Het weekend telt ook

Het weekend telt ook

Als je dit leest zit je midden in je weekend. Welverdiend neem ik aan.

Misschien ben je gisteren op stap geweest, of lekker uit eten. Of heb je drie films gekeken. Op de bank. Met chips en koekjes en een handje drop. Het is toch weekend en je hebt de hele week goed op je eten gelet (en getrackt!) en lekker gesport. Je bent tevreden, geen zwakke momenten gehad. Die laatste kilo’s moeten echt weg zijn voor de zomer, dus je doet goed je best.

Het afvallen gaat echter niet zo heel snel merk je al gauw. Toch heb je netjes berekend wat je moet eten om af te vallen en je houdt je er aan. Je smokkelt niet en trackt alles wat je eet in MyFitnessPal. In het weekend laat je de teugels wel wat vieren. Dan let je eigenlijk niet echt op wat je eet en je houdt het ook niet bij. Ik bedoel; het is weekend, even niks aan je hoofd, lekker doen wat je wil. Maandag weer met frisse tegenzin aan de slag. Maakt niets uit toch?

Helaas wel. Een weekend eten en drinken ‘waar je zin in hebt’ verpest al gauw een week van ‘netjes binnen de lijntjes’ eten.

Even een voorbeeld met als uitgangspunt dat jij 200 calorieën per dag minder eet dan je verbruikt (je had berekend dat jouw onderhoud rond de 2000 kcal per dag ligt) en dus zo’n 1800 calorieën per dag neemt. Top. Dit zou een tekort van 1400 kcal per week betekenen en dus gewichtsverlies op den duur. Dan een voorbeeld van hoe ik denk dat een gemiddelde weekenddag er voor veel mensen uit ziet:

Je wordt wakker, later dan normaal, en denkt ‘fuck havermout’,  ik neem lekker twee tosti’s met oude kaas en ham. En ketchup. En een klein beetje mayonaise (600 kcal). De foto die je eerder maakte van je speltcracker met kipfilet en plakjes komkommer zet je online terwijl de kaasslierten van de tosti aan je kin hangen. Snap je. Hashtag cleanfood.

Even later drink je met een vriendin koffie in de stad omdat je die nieuwe Nike’s wilde hebben. Een grote café latte (70 kcal) in dat ene tentje waar ze die super lekkere verse brownies hebben. Jullie delen er een (200 kcal). Consider it lunch.

Eenmaal thuis neem je een Smartbar (150 kcal), even wat eiwitten want belangrijk, en die witte chocoladevariant is best lekker. Blikje RedBull  (115 kcal) erbij want je gaat vanavond een drankje drinken in de stad en kunt de energie wel gebruiken.

Dat drankje worden vier witte wijn (400 kcal), een handje nootjes (200 kcal) en een bittergarnituur (400 kcal). Bij thuiskomst kijk je nog wat tv en een beetje hongerig door de alcohol neem je drie rijstwafels met pindakaas (400 kcal).

Tijd om te slapen, morgen weer een nieuwe dag. Ja, welterusten, maar je hebt vandaag zonder al te veel moeite zo’n 2350 kcal gegeten.

Dat weet je niet want je hebt het niet getrackt, maar je zorgvuldig opgebouwde tekort is nu met zo’n 650 kcal verkleind. Je hebt nu geen tekort opgebouwd van 1400 kcal, maar ‘slechts’ 750 kcal. Dit is overigens in het gunstigste geval, en alleen wanneer je de rest van de dagen wel exáct hebt bijgehouden wat je eet (en als er precies 200 kcal in die brownie zaten). Track je je voeding het hele weekend niet, is je opgebouwde tekort in twee dagen verdwenen. Just like that.

Kortom, een weekend kan dus best heel veel verpesten of in ieder geval jouw vetverlies aardig vertragen. Mijn advies? Ook in het weekend bijhouden wat je eet. ‘Ja maar dan kan ik geen pizza eten’. Jawel, maar die voer je dan ook in. ‘Maar dan kan ik de rest van de dag niet zo veel eten’. Dat klopt. Maar dan kun je in de zomer wel je nieuwe bikini aan.