Koken met Fannetiek en Havermoutje

Koken met Fannetiek en Havermoutje

Afgelopen vrijdag was ik samen met havermout-trut no. 1 bij de boekpresentatie van @Havermoutje.

Havermoutje – ooit begonnen als het Instagramaccount van havermoutfanatics Pascalle en Mathijs – is een boek over can you guess, havermout. Ik dacht dat ik fan was van havermout, maar Pascalle en Mathijs zijn die-hards.

Het boek staat vol recepten met het gouden graan (van ontbijt tot aan desserts, serieus), maar gaat ook terug naar de basis en legt onder andere per graansoort uit hoe lang het gekookt moet worden voor dé perfecte havermoutpap.

Onderstaand recept staat er ook in. Havermoutpannenkoeken. Ok, ik heb het hier en daar iets aangepast (omdat ik niet alles in huis had), maar dat geeft niet. Het is zondag ergo pannenkoekendag en dus krijg jij onderstaand recept. Op één voorwaarde: dat je heel even hier kijkt naar het boek (en de website van) Havermoutje.

Een absolute aanrader, of je nu een havermouttrut bent of niet. Verkrijgbaar in de boekhandel of hier.

Wat heb je nodig voor 8 havermoutpannenkoeken:
150 g havermout (fijngemalen, dus havermoutmeel)
50 g bloem (of volkoren-/speltmeel)
300 ml ongezoete amandelmelk
1 heel ei
1 eiwit
snufje zout
eventueel kaneel
Cookingspray (nu 2+1!)

Hoe maak je 8 havermoutpannenkoeken:
Simpel. Maal de havermout tot een fijn meel. Tenzij je dus havermoutmeel gebruikt, dan ben je sneller dan ik. Voeg de rest van de ingrediënten hier aan toe en mix goed door elkaar. Laat het beslag even staan (10 min) en verhit dan een pan.

Zet het vuur niet té hoog, aangebakken havermoutpannenkoeken zijn echt minder lekker. Spray de pan in met cookingspray en schep met een pollepel steeds wat beslag in de pan (maak de pannenkoekjes mooi plat). Bak beide kanten zo’n 2 a 3 minuten en herhaal dit tot je 8 pannenkoekjes hebt. Lekker met wat honing, of pindakaas, of Nutella of jam of gewoon zo. Kijk maar even.

Enjoy & happy Sunday!

1 havermoutpannenkoek bevat zo’n 105 kcal, waarvan 17 g carbs, 4 g eiwit en 3 g vet.