressie zou gaan zien in zijn benen. Hij deed naar eigen zeggen echt zijn best, en merkte wel dat z’n benen sterker werden, maar ‘groeien’ deden ze niet. Hierop zei coach René (vrij vertaald): “Mensen denken altijd dat wanneer ze een spier vaker trainen, deze ook harder zal groeien. Je benen zijn de grootste spiergroep van het lichaam en vragen dus ook een langer herstel voor ze weer belast kunnen en mogen worden. Vaker belasten betekent dus dat je ‘inhakt’ op het herstelvermogen van je benen, en dus meer afbreekt dan opbouwt.

De truc is je benen intensiever te trainen. En nu zul je zeggen ‘maar ik ga al tot het gaatje’, geloof me, beentraining kan altijd zwaarder. Denk aan supersets, rest pauze, statische contracties en zelfs door negatieven kun je de intensiteit zo verhogen dat je ‘kotsend en kruipend’ naar huis gaat. Intensiteit verhogen betekent dat je álles uit de kast haalt om je training zwaarder te maken, hetzij door meer volume (lees oefeningen) in dezelfde tijd te doen (dus minder rust tussen de sets) of door bovenstaande technieken.

Een tip: houd het gewicht en het aantal herhalingen dat je maakt bij tijdens je training. Als je de afgelopen training 10 keer met 100 kg hebt gesquat (in de FlexChallenge groep hebben we het inderdaad over squatten met 100 k – red.), hang je er de volgende keer 105 kg aan, en probeer je er weer 10. Onthoud één ding: een sterkere spier is een spier die zich ontwikkelt. Dus zie je – aan de hand van de gewichten die je gebruikt en het aantal herhalingen dat je maakt – progressie, dan kan groei van de benen op den duur niet uitblijven!”

Zo. Weer wat geleerd. Thanks René! Ik moet zeggen dat ik hier echt heel veel aan had, en ook wel deels door gerust werd gesteld. ‘Quadzilla’ mag ik mezelf nog niet noemen, maar enige progressie zie ik wel. Vandaar dat ik de foto deel, hier op Fannetiek.nl. Omdat ik trots ben op waar ik nu sta – letterlijk – na een lange blessuretijd.

‘Kotsend en kruipend naar huis’ is inmiddels mijn nieuwe slogan.

2014-05-02 12.37.56

 

image (1)