Vragenrubriek van Fannetiek #4

Vragenrubriek van Fannetiek #4

Ook afgelopen maand kreeg ik weer heel veel (goeie en leuke!) vragen van jullie in mijn inbox en hieronder vind je een selectie, uiteraard inclusief antwoord! Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes, dus heb je er een? Schroom dan niet en stel jouw vraag via dit vragenformulier).

Fann-vraag: Ik sport regelmatig (hardlopen, fietsen, gewichtje hier & daar) dus ik zweet me ook te pletter. Vind ik niet erg. Wat ik wel erg vind, is dat mijn kapsel daar vettig & plakkerig van wordt. Hoe los jij dat op?
Fanntwoord: Ik heb exact hetzelfde probleem! Mijn haar is te kwetsbaar om elke dag te wassen dus ik heb een top oplossing: droogshampoo. Ik heb er verschillende geprobeerd, maar mijn ultieme favoriet is die van Tony&Guy. Ruikt mega lekker en zorgt er voor dat je haar weer fris en vetvrij is!

Fann-vraag: Huttekase bevat veel eiwitten en ik eet dit wel eens als tussendoortje rond een uurtje of 3 half 4. Wordt dit nou tot zuivel gerekend?
Fanntwoord: Jazeker, dit is zuivel. Hüttenkäse is een cottage cheese. Het is jonge, ongerijpte kaas die minder vetten bevat. Hüttenkäse bevat gemiddeld zo’n 50% minder (verzadigd) vet dan andere kazen. En daarbij; het zijn perfecte eiwitten om als tussendoortje te nemen (al dan niet op een cracker of rijstwafel) met wat kipfilet. Huttekase bevat per 100 g zo’n 12 g eiwitten en 4 g vet.

Fann-vraag: Sinds enkele weken doe ik twee á drie keer per week circuittraining/bootcamp. Mijn uithoudingsvermogen neemt toe en ik heb het idee ook sterker te worden. Hoe kijk je hier tegenaan? Doe ik er verstandig aan om daarnaast ‘echte’ krachttraining in te voegen?
Fanntwoord: Ik word al heel blij van het feit dat je twee of drie keer per week sport. En je moet vooral doen waar je je lekker bij voelt. Als jij je suf verveelt in het krachthonk (wat ik me dus absoluut niet kan voorstellen ;) dan moet je lekker bootcamps doen. Wel kan krachttraining ervoor zorgen dat je beter presteert (je wordt sterker) tijdens een fikse bootcamp in de bossen.

Fann-vraag: Na heel wat maanden krachttraining, zou ik graag het laatste laagje vet dat over m’n spieren zit wegwerken, maar hoe?
Fanntwoord: Een goeie uitleg over het zogenaamde bulken en cutten vind je op de website van mijn zeer gewaardeerde coach Guy Droog.

Fann-vraag: Graag had ik geweten hoe jij aanvoelt of je lichaam nog een stap verder kan tijdens het gewichtheffen en het niet je hoofd is die zegt “nee, ik kan niet meer…”
Fanntwoord: Goeie vraag! Je hebt vast wel eens de uitspraak ‘what the mind believes, the body achieves’ gehoord. Zo niet, dan bij deze. Want het is echt zo. Als jij van te voren al denkt ‘OMG dat gaat me nóoit lukken’, dan lukt het vaak ook niet. Iedere eerste set die ik doe bij welke oefening dan ook moet een PR poging zijn. Dat moet niet alleen van mijn coach, maar ook van mezelf. Het is een soort niet-uit-te-leggen connectie die m’n hoofd maakt met m’n spieren, alsof ik ze samen laat werken. Probeer het maar eens. En focus. Focus, focus, focus. Desnoods een koptelefoon op (ik train niet zonder) en onthoud: maak de set netjes af. Ga niet lopen doorduwen als iets echt niet meer lukt.

Fann-vraag: Graag zou ik strakker in mijn vel willen zitten, maar ik loop fulltime stage waardoor ik weinig tijd heb. Hoe heb jij dit gecombineerd en/of combineer je het nog steeds? Trainen, gezond koken etc; het kost allemaal zo veel tijd!
Fanntwoord: Waar een wil is, is een weg. Suf gezegde he? Maar het is wel zo. Ik ben freelance journalist, blogger, online voedingscoach en ik draai spreekuren als gewichtsconsulente in de sportschool. Daarnaast train ik 7 dagen per week, kook ik elke (ok, bijna elke) avond en geloof het of niet, mijn huis ziet er best schoon uit. Het is makkelijker om na je werk/school/stage op de bank te ploffen en te denken ‘ik ga morgen wel sporten’ of ‘ach, een zak chips is ook prima als avondsnack’, maar daar ga je je doelen niet mee behalen. Het doel wat je in je hoofd hebt moet prioriteit nummer 1 worden, anders lukt het niet. Alle smoesjes moeten van tafel, ik kan niet/wil niet/heb geen tijd bestaat niet. Tijd hebben we allemaal, waar we die aan besteden is onze eigen keuze. Ja ik kan best streng zijn :)

Fann-vraag: Gebruik jij naast eiwitshakes ook nog andere supplementen, en zo ja, welke?
Fanntwoord: Jazeker! Kijk even hier voor een blog die ik eerder schreef over supplementen, welke ik neem, en waarom.

Jongens, dat was de vragenrubriek voor deze maand! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, stel deze dan gerust via het vragenformulier onderaan deze blog.