I'm on a mission..

I’m on a mission..

Hee jij! Ja jij daar op dat cardioapparaat. Kom eens van die crosstrainer/fiets/step af. Druk op de stop-knop, laat het stuur los, stap van de pedalen en luister heel even naar mij. Ik heb namelijk een missie en heb jou daarbij nodig.

Ik hoor steeds meer geluiden over meiden die net als ik aan krachttraining doen, of willen doen. En daar word ik blij van. Wat mijn missie is? Simpel. Ik wil dat er meer vrouwen hooked raken aan krachttraining en alle voordelen die daarbij horen. Ik wil méér vrouwen in het krachthonk en minder volle Zumba-lessen (sorry Zumbales-lovers). Ik wil meer meiden zien zwoegen met zware gewichten. Ik wil dat er net zo veel dames in het krachthonk staan als mannen, beter nog: ik wil een krachthonk voor vrouwen! Met roze gewichten en fijne verlichting. Ok, dat laatste is een grapje. Maar ik wil dat jij net zo enthousiast wordt als ik. En net zo fanatiek :) Ook dat is een grapje, ik vraag je niet om mee te doen aan een fitnesswedstrijd. Maar wel om je grenzen te verleggen.

Wacht even met ja-maar-cardio. Ik wil je namelijk niet afschrikken door te zeggen dat je nooit meer op een hardloopband mag staan met roze Nike Free’s. Cardio is prima om een laagje vet kwijt te raken, maar het geeft je niet die strakke armen en welgevormde billen die jij straks in een bikini wil zien. Het is maart dames, de meteorologische lente is begonnen en over een paar maanden schijnt de zon volop. En nee, van krachttraining word je niet lomp en breed. Echt heus. Tenzij je dat wil, maar dan kan ik je niet helpen.

Misschien heb je de stap al genomen en doe je minstens twee keer per week een flinke krachttraining. Good for you! Het kan ook zijn dat je het lastig vindt om te bepalen wat je nu precies moet doen, hoeveel gewicht je moet nemen en hoeveel herhalingen je moet doen. Tip: ga op onderzoek uit! Op internet zijn talloze websites met goede fitnessweetjes en beginnersschema’s te vinden. Natuurlijk volg je mij op Fannetiek.nl :). Daarnaast staat op Fitness-tips.nl een gratis trainingsschema voor een mooi bikinilichaam, en kun je op Fitnessjunk.nl (een best technisch) verhaal lezen over hoeveel herhalingen nu  eigenlijk nodig zijn voor een mooie spiermassa.

Met alleen krachttraining ben je er nog niet. Genoeg (!) voeding en voldoende rust zijn namelijk ook van essentieel belang voor een strak lichaam. Je kunt nog zo goed bezig zijn met jouw trainingen, zonder voldoende en evenwichtige voeding heeft al jouw harde werk weinig zin. Bereken eens hoeveel calorieën je nodig hebt om je huidige gewicht op peil te houden (onderhoud), en houd daarna een paar dagen je voeding bij. Krijg je genoeg calorieën binnen? Of misschien te weinig? En hoe zit het met de verdeling van je macronutriënten? Op Fitness-Junk.nl staat een handige calculator die jouw onderhoud berekent. Wil je spiermassa opbouwen zul je meer moeten eten dan je onderhoud. Wil je afvallen (vetverlies) zul je daar onder moeten gaan zitten. Het lijkt een simpele rekensom, en eigenlijk is dat het ook.

Kortom, ga er voor. Get out of your comfort zone. Lees je in, vraag om advies, en luister naar je lichaam. Wat voor de een werkt, is voor een ander helemaal niets. Laat je niet gek maken door allerlei zaken die je op internet tegenkomt, en laat je niet meesleuren in nieuwe hypes. Kies wat goed is voor jouw lichaam. En maak krachttraining daar (een groot) onderdeel van.

Who’s with me?

2014-03-01 16.46.25
2014-02-28 18.09.24