Intermittent Fasting: nieuwe hype?

Intermittent Fasting: nieuwe hype?

In fitness- en voedingsland (lees: vooral dieetland) zijn er elke maand wel één of twee nieuwe dieethypes te vinden. Zo was er natuurlijk ooit ene mevrouw Bakker, konden we kiezen voor een dieet van meneer Atkins en meneer Dr. Frank, of vielen we massaal voor het Mayodieet (really?), het South Beach dieet, het ziekenhuisdieet en het Zo kan ik nog wel even doorgaan-dieet. Allemaal slimme marketingmensen die heel rijk zijn geworden van jouw drang om een paar pondjes te verliezen. Voor de een werkt een koolhydraatarm-dieet super, een ander heeft meer baat bij een eiwitrijk dieet.

De nieuwste hype (of “lifestyle” als je cool wil doen) is het Intermittent Fasting. Op Instagram en andere sociale media vliegen de hashtags met #IIFYM (If It Fits Your Macros) je om de oren, en soms lijkt het een vrijbrief om alles wat je maar wil (in een bepaald tijdsbestek) in je giecheltje te duwen. Maar werkt het ook echt om vet te verliezen en spiermassa op te bouwen? Voor de een vast en zeker, voor een ander helemaal niet. Hoe je het ook wendt of keert: vet verlies je door een calorisch tekort te creëren (dus minder energie binnenkrijgen dan je verbruikt). Daar verandert geen enkel dieet iets aan.

Op Fitness-tips.nl kun je lezen wat IF nu eigenlijk inhoudt. Kun je lekker zelf bepalen of het iets voor je is. ;-)