Fit zonder fabels

Fit zonder fabels

Komt de volgende situatie je bekend voor? Van het nichtje van de zus van de tante van je buurvrouw hoor je dat brood hart-stik-ke ongezond is. Je denkt ‘ach, het zal wel’, maar duikt toch even achter de computer en tikt in een zoekmachine ‘brood’ en ‘ongezond’ in. Een miljoen hits. Duizenden verhalen, onderzoeken en vooral veel meningen over waarom iets wel of niet gezond is en waarom je iets wel of niet moet eten. En laatst was daar de discussie over superfoods en het Voedingscentrum. Die heb je vast wel gevolgd. Maar wat is nu waarheid? Wie moet je geloven. En waarom?

Een groep slimme koppen (ik noem een Guy Droog, een Duco Bauwens, en een Sandra van de Kamp) dook bij elkaar op Facebook (in de zogenoemde Evidence Based PT groep) en vormden samen een stem tegen alle niet-gegronde artikelen of slecht onderbouwde meningen. Die groep heeft nu een website waarop ze hun artikelen plaatsen. Af en toe best lastige stof, maar daardoor zeker niet minder interessant.

Dit is wat het team zelf zegt over fitzonderfabels.nl:

Het platform ‘Fit zonder Fabels’ heeft als doelstelling duidelijkheid te verschaffen aan de consument en de media over claims die gedaan worden in de fitness- en gezondheidsbranche. Het team maakt zich namelijk zorgen over de uitzinnige aanbevelingen van branchegenoten en auteurs, zonder enige vorm van bewijs of plausibiliteit. Hoewel niemand de waarheid in pacht heeft, zijn veel zaken met de juiste expertise goed te controleren en toe te lichten. De standpunten van dit platform zijn niet gericht op een specifiek persoon of groep, maar indien het de duidelijkheid vergroot, zullen relevante namen genoemd worden. Leden van het platform zullen ook altijd bereid zijn om claims in het openbaar te verdedigen of te weerleggen. Het platform wil daarmee de transparantie en dus de betrouwbaarheid vergroten.

Wil jij ook graag weer bomen door het bos zien? Neem dan zeker even een kijkje op www.fitzonderfabels.nl

Share it: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on TumblrPin on PinterestEmail this to someone