In de gym. En nu?

In de gym. En nu?

Het is dag vier van het nieuwe jaar en je bent als het goed is nu al heel wat wijzer. Daarnaast heb je al vier dagen geen koekje bij de thee genomen, dus je goede voornemens gaan ook lekker. Je gaat vandaag naar de gym. O wait, nee, morgen, want maandag enzo, nieuwe week, nieuwe ronde, nieuwe kansen. En dan?

Een beetje pijn is fijn
In het woord ‘work-out’ staat niet voor niets ‘work’. Britney Spears maakte er zelfs een liedje over. Maar dat terzijde. Oftewel: werk. Hard werken. Het gaat namelijk niet vanzelf. Resultaten haal je met hard werken (aan die workouts dus) en het mooie is, niemand anders gaat het voor je doen. Ken je de hippe quote ‘No Pain No Gain’? Lichtelijk overdreven, want echt pijn doet het natuurlijk niet. Je arm eraf zagen met een bot mes, dat doet pijn. Verzuring van je spieren tijdens de laatste set squats en zweet dat van je voorhoofd gutst is geen pijn, dat is hard werken.

Kwaliteit over kwantiteit
Geldt niet alleen voor schoenen, maar ook voor de tijd die je spendeert in de gym. Hoe lang jij binnen de vier muren van jouw sportschool staat zegt namelijk niets over de kwaliteit van jouw training. Het gaat er om hoe productief jij bent in die tijd. Ik train vaak zelf maximaal vijf kwartier, maar zorg ervoor dat ik mezelf ‘sloop’ in die tijd. Kletsen doe je in je eigen tijd.

Vind een partner in crime
Want het kan soms best motiverend werken om samen te trainen. Elkaar net over het randje te duwen, ‘kom op, nog één herhaling, you got this!’. Het is leuk om samen jullie progressie in de gaten te houden en samen nieuwe uitdagingen aan te gaan of doelen te stellen. En kan zij (hij?) meer push-ups dan jij? Wedden dat jij er volgende keer meer maakt?

Who’s awesome? You are awesome!
Onderschat de kracht van de dingen die je jezelf gedurende de dag wijsmaakt niet. Negatieve gedachten kunnen jouw progressie maken of breken als het aankomt op motivatie en jouw workouts. Laat daarom dat stemmetje in jouw hoofd dat zeurt dat het ‘moe is en dat de bank echt heel lekker ligt’ niet de overhand nemen. Scroll even over Instagram en laat alle motiverende plaatjes en quotes jou je sportschoenen zoeken. Geef jezelf een schouderklopje als je weer wat gewicht erbij kon doen tijdens een fijne deadlift-set. En ook al ging je training super rot, je bent geweest en je hebt alles gegeven. Toch?

‘Verandering van spijs doet eten’
En na een half jaar hetzelfde trainingsschema te hebben gevolgd en je slapend het rondje langs de verschillende apparaten kunt doen, kan een nieuw schema soms best verfrissend werken. Vraag aan je gym een ander schema, overleg met hen over je doelen. Zij helpen je graag. Denk ik. En anders zijn er online tig schema’s te vinden. Mocht dat niet helpen kan zelfs een compleet nieuwe (andere) gym zorgen voor een motivatie-boost.

You can’t out-train a bad diet
Dat is ook dit jaar nog steeds hartstikke waar. Zo lang jij je voeding niet op orde hebt, ga je weinig tot geen resultaat zien. En met op orde hebben bedoel ik dus dat je weet wat je eet en wat je nodig hebt om jouw doelen te bereiken. En je voeding trackt. En je hier ook aan houdt. Of zorgt voor een op maat gemaakt schema.

Maar verder ben ik dus hartstikke trots op jou. Op jouw vierde dag van alle goede voornemens.

Pardon my French:2014-12-28 21.09.47