Vragenrubriek van Fannetiek #7

Vragenrubriek van Fannetiek #7

Alweer de laatste vragenrubriek van Fannetiek van dit jaar! Want ik beantwoord alles. Ok, bijna alles. Ik ben niet alwetend natuurlijk, al denk ik soms zelf van wel. Ook deze maand weer leuke vragen, thanks daarvoor and keep ‘m coming! Staat jouw vraag er niet tussen? Geen nood! Er volgen nog heel veel vragenrubriekjes. Dus heb je een brandende vraag? Schroom dan niet en stel ‘m via dit vragenformulier.

Fann-vraag: ‘Ik train nu zo’n drie jaar. In eerste instantie om dunner te worden, maar vooral ook om gespierder te worden, al blijft mijn vetpercentage verlagen nog steeds prioriteit. Nu weet ik dat tegelijk vet verliezen en in spier aankomen vrij lastig gaat, en ik denk dat ik wel redelijk ‘clean’ eet, maar toch denk ik dat ik dat nog beter zou kunnen. Ik hoor/lees veel over macro’s tellen, maar heb geen geen flauw idee hoe dit werkt. Ik mag tussen de 1500 en 1600 calorieën per dag hebben. Maar hoe weet je nou hoe je dat moet verdelen over vet, koolhydraten en eiwitten?
Fanntwoord: Ik kan hier zelf een best heel lang verhaal houden over cutten, bulken, macro’s en voeding maar gelukkig hebben andere knappe koppen dat al eerder gedaan. Vandaar dat ik je verwijs naar dit artikel.

Fann-vraag: ‘Ik maak vaak zelf baksels (waaronder de jouwe – good) maar hoe weet ik nu hoeveel van wat er in zit in verband met het tellen van macro’s?
Fanntwoord: Onder mijn recepten zullen altijd de macro’s vermeld staan. Dit omdat ik zelf een heftige macroteller ben, en omdat ik het belangrijk vind dat jij weet wat je binnenkrijgt als je mijn gerechtjes maakt. Mocht je nu iets anders maken en toch willen weten wat je later in je giecheltje stopt, voer dan alle ingedrienten in op bijvoorbeeld MyFitnessPal en maak er 1 maaltijd van. Verdeel deze getallen door het aantal porties wat je haalt uit het gemaakte recept et voila, daar heb je je macro’s per portie.

Fann-vraag: ‘Gebruik jij een foamroller en zo ja, wanneer?
Fanntwoord: Om heel, heel eerlijk te zijn: Nee. Ik heb er het geduld niet voor, ik heb geen zin om het ding mee te slepen en eigenlijk vind ik het gewoon heel erg saai. Voor mij voegt het niets toe. Nu zijn er gelukkig honderden anderen die wél een foamroller gebruiken en online kun je best heel veel goeie oefeningen vinden die je thuis of na je training kunt uitvoeren. Google of Youtube even op ‘foamrol oefeningen’.

Fann-vraag: ‘Wat moet je doen als je dat ene gewicht hebt bereikt waar je maar niet onder lijkt te komen?
Fanntwoord: Je bedoelt een zogenaamd plateau. Ik vond daar een goed artikel over op FitGirlcode.

Fann-vraag: ‘Ik lees en hoor vaak dat krachttraining en cardio niet samengaan. Dat je beter kunt kiezen voor een van beide (spiergroei of vetverlies) zodat je vooral je spieren niet tekort doet. Wat is jouw ervaring hiermee? Hoe heb jij dit aangepakt?
Fanntwoord: Ik zal hier wederom een zeer eerlijk antwoord geven: ik heb een hekel aan cardio. En cardio aan mij. Nee echt, geen grapje. Maar natuurlijk is dit een zeer persoonlijke keuze. Ik doe eigenlijk alleen aan krachttraining. Tot helemaal aan het einde (in mijn wedstrijdprep); dan voeg ik cardio toe om extra calorieën te verbranden. Ik gebruik cardio dus om een groter caloriedeficit creëer en hier uiteindelijk vet mee verlies. Ik zie cardio dus echt als een extra calorieënverbrander. Geheel afhankelijk van je doelen kun je cardio natuurlijk met een gerust hart toevoegen aan je workouts, en als je het gewoon leuk vindt ook (lol). Groot en sterk ga je er niet mee worden, daarvoor moet je toch echt het krachthonk in.

———————————————————————————————————————

Verder kreeg ik héél veel vragen over droogtrainen, of toch niet, over zichtbare abs, of toch niet, over niet kunnen afvallen, dik worden van lucht, hormonen uit balans en dik worden van brood. Ik zou ze heel graag allemaal willen beantwoorden, maar dat gaat niet. Dit artikel geeft jou hopelijk een antwoord en anders hoop ik dat ik met bovenstaande antwoorden en verwijzingen naar andere artikelen jullie een end de goede richting op help.

Wil je meer weten of persoonlijk advies? Kijk dan even hier.

That’s a wrap! Ik hoop dat jouw vraag er tussen zat. Zo niet, stel deze dan gerust via het vragenformulier onderaan deze blog.