Eerste hulp bij feestdagen

Eerste hulp bij feestdagen

Het is nog 32 dagen tot kerst I know, nog ruim een maand te gaan, maar de supermarkten liggen al weken vol met strooi- en snoepgoed, chocoladeletters en ik gok dat binnen drie dagen ook de kerstkransjes en kerst-stolletjes in de schappen liggen. Als die niet al zijn gesignaleerd.

Best grappig toch, dat we 363 dagen hard werken aan een summerbody, ons de pleuris diëten en honderden kilometers rennen of in het zweet werken in de gym voor enigszins zichtbare abs, om dat vervolgens in een kleine week om zeep te helpen tijdens de feestdagen.

Eerste hulp bij feestdagen

Het helpt uiteraard ook niet mee dat er al zó vroeg zó veel sh*t in de supermarkt ligt en dat het ronduit hondenweer is. Daarom hieronder zes tips om zonder kleerscheuren (letterlijk) de feestdagen en/of kerstvakantie door te komen. Want je hóeft niet drie keer op te scheppen he. Dat is een keuze.

Kies je kleding zorgvuldig uit
Want het is hartstikke fijn om zeven dagen per week in yogapants en oversized sweaters te leven. Believe me, ik doe niet anders. Maar het is op die manier ook wel heel makkelijk om je niet te focussen op je buik (die al aardig vol zit, maar hey, nog zo’n stuk chocoladetaart is best lekker). Kies af en toe voor een skinny jeans of figurehugging blackdress, wedden dat je je dan direct extra gemotiveerd voelt om die zonder struggles aan te blijven trekken?

Vezels baby
Dit vezeladvies geldt niet alleen tijdens de feestdagen overigens, het is sowieso verstandig om voldoende (minimaal 25 g per dag) vezels binnen te krijgen voor een goede stoelgang en verwerking van jouw (kerst)maaltijden. Maar vezels vullen daarnaast ook nog eens erg goed. Wat dan weer resulteert in minder cravings (en een platte buik).

Plan een workout
En dat kan van alles zijn! Zorg er voor dat je ook tijdens de gezellige, cosy feestdagen in beweging blijft. Misschien is jouw gym gewoon alle dagen open, yay you, maar een stevige wandeling (avec le fam), een fietstocht of een andere sportschool bezoeken (die wel open is) tellen ook mee.

Treat yo self
Maar niet iedere maaltijd hoeft 1000 kcals te bevatten. Als je overdag niet helemaal loco gaat met chocolade, taart en koek, kun je ‘s avonds hartstikke prima heel erg genieten van al het kerst geweld én de zelfgemaakte cake van je oma. Wat ik wil zeggen, is dat je niet hóeft los te gaan tijdens iedere maaltijd. Houd je keuzes bewust waar mogelijk en je zit gewoon goed.

Kiezen
Om in die bewuste keuzes te blijven: een stuk pure chocolade bevat minder kcals dan cheesecake, een glas rode wijn is lichter dan drie cocktails waarvan het glazuur van je tanden springt en kerststol is ook prima te beuken zonder 20 gram roomboter.

Sleep it off
Ik heb dit al vaker gezegd maar te weinig slaap kan roet gooien in jouw dieet en eetgedrag. Onderzoek wijst dan ook vaak uit dat mensen die te weinig slapen zwaarder zijn dan mensen die tussen de 7 en 9 uur slaap pakken. Yes, te veel slaap is óók niet goed, Zet je alarm, ook tijdens de vakantie en feestdagen en houd zo je ritme enigszins op peil.

Streng

Jeetje An, wat streng allemaal weer. Nee helemaal niet, maar ik wéét dat deze struggles bestaan en ik wil alleen maar helpen. Ik wil niet zeggen dat je op een blaadje sla moet knagen, als jij 20,000 kcals in twee dagen wil nuttigen moet je dat natuurlijk gewoon doen, maar het kan ook anders. Snap je.

Joe!