Review: Nike Free 5.0

Review: Nike Free 5.0

Top, mail van Nike. -Klik- Lezen. Kwijl.

Onlangs introduceerde Nike de nieuwe versies van de Nike Free 3.0 Flyknit, de Nike Free 4.0 Flyknit en de Nike Free 5.0. Deze nieuwe modellen zouden ervoor zorgen de natuurlijke beweging van de voet en het lichaam maximaal te benutten. Niet door nieuwe toevoegingen maar juist door besparingen in het design. De focus ligt op de natuurlijke kracht van de voet, in plaats van op de schoen […].

Ok, dacht ik. Maar, wat als ik er nou niet mee wil hardlopen zoals meeste Nike reclames laten zien, maar juist wil squatten, deadliften en vreugdedansjes wil maken na een nieuw PR? Zijn deze nieuwe Nikes dan ook geschikt? Ik ging de uitdaging aan en bracht een weekje door in de gym met nieuwe vriendjes aan m’n voeten.


Ik testte de nieuwe Nike Free 5.0. In het zwart-grijs-wit. Kwijl ja. Nu liep ik voor ik deze Nikes aantrok een jaar op Nike Free Flyknits. Helemaal hartstikke aan verslaafd, lopen like heaven, dus ik was de Nike Free’s wel gewend.

Wat voor mij (en mijn voeten en knieën) echter erg belangrijk is, is de stevigheid van de zool en de stevigheid die de schoen mijn voeten biedt. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat precies met hardlopen werkt, maar ik kan me voorstellen dat een stevige zool ook dan best wel belangrijk is. Te veel flexibiliteit zorgt voor zwikken en schuine voetjes, bij mij in ieder geval wel.

Het eerste wat mij daarom opvalt is dat de 8 mm zool een stuk steviger is dan de zool van mijn Flyknits. Mijn voeten worden vastgehouden door de zool en ik loop (ook zonder zooltjes) veel rechter op deze Nike Free 5.0 dan op de Flyknits.

Het buitenmateriaal is ook een stuk steviger, iets stugger in het begin, maar na één ronde squatten was dat over.

Ok, so far so good. Maar hoe doen ze het in de gym?

Uhm. Perfect. Zoals verwacht. Dezelfde zool die mijn voeten steun geeft, laat wel genoeg ruimte om m’n voeten vrij te kunnen bewegen tijdens het lopen, indraaien, bukken, buigen, squatten, deadliften, noem maar op. Ik merk dat ik stevig op de grond sta, maar genoeg speling heb. Mede door de flexibele zool die met me mee beweegt welke richting ik ook op ga.
Ik weet niet of je wel eens hebt geprobeerd om te deadliften op Nike Air Max? Niet doen, kan ik niet aanbevelen. De air zorgt ervoor dat je schoenen mega awesome zijn in de club, maar niet in de gym. Geen stevige ondergrond (lees: wiebelen) en deze Nike Free 5.0 geven die stevigheid wel.

De maat is trouwens true aan Nike. Ik heb best een boel Nikes thuis en bij elk paar draag ik dezelfde maat.

Ook mijn fysio is mega trots op me. Dat is ‘ie sowieso hoor (denk ik? Bas?) maar dit is het eerste paar Nikes dat ik niet kan aan- en uitschoppen of waar de veters al van zijn gestrikt en ik m’n voeten inprop voor ik de deur uitren terwijl m’n liftershigh inkickt. Schoenen (góede schoenen!) zou je niet moeten kunnen aan- en uitschoppen. Kun je dat wel? Dan moet je eens kijken of deze wel geschikt zijn voor je sport.

Overigens teste ik de Nike Free 5.0 in het grijs-zwart-wit, maar heb je de andere kleurtjes ook gezien? Mi gado.

Mijn conclusie? Ik ben blij. Meer dan blij, en mijn voeten, zere knie en fysiotherapeut ook. De Nike Free 5.0 is geslaagd in de gym. Dat waren de Free Flyknits ook hoor, maar nu ik het verschil heb ervaren, geven die laatste net wat minder steun dan de 5.0. Het is een stevige schoen die mijn voeten de juiste support geeft, maar tevens genoeg ruimte om vrij te bewegen. Het model is – zoals we gewend zijn van Nike – stylish maar niet te opvallend en past bij mijn gehele sportcollectie.

Wil je meer weten of gewoon eigenlijk direct bestellen? Klik dan even hier.

#nike #betterforit

 

IMG_9494